PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych inauguruje cykl projekcji i rozmów poświęconych pracy autorów zdjęć filmowych pt. „Sztuka Widzenia”. Start już w sobotę 26 października. Pierwsze spotkanie będzie poświęcone Witoldowi Sobocińskiemu, wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. Daniel Olbrychski, Michał Sobociński i Piotr Sobociński jr. Projekt powstaje przy współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym.
Celem spotkań jest promocja polskiej sztuki filmowej, twórczości autorów zdjęć i prezentowanie szerokiej publiczności tajników pracy operatorów filmowych. Cykl „Sztuka widzenia” zostanie rozpoczęty projekcją zrekonstruowanej wersji Wszystko na sprzedaż w reżyserii Andrzeja Wajdy ze zdjęciami Witold Sobocińskiego. Gośćmi spotkania będą najlepsi polscy operatorzy filmowi: Piotr Sobociński, Michał Sobociński, Arkadiusz Tomiak oraz goście specjalni, aktorzy Daniel Olbrychski i Witold Holtz. Rozmowę po projekcji poprowadzi filmoznawczyni i krytyczka filmowa dr hab. Katarzyna Taras.

Tak o cyklu pisze pomysłodawczyni Irena Gruca-Rozbicka: „Celem cyklu <Sztuka widzenia> jest edukacja widza w zakresie pogłębionego zrozumienia wszystkich pięter znaczeniowych dzieła filmowego i dostarczenie mu odpowiednich narzędzi do analizy warstwy wizualnej. Edukacyjny cel będzie realizowany zarówno w odniesieniu do aspektów artystycznych analizowanych dzieł, jak i zagadnień technologicznych”.

Witold Sobociński, tak jak współcześni krytycy, zaliczał "Wszystko na sprzedaż" do jednego ze swoich najważniejszych filmów – „Jest przełomem w dotychczasowym polskim stylu filmowym, m.in. ze względu na prowadzenie barwy […] Od <Wszystkiego na sprzedaż> zaczęło się inne spojrzenie na konstrukcję, na użycie nowych środków filmowych” – mówił w jednym z wywiadów.

Fabuła filmu koncentruje się na motywie poszukiwania zaginionego bez wieści aktora, który nie zjawił się na planie w czasie realizacji filmu. Ela – żona aktora – oraz Beata – żona reżysera i dawna miłość aktora – starają się go odnaleźć. W trakcie poszukiwań do ekipy dociera wiadomość, że zginął, wyskakując z pędzącego pociągu. Aby dokończyć film, reżyser angażuje przyjaciela zmarłego, Daniela, który mimo wahań i oporów decyduje się zagrać. W efekcie i on porzuca plan zdjęciowy. Film jest nie tylko hołdem złożonym wielkiej legendzie polskiego kina – Zbigniewowi Cybulskiemu, ale także znakomicie uchwyconym portretem zbiorowym środowiska filmowego, w którym wszystko jest na sprzedaż, bo wszystko może służyć jako materiał do nowego filmu.

„<Wszystko na sprzedaż> (1969), w którym Witoldowi Sobocińskiemu udało się to, co niemożliwe (i jak tu pisać o operatorach nie używając określenia alchemia?) – złapać na gorącym uczynku czas żałoby, tęsknoty, a potem godzenia się, że przecież nikt nie jest niezastąpiony. I to w filmie fabularnym. Te nieostre pierwsze plany, kierowanie uwagi widza na to, co dalej, głębiej, gdzieś na krawędzi kadru... Mam wrażenie, że to "Wszystko na sprzedaż" z roku na rok jest coraz bardziej aktualne, a na pewno coraz mi bliższe” – napisała felietonie dla Camerimage Katarzyna Taras, kuratorka cyklu „Sztuka Widzenia”.

Wstęp bezpłatny! Obowiązują wejściówki rozdawane od godziny 15.30. Liczba miejsc jest ograniczona. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki.

Kiedy i gdzie?
Sobota, 26 października, godz. 16.00, FINA Wałbrzyska 3/5, Warszawa.
AK
FINA
Ostatnia aktualizacja:  25.10.2019
Zobacz również
fot. Jerzy Troszczyński/FINA
26. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima
„Przypadek Johanny Langefeld”, czyli opowieść o wojnie z perspektywy kobiet
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll