Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych inauguruje cykl projekcji i rozmów poświęconych pracy autorów zdjęć filmowych pt. „Sztuka Widzenia”. Start już w sobotę 26 października. Pierwsze spotkanie będzie poświęcone Witoldowi Sobocińskiemu, wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. Daniel Olbrychski, Michał Sobociński i Piotr Sobociński jr. Projekt powstaje przy współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym.
Celem spotkań jest promocja polskiej sztuki filmowej, twórczości autorów zdjęć i prezentowanie szerokiej publiczności tajników pracy operatorów filmowych. Cykl „Sztuka widzenia” zostanie rozpoczęty projekcją zrekonstruowanej wersji Wszystko na sprzedaż w reżyserii Andrzeja Wajdy ze zdjęciami Witold Sobocińskiego. Gośćmi spotkania będą najlepsi polscy operatorzy filmowi: Piotr Sobociński, Michał Sobociński, Arkadiusz Tomiak oraz goście specjalni, aktorzy Daniel Olbrychski i Witold Holtz. Rozmowę po projekcji poprowadzi filmoznawczyni i krytyczka filmowa dr hab. Katarzyna Taras.
Tak o cyklu pisze pomysłodawczyni Irena Gruca-Rozbicka: „Celem cyklu <Sztuka widzenia> jest edukacja widza w zakresie pogłębionego zrozumienia wszystkich pięter znaczeniowych dzieła filmowego i dostarczenie mu odpowiednich narzędzi do analizy warstwy wizualnej. Edukacyjny cel będzie realizowany zarówno w odniesieniu do aspektów artystycznych analizowanych dzieł, jak i zagadnień technologicznych”.
Witold Sobociński, tak jak współcześni krytycy, zaliczał "Wszystko na sprzedaż" do jednego ze swoich najważniejszych filmów – „Jest przełomem w dotychczasowym polskim stylu filmowym, m.in. ze względu na prowadzenie barwy […] Od <Wszystkiego na sprzedaż> zaczęło się inne spojrzenie na konstrukcję, na użycie nowych środków filmowych” – mówił w jednym z wywiadów.
Fabuła filmu koncentruje się na motywie poszukiwania zaginionego bez wieści aktora, który nie zjawił się na planie w czasie realizacji filmu. Ela – żona aktora – oraz Beata – żona reżysera i dawna miłość aktora – starają się go odnaleźć. W trakcie poszukiwań do ekipy dociera wiadomość, że zginął, wyskakując z pędzącego pociągu. Aby dokończyć film, reżyser angażuje przyjaciela zmarłego, Daniela, który mimo wahań i oporów decyduje się zagrać. W efekcie i on porzuca plan zdjęciowy. Film jest nie tylko hołdem złożonym wielkiej legendzie polskiego kina – Zbigniewowi Cybulskiemu, ale także znakomicie uchwyconym portretem zbiorowym środowiska filmowego, w którym wszystko jest na sprzedaż, bo wszystko może służyć jako materiał do nowego filmu.
„<Wszystko na sprzedaż> (1969), w którym Witoldowi Sobocińskiemu udało się to, co niemożliwe (i jak tu pisać o operatorach nie używając określenia alchemia?) – złapać na gorącym uczynku czas żałoby, tęsknoty, a potem godzenia się, że przecież nikt nie jest niezastąpiony. I to w filmie fabularnym. Te nieostre pierwsze plany, kierowanie uwagi widza na to, co dalej, głębiej, gdzieś na krawędzi kadru... Mam wrażenie, że to "Wszystko na sprzedaż" z roku na rok jest coraz bardziej aktualne, a na pewno coraz mi bliższe” – napisała felietonie dla Camerimage Katarzyna Taras, kuratorka cyklu „Sztuka Widzenia”.
Wstęp bezpłatny! Obowiązują wejściówki rozdawane od godziny 15.30. Liczba miejsc jest ograniczona. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki.
Kiedy i gdzie?
Sobota, 26 października, godz. 16.00, FINA Wałbrzyska 3/5, Warszawa.
Sobota, 26 października, godz. 16.00, FINA Wałbrzyska 3/5, Warszawa.
AK
FINA
Ostatnia aktualizacja: 25.10.2019
fot. Jerzy Troszczyński/FINA
26. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima
„Przypadek Johanny Langefeld”, czyli opowieść o wojnie z perspektywy kobiet
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025