Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Trwa konsultowanie programów operacyjnych PISF na rok 2020. Spotkanie dyrektora Radosława Śmigulskiego i kierownictwa Instytutu z filmowym środowiskiem w hotelu Mercure miało charakter informacyjno-konsultacyjny. Zanim programy operacyjne zostaną podpisane, dyrektor PISF zapowiedział jeszcze jedno tego typu spotkanie w Warszawie.
Panel poświęcony kondycji rodzimej kinematografii oraz narzędziom instytucjonalnej regulacji branży filmowej zatytułowano „Programy operacyjne PISF na rok 2000 i strategia na lata 2020-2023”. Oprócz dyrektora Śmigulskiego udział w nim wzięli: Małgorzata Szczepkowska-Kalemba (kierownik Działu Produkcji Filmowej i Rozwoju Projektów Filmowych), Monika Piętas-Kurek (kierownik Działu Upowszechniania Kultury Filmowej i Promocji), Maria Gradowska-Tomow (kierownik Działu Współpracy Międzynarodowej), Marta Galińska (radca prawny PISF).
O ile w priorytetach dotyczących edukacji i upowszechniania kultury filmowej czy promocji polskiego filmu za granicą proponowane zmiany są niewielkie i noszą głównie charakter porządkujący, o tyle w priorytetach dotyczących produkcji filmowej zaproponowano kilka poważnych zmian, które wywołały ożywioną dyskusję. Proponowane zmiany dotyczą następujących problemów: development scenariuszowy (proponuje się likwidację stypendiów scenariuszowych), przeniesienie praw autorskich, development w dokumencie, pitching dla developmentu, film dokumentalny dla młodego widza, kopia dla FINA, procedura podpisywania umów.
Najwięcej kontrowersji budzi propozycja likwidacje stypendiów scenariuszowych i funkcjonowanie developmentu scenariuszowego, o który może aplikować jedynie producent (nie scenarzysta). To budzi sprzeciw Gildii Scenarzystów, który podczas spotkania precyzyjnie wyartykułował Krzysztof Rak, proponując pozostawienie stypendiów. Możliwa jest opcja kompromisowa – funkcjonowanie przez najbliższe trzy lata równolegle i stypendiów i developmentu scenariuszowego, by po tym okresie sprawdzić, które rozwiązanie jest lepsze. Problemów jest więcej, czasu do rozmowy także jeszcze trochę pozostało. Dyskusja trwa.
O ile w priorytetach dotyczących edukacji i upowszechniania kultury filmowej czy promocji polskiego filmu za granicą proponowane zmiany są niewielkie i noszą głównie charakter porządkujący, o tyle w priorytetach dotyczących produkcji filmowej zaproponowano kilka poważnych zmian, które wywołały ożywioną dyskusję. Proponowane zmiany dotyczą następujących problemów: development scenariuszowy (proponuje się likwidację stypendiów scenariuszowych), przeniesienie praw autorskich, development w dokumencie, pitching dla developmentu, film dokumentalny dla młodego widza, kopia dla FINA, procedura podpisywania umów.
Najwięcej kontrowersji budzi propozycja likwidacje stypendiów scenariuszowych i funkcjonowanie developmentu scenariuszowego, o który może aplikować jedynie producent (nie scenarzysta). To budzi sprzeciw Gildii Scenarzystów, który podczas spotkania precyzyjnie wyartykułował Krzysztof Rak, proponując pozostawienie stypendiów. Możliwa jest opcja kompromisowa – funkcjonowanie przez najbliższe trzy lata równolegle i stypendiów i developmentu scenariuszowego, by po tym okresie sprawdzić, które rozwiązanie jest lepsze. Problemów jest więcej, czasu do rozmowy także jeszcze trochę pozostało. Dyskusja trwa.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 21.09.2019
fot. Borys Skrzyński/SFP
44. FPFF. "Boże ciało", czyli o kłamstwie obnażającym prawdę
44 FPFF. „Ukryta gra”, czyli szpiegowskie kino środka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024