PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Podczas konferencji prasowej w hotelu Mercure przedstawiciele Gildii Reżyserów pod wodzą Agnieszki Holland (honorowa przewodnicząca) oraz Andrzeja Jakimowskiego (przewodniczący zarządu), w towarzystwie m.in. Joanny Kos-Krauze, Małgorzaty Szumowskiej, Pawła Pawlikowskiego, Wojciecha Smarzowskiego, Janusza Zaorskiego, zaprezentowali propozycję zmian w regulaminie i funkcjonowaniu gdyńskiego festiwalu.
Potrzeba zmian jest – zdaniem Gildii – niezbędna i natychmiastowa. Katalizatorem wystąpienia reżyserów stały się tegoroczne wydarzenia związane z selekcją filmów do Konkursu Głównego, kiedy Komitet Organizacyjny nie uwzględnił wskazań Komisji Selekcyjnej. Ostatecznie filmy te zostały dopuszczone, ale dobrej atmosfery nie udało się już uratować.

„Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni był zawsze wielkim wydarzeniem dla polskiego środowiska filmowego oraz jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce. Niestety, od kilku lat obserwujemy postępujący proces jego degradacji. Wyraża się to między innymi w rezygnacji z funkcji Dyrektora Artystycznego oraz zupełnej marginalizacji Zespołu Selekcyjnego, którego wpływ na ostateczną selekcję filmów do Konkursu Głównego jest tak naprawdę znikomy. Nie może być tak, że wszystkie merytoryczne decyzje, włączając w to zwłaszcza wybór filmów do Konkursu Głównego, podejmuje Komitet Organizacyjny, reprezentujący fundatorów festiwalu. Takie rozwiązanie nieuchronnie prowadzi do konfliktu interesów, w którym instytucje finansujące nie tylko sam festiwal, ale i poszczególne filmy zgłoszone do Konkursu Głównego decydują o selekcji filmów do tego konkursu, a także odpowiadają za wybór jury. Traci na tym wiarygodność festiwalu, a co za tym idzie – jego prestiż, który z roku na rok jest coraz mniejszy. Tak ważny festiwal nie może odbywać się w atmosferze niejasności i niedomówień, a środowisko filmowe musi mieć pewność co do uczciwości i przejrzystości procesu selekcyjnego i przebiegu samego Konkursu. Jesteśmy przekonani, że tylko taki festiwal, który będzie wolny od politycznych i ekonomicznych nacisków, ma szansę stać się prawdziwym świętem polskiego kina. W innym wypadku grozi mu prowincjonalizacja, a nawet bojkot ze strony twórców, którzy będą zmuszeni szukać bardziej wiarygodnego forum dla prezentowania własnej twórczości. Nie możemy do tego dopuścić” – tak swą ocenę aktualnej sytuacji formułują członkowie Gildii.

A jaką mają receptą na poprawienie festiwalowej kondycji? Po pierwsze – festiwal musi mieć dyrektora artystycznego, po drugie – Zespół Selekcyjny powinien być całkowicie niezależny od Komitetu Organizacyjnego, po trzecie – festiwal potrzebuje forum wymiany opinii, czyli rzeczowej dyskusji z udziałem zaproszonych artystów, ale i krytyków, z kraju i zagranicy. Dyrektora artystycznego winni wybierać sami artyści (pięcioosobowa kapituła złożona z laureatów najwyższych gdyńskich trofeów), a członków ciała selekcyjnego, a także jurorów – dyrektor artystyczny. Decyzje Komisji Selekcyjnej winny być ostateczne (jest propozycja, by Komisja wybierała 12 tytułów, trzy – nieuwzględnione przez nią mógłby dorzucić Komitet Organizacyjny, a jeden – dyrektor artystyczny).

„Bez spełnienia tych postulatów Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni nigdy nie odzyska prestiżu, na jaki zasługuje” – dobitnie podkreślił Jakimowski. „Polskie filmy mają w ostatnim czasie dobrą passę. Otóż jeżeli chcemy tę dobrą passę podtrzymać, potrzebna jest reforma festiwalu w Gdyni” – tym zdaniem rozpoczął konferencję i powtórzył je jeszcze na zakończenie, dodając, że postulaty mają charakter w pewnym sensie ultymatywny.

Propozycja Regulaminu 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych znajduje się na stronie https://polishdirectors.com/aktualnosci/
Jerzy Armata
Ostatnia aktualizacja:  19.09.2019
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/SFP
44. FPFF: Konkurs krótkich fabuł (1) - Od świtu do zmierzchu
Márta Mészáros – między Budapesztem a Warszawą
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll