PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Gdyński festiwal dba również o to, by zaprezentować czytelnikom z branży filmowej i szerszej publiczności najnowsze wydawnictwa poświęcone kinematografii. Jedną z ciekawszych tegorocznych pozycji książkowych jest publikacja „Pieniądze – produkcja – rynek. Finansowanie produkcji filmowej w Polsce" Artura Majera, Agnieszki Orankiewicz oraz naszej redakcyjnej koleżanki, Anny Wróblewskiej.
Badanie rynku finansowego produkcji filmowej w Polsce wydaje się niezwykle istotne. Niniejsza książka podejmuje właśnie taki wysiłek badawczy. Pisanie o pieniądzach wymaga skupienia się zarówno na kontekstach ekonomicznych i instytucjonalnych. „Pieniądze – produkcja – rynek. Finansowanie produkcji filmowej w Polsce" to pozycja unikatowa, ponieważ ciągle mało pisze się w Polsce o tych aspektach kinematografii. Pokutuje myślenie, że ciekawsze jest pisanie o samym filmie, a nie o całym systemie, jaki pozwala filmowi pojawić się na ekranach kin i zaistnieć mu w szerszej perspektywie na festiwalach. A przecież za to wszystko odpowiadają pieniądze! Dlatego autorzy podkreślają, że otoczenie jest równie ważne, jak sam film. Bo im lepsze spektrum finansowania, tym większa możliwość realizacji filmu.

Fot. Borys Skrzyński/SFP.

Autorzy omawiają kolejno główne źródła finansowania filmów fabularnych, funkcjonowanie i politykę głównego funduszu, czyli Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, by następnie zaprezentować alternatywne formy finansowania – tak publiczne, jak prywatne – oraz otoczenie ekonomiczne i autorską typologię producentów filmowych w naszym kraju. Taki podział wynika z jednej strony z przekonania, że produkcja filmowa w Polsce wciąż zbyt uzależniona jest od publicznych środków, z drugiej zaś z potrzeby wskazania nowych możliwych rozwiązań z zakresu finansowania produkcji filmowej dla rodzimego rynku, które pojawiają się w innych krajach, mających podobne otoczenie ekonomiczno-prawne jak w Polsce.

Anna Wróblewska, Marcin Adamczak, Agnieszka Orankiewicz i Artur Majer, fot. Borys Skrzyński/SFP.

  Za kilka lub kilkanaście lat książka stanie się historycznym źródłem wiedzy o finansowym aspekcie produkcji filmowej w pierwszym dwudziestoleciu XXI wieku. Autorzy kontynuują studia kultury produkcji (production culture studies) rozpoczęte w lokalnym krajowym wymiarze przez działalność naukową Edwarda Zajička, a następnie podjęte przez Marcina Adamczaka w jego książce „Obok ekranu” (2014). Poszerzają badania realizowane wcześniej przez Michała Zabłockiego w „Organizacji produkcji filmu fabularnego w Polsce” (2013) oraz Annę Wróblewską w „Rynku filmowym w Polsce” (2014). Wzbogacają te dokonania pionierskimi próbami opisu narzędzi finansowania rynku kinematograficznego. Książka adresowana jest przede wszystkim dla badaczy zainteresowanych instytucjonalnymi aspektami polskiej kinematografii, ale także dla przyszłych kierowników produkcji i producentów. Na pewno pomaga kreatywnie myśleć o finansowaniu produkcji przy zastosowaniu szerokiego spektrum instytucjonalnego.

44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbywa się w dniach 16-21 września 2019 roku w Gdyni.
Albert Kiciński
FPFF
Ostatnia aktualizacja:  18.09.2019
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/SFP
44. FPFF. Laureaci 12. Nagród PISF
44.FPFF. "Interior" opowiada o dojrzewaniu do buntu
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll