PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Na Polish Days, najważniejszym wydarzeniu branżowym Nowych Horyzontów, prezentowane są nie tylko zaawansowane projekty filmowe (pisaliśmy o nich – patrz ramka), ale także produkcje na etapie developmentu.
Producenci tych filmów zazwyczaj poszukują partnera koprodukcyjnego, dystrybutora lub agenta sprzedaży.  Jest jednak duża szansa, że wszystkie z 11 prezentowanych projektów powstaną, czego rzecz jasna życzymy twórcom i ekipom. Warto podkreślić, że większość filmów to debiuty.

Oto, czego dowiedzieliśmy się o projektach w fazie developmentu, preprodukcji czy prac przygotowawczych.


Spotkania indywidualne, wśród uczestników m.in. Anna Różalska, fot. Anna Pomichowska

PROJEKTY FABULARNE W DEVELOPMENCIE

„Tak ma być”,  reżyseria  Łukasz Grzegorzek, producentka Natalia Grzegorzek, Koskino

JO (45) jest kochającą matką, wspierającą żoną, troskliwą córką i świetną nauczycielką. Ale Jo prowadzi też drugie życie. Kilka razy w tygodniu, pod przykrywką prowadzenia korepetycji, potajemnie spotyka się z kolegą z pracy - nauczycielem MAĆKIEM (45). Sytuację komplikuje fakt, że mąż Jo, WITEK (50), jest dyrektorem w tej samej szkole. Pewnego dnia Jo znajduje anonimowy list: „Wiem, że robisz straszne, straszne rzeczy. Albo wyznasz wszystko publicznie przed całą szkołą, albo zrobię to za Ciebie”.

Autorem scenariusza i reżyserem jest Łukasz Grzegorzek, film produkuje Natalia Grzegorzek z Koskino, a za zdjęcia odpowiada Weronika Bilska. Wszyscy pracowali razem przy dwóch poprzednich filmach Grzegorzka ("Kamper" i "Córka trenera").

„Delikatny balans terroru”, reżyseria Jagoda Szelc, producent Łukasz Długołęcki, NUR.

Twórcy filmu określają go mianem „thriller ekologiczny”. Siedmioro znajomych spędza koniec lata w domku letniskowym otoczonym lasem i sąsiednimi opustoszałymi posiadłościami. Ich swobodne rozmowy o rodzinach i o teoriach spiskowych wprowadzają nas w nastrój lekkiej letniej nocy. Jedna z bohaterek opowiada o eksperymencie przeprowadzonym na małpach, a dotyczącym tworzenia zasad w grupie. Tłumaczy ona, że małpy poddane niezrozumiałej opresji nie opierały się jej, a nawet naśladowały swoich oprawców.

Bohaterowie po wieczornych eskapadach zaczynają przesypiać kolejne dni, budząc się w nocy. Z początku sytuacja ich bawi, jednak po jakimś czasie zaczyna im brakować jedzenia. Decydują się aby okraść sąsiednie domy. Noce mijają. Rzeczywistość staje się bardziej umowna. Obecna jest jeszcze jedna narracja nieprzypisana bohaterom. Jest nią narracja miejsca - działki otoczonej metalową siatką - obozu.

Bohaterowie, uwięzieni w nocy, kurczowo trzymają się sztucznych źródeł światła i starają się znaleźć pokarm. Niewywiązanie się z zadania skutkuje “procesem” i egzekucją wepchnięcia w strefę ciemności, gdzie bohaterowie bezpowrotnie giną.

Projekt ten otrzymał nagrodę ufundowaną przez ColorOffOn Film w wysokości pokrycia 50% kosztów post-produkcji obrazu (wartość do kwoty 30 tys. zł., z wyłączeniem VFX).


 Prezentacja projektu Jagody Szelc, fot. Anna Pomichowska


„Mira”, reżyseria Anna Jadowska, producenci: Maria Blicharska [PL], Mimmi Spång & Anna-Maria Kantarius [SE], Nicole Gerhard [DE] Donten & Lacroix Films, Garagefilm International, NiKo Film

Najnowszy projekt reżyserki Anny Jadowskiej, MIRA, to film obyczajowy z elementami komedii. Opowiada historię kobiety po pięćdziesiątce, która decyduje się napaść na bank, ponieważ wpadła w spiralę długów. Nie wie o tym nikt z jej najbliższych. Kiedy próba napadu okazuje się nieudana, Mira postanawia jak zawsze, pójść do pracy w szpitalu, gdzie jest położną. Po powrocie do domu odkrywa, że czeka na nią policja, wraz z jej zaskoczonym mężem i synem. Mira zostaje zabrana na komisariat i spędza noc w areszcie. Przez lata życie Miry ograniczało się do mechanicznych działań, nie pozostawiając miejsca na introspekcję. Gdy zostaje wytrącona z rutyny, musi odkryć się na nowo. Film porusza ważny społecznie temat, traktując go z dużą dawką poczucia humoru i ironii.

Scenariusz inspirowany jest prawdziwymi wydarzeniami. „MIRA” będąca koprodukcją pomiędzy Donten & Lacroix Films, NiKo Film (Niemcy) oraz Garagefilm International (Szwecja) obecnie jest rozwijana we współpracy z doświadczoną międzynarodową konsultantką Sarah Golding z Wielkiej Brytanii (Wierny Ogrodnik, reż. Fernando Meirelles, Patagonia, reż. Marc Evans, Lady M. reż. William Oldroyd). Realizacja zdjęć planowana jest na drugą połowę 2020 roku na terenie Śląska i wschodnich Niemiec przy udziale polsko-niemieckiej ekipy. Rozwój projektu odbywa się przy wsparciu finansowym nagrody Impact Award przyznawanej w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Sztokholmie.

„Bóg Internetów” (mocumentary), reżyseria Joanna Satanowska, producentka Alicja Jagodzińska-Kałkus, Wonderland Pictures Company

"Bóg Internetów" jest hybrydą, opowiadającą o rozpadzie relacji, spowodowanej ślepym dążeniem do celu. Akcja osadzona jest we współczesnym świecie Youtuberów, gdzie granice między faktem a fikcją zostają zatarte. 

„Lany Poniedziałek”, reżyseria Justyna Mytnik, producentka Marta Gmosińska, Lava Films

„Lany Poniedziałek” to bajkowy komediodramat o sile empatii, którego akcja toczy się podczas Świąt Wielkanocnych. Introwertyczna nastolatka szuka remedium, dzięki któremu przestanie mówić przez sen, zanim jej wścibska siostra podsłucha jej mroczny sekret.

„Inni ludzie”, reżyseria Aleksandra Terpińska, producentki Beata Rzeźniczek, Klaudia Śmieja, Madants

Aleksandra Terpińska, autorka „Najpiękniejszych fajerwerków ever”  pracuje nad adaptacją powieści „Inni ludzie” Doroty Masłowskiej.  "Inni ludzie" to dynamiczna i hipnotyzująca historia o miłości i jej braku, której akcja rozgrywa się w dzisiejszej Warszawie, a towarzyszy jej pulsujący beat hip-hopu. Na pierwszy rzut oka Kamil i Iwona nie mają ze sobą nic wspólnego. Ona jest znudzoną i zdesperowaną żoną, żyjącą w luksusie. On ma 32 lata i wciąż mieszka z matką w bloku, snując wizje kariery hip-hopowca i łapiąc przypadkowe fuchy. Ich relacja pozornie jest bez znaczenia. Jednak to dzięki niej zobaczą innym świetle swoje życiowe wybory i ludzi wokół.

O projekcie zrobiło się ostatnio głośno, gdy okazało się, że współproducentem filmu jest Warner Bros. Pictures.

„Wielki mecz”, reżyseria Filip Syczyński, producentka Anna Różalska, Match&Spark

„Wielki mecz” jest zainspirowany prawdziwą historią reżysera, Filipa Syczyńskiego. W 1989 roku cała rodzina wyemigrowała do Niemiec w poszukiwaniu tzw. „lepszego życia”. Joanna i Robert trafili do obozu dla uchodźców wraz z dwunastoletnim synem, Michałem. Joanna znajduje pracę u Jurgena, byłego mistrza tenisa, który od tej pory już nie tylko trenuje swojego syna Floriana, ale również polskiego uchodźcę, Michała. Współzawodnictwo chłopaków w regionalnych zawodach rozpoczyna lawinę tragikomicznych konsekwencji. Ten komediodramat łączący pasję i zawziętość Billy’ego Elliota oraz emocje rywalizacji z Borg vs. Mc Enroe - czerpiąc z przeszłości - staje się ważnym i trafnym komentarzem dla współczesności.

Prezentacja projektu Aleksandry Terpińskiej, fot. Anna Pomichowska


„Czas Bogów”, reżyseria Piotr Stasik, producent Paweł Kosuń, Centrala

"Czas Bogów" to filmowy eksperyment, w którym o końcu świata opowiadamy, łącząc film fabularny z elementami dokumentu i współczesnego tańca. To współczesny, postapokaliptyczny musical, który pozwoli nam wyobrazić sobie życie po wybuchu bomby atomowej i pomyśleć o alternatywnych formach organizacji społeczeństwa. W filmie obserwujemy życie małej grupy dzieci, które przeżyły kataklizm i nieczynnym kamieniołomie próbują stworzyć nową społeczność.  Gdy wydaje się, że osiągnęli względną równowagę i bezpieczeństwo niewielka zdawałoby się rzecz, powoduje konflikt, który szybko przeradza się w wojnę. 

„Więcej” , reżyseria Bartłomiej Żmuda, producenci Przemysław Miękinia, Magdalena Sztorc, Before My Eyes

„Więcej” to projekt Bartłomieja Żmudy, który poznaliśmy dokładniej na pitchingach w ramach Polish Days. To historia opóźnionej intelektualnie Joanny, któa nie radzi sobie w wychowaniu samotnie czwórki dzieci, przez co sąd odbiera jej dwójkę z nich. W ich odzyskaniu pomaga Włodek, który podkochuje się w Joannie. Gdy udaje im się to, syn Joanny, widząc kolejny związek matki bije dotkliwie Włodka i trafia do aresztu. Joanna załamuje się. Rozwiązaniem jej problemów wydaje się... napad na bank! Jak tłumaczą twórcy filmu, "Więcej..." jest historią kobiety, która stara się udowodnić światu, że potrafi sobie poradzić z życiem. Okazuje się, że nie potrafi, ale jej klęska ostatecznie okazuje się zwycięstwem.

Bartłomiej Żmuda jest autorem licznych, wielokrotnie nagradzanych teledysków i krótkich metraży: trzydziestki „Sandland” czy etiudy fabularnej „Barbakan”, która wśród wielu innych nagród ma na koncie zwycięstwo na MFF w Teheranie. Film produkuje Przemysław Miękinia („Before My Eyes”). Już wiemy, że w głównych rolach mają wystąpić mają Kinga Preis i Janusz Chabior.

„Jakoś to będzie”, reżyseria Sylwester Jakimow, producenci Ewa Jastrzębska i Jerzy Kapuściński, Studio Munka – SFP

Zdjęcia do długo wyczekiwanego debiutu Sylwestra Jakimowa, autora świetnej trzydziestki „Koleżanki”, rozpoczną się jesienią. To najnowsza produkcja działającego przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich Studia Munka.

Bohaterami filmu jest trzech typowych nieudaczników po trzydziestce - Albert, Marcin i Jacek - koledzy z dzieciństwa, którzy wciąż mieszkają z rodzicami w tym samym bloku na obrzeżach miasta. Przez lata trwają w specyficznej przyjaźni, mimo tego, iż nie zawsze popycha ona ich życie do przodu. Od dzieciństwa wciąż kombinują i szukają sposobów na szybkie wzbogacenie się. Po kilkunastu latach, chłopaki razem przygotowują się do najważniejszej akcji. Tym razem jednak ma być inaczej.


Prezentacja projektu Sylwestra Jakimowa, fot. SFP

  Wydarzenie Polish Days, które odbyło się w dniach 30 lipca – 1 sierpnia 2019 podczas 19. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty (25 lipca - 4 sierpnia 2019), współorganizowane jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerami wydarzenia są: EAVE, Screen International, Coloroffon, Wrocław Film Commission, Mazovia Warsaw Film Commission, Łodź Film Commission, Krakow Film Commission, Podkarpackie Film Commission, Silesia Film Commission, Warmińsko-Mazurski Fundusz Filmowy, DI Factory, British Council oraz Instytut Adama Mickiewicza. Patronami medialnymi są Film Pro, Film New Europe oraz Film & TV Kamera.



Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  9.12.2019
Zobacz również
„Dziura w głowie” z nagrodą w USA
Filmy z Nowych Horyzontów do obejrzenia na Cineman
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll