PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Festiwal Młodzi i Film to nie tylko projekcje filmowe, czy spotkania z twórcami - również urozmaicony program wydarzeń branżowych.
DYREKTYWA O PRAWIE AUTORSKIM Z PERSPEKTYWY TWÓRCÓW ORAZ PRAWNIKÓW – SZANSA DLA ROZWOJU KULTURY EUROPEJSKIEJ CZY CENZURA INTERNETU? Panel z udziałem Karoliny Bielawskiej
(reżyserki i scenarzystki), Klaudii Błach-Morysińskiej (adwokata, rzecznika patentowego), Łukasza Morysińskiego (adwokata) oraz Dominika Skoczka (radcy prawnego, dyrektora SFP-ZAPA).

Od kilkunastu miesięcy nieprzerwanie trwa debata o założeniach dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. W przekazie medialnym pojawia się wiele doniesień wskazujących na jej negatywny wpływ na obrót treściami w środowisku cyfrowym oraz swobodę korzystania z twórczości przez internautów. Z drugiej strony rzesze twórców apelowało o przyjęcie przepisów dyrektywy i ustalenie zasad pozwalających na sprawiedliwe dzielenie się zyskami z eksploatacji wytworzonych przez nich dzieł.

Dyskusja przybliżyła perspektywę zarówno twórców, jak i prawników, którzy w swojej codziennej praktyce mają do czynienia z prawno-autorską problematyką. Analizując wpływ dyrektywy na internetową rzeczywistość, paneliści skoncentrowali się przede wszystkim na zagadnieniach dotyczących tzw. luki wartości. Chodzi o przepisy dyrektywy wprowadzające wyższe standardy przejrzystości w dystrybucji utworów w internecie oraz odpowiedni mechanizm ustalania wynagrodzenia, który mógłby zniwelować narastające dysproporcje pomiędzy przychodami autorów i platform internetowych w sektorze audiowizualnym.

JAK DŹWIĘKIEM KREOWAĆ RZECZYWISTOŚĆ FILMOWĄ
Na przykładzie głośnego filmu „Kler” Wojtka Smarzowskiego Radosław Ochnio opowiadał o tym, jak za pomocą dźwięku budować atmosferę sceny, na ile dźwięk może pomóc w zrozumieniu historii, na jak dużo kreacji możemy sobie pozwolić w realistycznym dziele, czym jest i jak przygotować całościową formę dźwięku w filmie. Twórca mówił również o tym, dlaczego dialog w filmie jest ważny, jak dużo dźwięku zostaje z planu zdjęciowego oraz na ile reżyser dźwięku może pozwolić sobie na ingerencje w warstwę muzyki. Wszystko zostało poparte przykładami z filmu, fragmentami muzyki i elementami sesji dźwiękowej.

Radosław Ochnio - operator i reżyser dźwięku, laureat Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii najlepszy Sound Design do filmu „11 minut” Jerzego Skolimowskiego. Zrealizował dźwięk do wielu filmów fabularnych i dokumentalnych, pracując ze znakomitymi reżyserami, w tym Wojtkiem Smarzowskim, Joanną Kos-Krauze, Kubą Czekajem, Michałem Marczakiem, Bartoszem M. Kowalskim, Jackiem Bławutem i innymi. Uczestnik wielu spotkań i wykładów na temat dźwięku w filmie, jego roli w budowaniu świata dzieła audiowizualnego.

CICHA SZARŻA. KOBIETY W POLSKIM KINIE
Panel z kobietami różnych zawodów filmowych, który poruszał temat ich zmieniającej się roli i statusie w branży filmowej. Czy rzeczywiście dochodzi do zmian i na jakich polach najczęściej? Z jakimi przeciwnościami (wciąż) muszą walczyć, a jakie wyzwania – czy na miarę ambicji? – stawia przed nimi kinematografia? Pojawił się też temat nadużyć i dyskryminacji ze względu na płeć, na przykład o różnice w traktowaniu i wynagrodzeniach. Organizatorów panelu interesowało, w jakich filmowych sferach i przestrzeniach można postawić znak równości pomiędzy kobietami i mężczyznami. W spotkaniu udział wzięli montażystka Agnieszka Glińska („53 wojny”, „Komunia”), producentka Marta Habior („Słodki koniec dnia”), reżyserka obsady Marta Kownacka („Mowa ptaków”, „Jak pies z kotem”), aktorka i scenarzystka Aleksandra Pisula („Atak paniki”), kostiumolożka Aleksandra Staszko („Obywatel Jones”, „Zimna wojna”), operatorka Małgorzata Szyłak („Dzikie róże”, „Opera o Polsce”) oraz producentka Anna Waśniewska-Gill („Całe szczęście", „Miłość jest wszystkim", „Podatek od miłości").

PIĘĆ LAT Z DOC LAB POLAND
DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla filmowców-dokumentalistów. Polega na dyskusjach, konsultacjach z ekspertami i pitchingach. Co roku 20 projektów bierze udział w jednym z dwóch komponentów: START – dla projektów w fazie rozwoju lub GO – dla filmów w trakcie montażu. Po pitchingach podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywają się spotkania z potencjalnymi partnerami: producentami, agentami sprzedaży, przedstawicielami festiwali, telewizji i instytucji finansujących filmy.

Częścią DOC LAB POLAND jest też jedyny w Polsce Market Koprodukcyjny, w ramach którego kolejnych 20 producentów z Polski i 20 z zagranicy odbywa spotkania i dyskutuje o swoich projektach. Co roku w ramach sesji programu na KFF odbywa się ok. 700 indywidualnych spotkań. W ciągu czterech pierwszych edycji programu zostało rozwiniętych ok. 90 projektów – powstało z nich ponad 35 filmów.

W ramach sekcji HOT SELECTION odbywa się seria projekcji najciekawszych i najczęściej nagradzanych polskich filmów dokumentalnych ostatnich lat oraz otwarte wykłady.

Twórcami organizowanego przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego DOC LAB POLAND są Adam i Katarzyna Ślesiccy, a tutorami – reżyserzy: Paweł Łoziński, Lidia Duda, Bartek Konopka, Wojciech Staroń, producenci: Anna Wydra, Mariusz Włodarski, specjaliści od trailerów, promocji, strategii dystrybucyjnych i festiwalowych. Zagraniczni eksperci to m.in. szefowa DOK Leipzig Leena Pasanen, dyrektor EDN Paul Pauwels, szefowa produkcji HBO Europe Hanka Kastelicova i inni.

SPOTKANIE Z JOANNĄ ROŻEN-WOJCIECHOWSKĄ – DYREKTORKĄ CENTRUM KULTURY FILMOWEJ IM. ANDRZEJA WAJDY W WARSZAWIE
Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy to nowa warszawska instytucja kultury, powołana w ubiegłym roku uchwałą Rady Miasta Stołecznego Warszawy. W maju 2019 roku Centrum zainaugurowało swoją działalność. CKF służy rozwojowi kultury filmowej, jej upowszechnianiu, ożywianiu i inicjowaniu. Celem działań instytucji jest krzewienie uznania dla kina, kształtowanie świadomej publiczności poprzez prezentację filmów oraz promowanie filmowych projektów artystycznych.

Kultura filmowa to burzliwe dyskusje po seansie. To także piśmiennictwo: scenariusz, krytyka filmowa, wnikliwa analiza dzieł kinematografii. To archiwa i pamięć audiowizualna. To rozumienie przeszłości kraju i miasta dzięki obrazom filmowym – budowanie wspólnoty na podstawie doświadczania kina. Kultura filmowa to też innowacje i technologiczne odkrycia: dziewiętnastowieczny biopleograf i doświadczenia XR, kultura immersyjna i poszukiwanie granic realności.

Kultura filmowa to wreszcie edukacja: otwieranie się na film i rozmowa o świecie poprzez kino. Koncepcja programowa CKF łączy zatem progresywne myślenie o kulturze filmowej i szacunek dla Patrona instytucji, autora przełomowych dla polskiej kinematografii arcydzieł, nauczyciela i mentora wielu pokoleń filmowców. W swoich działaniach Centrum nakłania do spotkań z twórcami filmów, którzy przez rozmowę o swojej pracy zaszczepiają w widzach pasję. Właśnie ona – jako immanentna część światłego i pełnego życia – jest w przedsięwzięciach CKF priorytetem i schedą po Andrzeju Wajdzie.

Więcej informacji na www.ckf.waw.pl

CENNY SPRZYMIERZENIEC: REGIONALNE FUNDUSZE FILMOWE
W zeszłym roku obchodziliśmy dziesięciolecie istnienia Regionalnych Funduszy Filmowych w Polsce. Przez dekadę stały się one nie tylko cennym źródłem finansowania produkcji kinowej, ale również narzędziem promocji polskiej kultury i poszczególnych regionów kraju. W spotkaniu udział wzięli reprezentanci Dolnośląskiego Funduszu Filmowego, Gdyńskiego Funduszu Filmowego, Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego, Regionalnego Funduszu Filmowego w Krakowie, Warmińsko-Mazurskiego Funduszu Filmowego, Regionalnego Funduszu Filmowego Poznań oraz Zachodniopomorskiego Funduszu Filmowego Pomerania Film.

KRYTYKA FILMOWA. POLUB, SKOMENTUJ, UDOSTĘPNIJ
Krytyka filmowa zmieniła się – dzisiaj to zdanie to już właściwie frazes, który można podsumować hashtagiem #wiadomo. Teksty w prasie drukowanej stają się coraz krótsze, znikają programy poświęcone filmowi, a tymczasem w internecie powstają recenzje recenzji i wielopiętrowe komentarze pod tekstami i materiałami wideo. Takie czasy, a do tego przecież wszyscy mamy coś do powiedzenia w sprawie najważniejszej na świecie, czyli na temat kina. Styl jest wszystkim, a lajki i hejt ścielą się równie gęsto. Praktyczki i praktycy z różnych mediów opowiedzą o tym, jak dziś pole krytyki filmowej wygląda z ich perspektywy... i czy czują się potrzebni.

W rozmowie udział wzięli: Katarzyna Czajka-Kominiarczuk („Zwierz Popkulturalny”), Dawid Muszyński (dziennikarz filmowy, red. nacz. „naEKRANIE.pl”), Michał Piepiórka („Bliżej Ekranu”), Dominik Sobolewski i Maciej Stasierski („Watching Closely”) oraz Bartosz Żurawiecki (dziennikarz, krytyk filmowy).


Organizatorami Festiwalu Młodzi i Film są Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Centrum Kultury 105 oraz Miasto Koszalin. Festiwal współfinansowany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Tegoroczna 37. edycja Festiwalu Młodzi i Film odbywała się w dniach 18-23 czerwca 2018 roku.
AK
Młodzi i Film
Ostatnia aktualizacja:  16.06.2019
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński
38. Młodzi i Film: Chorzy na smutek, czyli „Nic nie ginie”
38. Młodzi i Film: „Eastern” - krwawa wendeta we współczesnym świecie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll