„To była wielka przyjemność
gościć wspaniałych filmowców i przedstawicieli branży filmowej podczas
polskiego wieczoru w Cannes, który był jednym z wielu wydarzeń promujących talenty
z Polski, lokacje i możliwości wsparcia finansowego w Polsce, włączając w to
30% zwrotu na produkcję audiowizualną” – mówił w rozmowie z amerykańskim "Variety" Radosław Śmigulski, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki
Filmowej.
W tym roku polski wieczór w
Cannes przyciągnął wielu znakomitych gości
na czele z dyrektorem Marché du Film w Cannes Jeromem Paillardem, dyrektorem
artystycznym Berlinale Carlo Chatrianem, szefem działu programowego BerlinaleMarkiem Peransonem, przedstawicielami MFF w Karlowych Warach – koordynatorką
programową Anną Purkrabkovą i selekcjonerami Martinem Horyną i Lenką
Tyrpakową, dyrektorem Greckiego Funduszu Filmowego Vasilisem Kosmopoulosem,
dyrektorem Litewskiego Centrum Filmowego, przedstawicielką Szwedzkiego Funduszu
Filmowego Madeleine Ekman. W wydarzeniu liczny udział wzięli także producenci,
dystrybutorzy i agenci sprzedaży m.in. obecni byli przedstawiciele Lions Gate,
Hanway Films, Beta Cinema i Theaterkunst. Obecni byli także przedstawiciele
Variety i Cineuropa.
Polski wieczór to okazja dla
naszych twórców na wymianę kontaktów i poznanie przyszłych potencjalnych
koproducentów czy selekcjonerów festiwali. Jest to także podziękowanie za ich
pracę i zaangażowanie w rozwój polskiego kina. Wśród przedstawicieli polskiej branży
obecni byli m.in. Klaudia Śmieja z firmy Madants, która od wielu lat angażuje
się w produkcję koprodukcji międzynarodowych (jest m.in. producentką filmów
Agnieszki Holland „Obywatel Jones” i „Szarlatan” – w produkcji – oraz filmów
„High Life” Claire Denis, która jest w tym roku przewodniczącą konkursu filmów
krótkometrażowych i Cinefondation), Ewa Puszczyńska (producentka „Idy” i
„Zimnej wojny” Pawła Pawlikowskiego), Stanisław Dziedzic z Film Produkcji
(producent „Obywatela Jonesa” a także pokazywanej w 2017 roku w Cannes w sekcji
ACID „Drogi Aszera”). Nie zabrakło Małgorzaty Staroń, która w Cannes brała
udział w prestiżowym programie Producer On The Move organizowanym przez
European Film Promotion (polska producentka szukała w Cannes koproducentów do następnego
projektu) oraz polskich producentów zakwalifikowanych w tym roku do programu
Producers Network – Anny Bławut-Mazurkiewicz, Krzysztofa Sołka, Kamila
Przełęckiego i Alicji Albrecht. Na polskiej imprezie pojawiły się także Olga
Chajdas i Lena Gora, które kilka dni później odebrały wyróżnienie w konkursie
ScripTeast na najlepszy scenariusz z Europy Środkowej i Wschodniej im.
Krzysztofa Kieślowskiego za scenariusz filmu „Stale niestała” oraz Dawid
Ogrodnik z ekipą filmu „Oleg”, który pokazywany był w sekcji Directors’
Fortnight.
Duże zainteresowanie „zachętami”
Zarówno podczas polskiego
wieczoru, jak i pozostałych wydarzeń branżowych, na których obecni byli polscy
twórcy i przedstawiciele branży, największe zainteresowanie dotyczyło
wprowadzonej w tym roku ustawy o „zachętach”. Zwrot kosztów na produkcję
audiowizualną był także dominującym powodem odwiedzin polskiego pawilonu,
cieszącego się w tym roku dużym zainteresowaniem przedstawicieli
międzynarodowej branży. W polskim pawilonie, który w tym roku mieścił się w
nowej, dogodniejszej lokalizacji, znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie
Pałacu Festiwalowego, nieprzerwanie toczyły się spotkania i rozmowy. Dzięki
zmianie lokalizacji polski pawilon mieścił się w centralnej części marketu i
był doskonale widoczny dla wszystkich gości Marché du Film. Każdego dnia w
polskim pawilonie odbywały się dyżury prowadzone przez Film Commission Poland,
podczas których zagraniczni producenci mogli skonsultować swoje projekty pod
kątem skorzystania z polskiego cash rebate.
W prasie branżowej („Variety”, „The Hollywood Reporter”, „Deadline Disruptors”) prowadzona była kampania informacyjna dotycząca zachęt. Informacje promocyjne i banery pojawiły się m.in. na okładce mapy festiwalowej i portalu branżowym Cinando. Innym wydarzeniem branżowym było Catalan-Polish Breakfast, które odbyło się w czwartek, 16 maja. W śniadaniu wzięło udział kilkadziesiąt osób, w tym producenci, agenci sprzedaży i dystrybutorzy. Podczas spotkania prezentowana była animacja stworzona specjalnie na potrzeby promocji 30% cash rebate w Polsce.
Wydarzenie magazynu Deadline
Wyjątkową okazją był udział
Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w corocznym wydarzeniu branżowym
organizowanym przez magazyn Deadline. W
wydarzeniu polską kinematografię reprezentowali przedstawiciele Polskiego
Instytutu Sztuki Filmowej: dyrektor Radosław Śmigulski, szefowa działu
produkcji filmowej i rozwoju projektów Małgorzata Szczepkowska-Kalemba i szef
działu współpracy międzynarodowej Robert Baliński oraz Paweł Pawlikowski,
Mariusz Łukomski i Piotr Woźniak-Starak.
W niedzielę w polskim pawilonie odbyło się polsko-litewskie spotkanie, które było kolejną szansą na wzmocnienie relacji i nawiązanie bliższej współpracy polskiego i litewskiego przemysłu filmowego. Następnego dnia, w poniedziałek, podczas śniadania branżowego organizowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej w ramach programu Producers Network, odbyła się prezentacja polskich producentów.