Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Podczas Forum Krytyki Filmowej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza ogłoszone zostały wyniki Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka
Jury XXIII Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, wyróżniającą młodych krytyków filmowych, w składzie: Marcin Adamczak, Darek Arest, Klara Cykorz, Paweł Felis, Grzegorz Fortuna, Marek Hendrykowski, Anka Herbut, Błażej Hrapkowicz, Agnieszka Jakimiak, Adam Kruk, Artur Majer, Michał Oleszczyk, Radosław Osiński, Anna Osmólska-Mętrak (przewodnicząca), Sebastian Smoliński, Andrzej Szpulak, Janusz Zaorski, Bartosz Żurawiecki, po zapoznaniu się z pracami 52 uczestników, na posiedzeniu w dniu 23 maja 2019 r. postanowiło jednogłośnie przyznać następujące nagrody:
GRAND PRIX, rzeźbę autorstwa Adama Myjaka (zdj.) oraz 10 000 zł., otrzymuje
KLAUDIA RACHUBIŃSKA - Za zestaw znakomitych tekstów opartych na inspirujących paradoksach - jednocześnie imponujących pod względem literackim i rasowo krytyczno-filmowych; połączonych wspólnym tematem, ale przy tym odmiennych stylistycznie i dopasowanych do atmosfery omawianych filmów i seriali; za umiejętność wyciągania oryginalnych wniosków i odwagę w rozprawianiu się z powierzchownymi interpretacjami.
KLAUDIA RACHUBIŃSKA - Za zestaw znakomitych tekstów opartych na inspirujących paradoksach - jednocześnie imponujących pod względem literackim i rasowo krytyczno-filmowych; połączonych wspólnym tematem, ale przy tym odmiennych stylistycznie i dopasowanych do atmosfery omawianych filmów i seriali; za umiejętność wyciągania oryginalnych wniosków i odwagę w rozprawianiu się z powierzchownymi interpretacjami.
II nagroda, EX-AEQUO, po 3 000 zł.
MACIEJ KRYŃSKI - Za wyczulenie na język filmu, umiejętność twórczego posługiwania się językowym i myślowym skrótem oraz swobodę poruszania się na niebezpiecznym terytorium pogranicza sztuk.
MARCIN STACHOWICZ – za odwagę, rozmach, szerokie spektrum tematyczne i formalne, za paranoiczne ciągi i polityczne baśnie, czarodziejsko-pirackie rozmazywanie granicy między krytyką a literaturą.
MACIEJ KRYŃSKI - Za wyczulenie na język filmu, umiejętność twórczego posługiwania się językowym i myślowym skrótem oraz swobodę poruszania się na niebezpiecznym terytorium pogranicza sztuk.
MARCIN STACHOWICZ – za odwagę, rozmach, szerokie spektrum tematyczne i formalne, za paranoiczne ciągi i polityczne baśnie, czarodziejsko-pirackie rozmazywanie granicy między krytyką a literaturą.
III nagroda, 1500 zł.
DIANA DĄBROWSKA - za konsekwentny styl krytyczny, wyjątkowo wyczulony tak na ciągłość historii kina, jak i na indywidualne charaktery pisma twórców, których dzieła opisuje Laureatka z delikatnością i przenikliwością jednocześnie.
Jury postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
Sylwia Borowska-Kazimiruk - za tekst "Naked/Nude"- imponujący przykład eleganckiego i wnikliwego, a przy tym bardzo osobistego odczytania filmu.
Marcin Kempisty – za tekst "Elegia o Ralphie Demolce" - za elegancką miniaturę prozatorską, w której portret animowanego bohatera kreślony jest z empatią i wyczuciem szczegółu, składającymi się na niekonwencjonalną opowieść o analogowo-cyfrowym świecie.
Karol Kućmierz – za wdzięk stylu i zdolność przekornego przyglądania się nie tylko filmowym konwencjom w analizie perwersyjnej natury stand-upu i jego zwodniczej, autoterapeutycznej siły w tekście „Koniec z komedią” (na przykładzie „Nanette”).
Patrycja Mucha – za wyrażony w tekście "Pokolenie 16mm" krytyczny namysł nad filmowym portretem dojrzewania w latach 90.
Joanna Najbor - za znakomity literacko, gęsty od znaczeń i pulsujący miłością do kina esej o twórczości Lisandro Alonso.
DIANA DĄBROWSKA - za konsekwentny styl krytyczny, wyjątkowo wyczulony tak na ciągłość historii kina, jak i na indywidualne charaktery pisma twórców, których dzieła opisuje Laureatka z delikatnością i przenikliwością jednocześnie.
Jury postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
Sylwia Borowska-Kazimiruk - za tekst "Naked/Nude"- imponujący przykład eleganckiego i wnikliwego, a przy tym bardzo osobistego odczytania filmu.
Marcin Kempisty – za tekst "Elegia o Ralphie Demolce" - za elegancką miniaturę prozatorską, w której portret animowanego bohatera kreślony jest z empatią i wyczuciem szczegółu, składającymi się na niekonwencjonalną opowieść o analogowo-cyfrowym świecie.
Karol Kućmierz – za wdzięk stylu i zdolność przekornego przyglądania się nie tylko filmowym konwencjom w analizie perwersyjnej natury stand-upu i jego zwodniczej, autoterapeutycznej siły w tekście „Koniec z komedią” (na przykładzie „Nanette”).
Patrycja Mucha – za wyrażony w tekście "Pokolenie 16mm" krytyczny namysł nad filmowym portretem dojrzewania w latach 90.
Joanna Najbor - za znakomity literacko, gęsty od znaczeń i pulsujący miłością do kina esej o twórczości Lisandro Alonso.
Jury pragnie podkreślić bardzo wysoki poziom nadesłanych na konkurs prac.
Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix), we współpracy z PISF, który finansuje wszystkie nagrody pieniężne oraz ze Stowarzyszeniem „Nowe Horyzonty”, które funduje nagrody dodatkowe i gości nas na MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie 26 lipca 2019 r. odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród.
Już wkrótce nasza relacja ze spotkania z organizatorami Konkursu.
WRÓB
Konkurs im. Krzysztofa Mętraka
Ostatnia aktualizacja: 25.05.2019
Piotr Śliwiński – w kalejdoskopie dokumentu
72.MFF Cannes. Złota Palma dla "Parasite" Joon-ho Bonga
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025