Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
„Kanał” Andrzeja Wajdy pokazano w konkursie głównym Cannes w 1957 roku. Został znakomicie przyjęty, jury pod przewodnictwem Jeana Cocteau przyznało Nagrodę Specjalną Jury - Srebrną Palmę dla Andrzeja Wajdy (ex aeguo z "Siódmą pieczęcią" I. Bergmana). 20 maja 2019 roku zrekonstruowany cyfrowo film powrócił na jeden z najważniejszych festiwali filmowych na świecie. Zaprezentowano go w sekcji Cannes Classics.
Do dziś "Kanał" Andrzeja Wajdy jest jednym z najbardziej cenionych i znanych w świecie polskich filmów fabularnych. Dzieło zrekonstruowano w 4K pod nadzorem artystycznym reżysera i współpracującego z nim Jerzego Wójcika. "Kanał" przedstawia ostatnie chwile z życia żołnierzy Armii Krajowej walczących w Powstaniu Warszawskim. Akcja filmu rozpoczyna się 25 września 1944 r. Następnego dnia grupa powstańców podejmuje próbę przedostania się kanałami z Mokotowa do Śródmieścia. "Wartość scenariusza polegała na ludzkim dramacie - wyjaśniał w jednym z wywiadów Andrzej Wajda. - Ma on te same cechy co dramat antyczny. Tutaj nie ma wyboru, jest tak jak w Antygonie. Powstańcy stoją w sytuacji bez wyjścia, oni nie mogą się poddać ani nie mają szans na zwycięstwo".
Przed pokazem zrekonstruowanego "Kanału" Cannes 2019: Anne-Laure Brénéol-Ithurralde, Gérald Duchaussoy, Robert Baliński, fot. Malavida Films
Autorem scenariusza jest Jerzy Stefan Stawiński. Funkcję II reżysera powierzono Kazimierzowi Kutzowi, z którym Wajda zrobił już "Pokolenie". W gronie asystentów znalazł się Janusz Morgenstern. Za zdjęcia odpowiadał Jerzy Lipman (uczestnik powstania), a operatorem kamery został - 26-letni wówczas Jerzy Wójcik. Muzykę powierzono Janowi Krenzowi. Producentem jest Studio Filmowe Kadr we współpracy z Filmoteką Narodową.
Autorem scenariusza jest Jerzy Stefan Stawiński. Funkcję II reżysera powierzono Kazimierzowi Kutzowi, z którym Wajda zrobił już "Pokolenie". W gronie asystentów znalazł się Janusz Morgenstern. Za zdjęcia odpowiadał Jerzy Lipman (uczestnik powstania), a operatorem kamery został - 26-letni wówczas Jerzy Wójcik. Muzykę powierzono Janowi Krenzowi. Producentem jest Studio Filmowe Kadr we współpracy z Filmoteką Narodową.
Marek Hendrykowski pisał o recepcji filmu: "Punkt zwrotny i prawdziwy przełom nastąpił po pamiętnym pokazie konkursowym na festiwalu filmowym w Cannes. Najpierw znakomite przyjęcie i liczne głosy uznania, potem werdykt jury pod przewodnictwem Jeana Cocteau: Srebrna Palma i prawdziwy triumf. Od tego momentu Kanał stał się wielkim przebojem eksportowym polskiego kina. W latach 1957-58 kupiły go aż 24 kraje. W roku 1958 wyświetlany był jednocześnie w ponad stu kinach Wielkiej Brytanii".
Z kolei Marcin Adamczak zauważył, że powodzenie "Kanału" w Cannes zaczęło być wykorzystywane jako „oręż i niepodważalny argument przez krajowych obrońców dzieła Wajdy”, zarówno ze względu na dowód uznania artystycznego, którym była Srebrna Palma, jak i z powodu potencjalnych korzyści prestiżowych dla samego państwa.
W pierwszym roku pokazów "Kanał" obejrzało w Polsce 4,2 mln widzów. Film posiadał grono zagorzałych obrońców. Jan Józef Szczepański pisał w "Tygodniku Powszechnym": "Wajda dokonał tego, co wydawało się już niemal niemożliwością. Odnalazł prawdę. W jego filmie jest autentyczny smak dni powstańczych, jest ich gorycz, ich krwawa ironia i ich przejmujący patos".
Zrekonstruowany "Kanał" powróci do dystrybucji we Francji (23 października 2019) za sprawą firmy Malavida Films.
Zrekonstruowany "Kanał" powróci do dystrybucji we Francji (23 października 2019) za sprawą firmy Malavida Films.
72. MFF w Cannes potrwa do 25 maja.
Marcin Radomski/Cannes
SFP, KADR, Gazeta Wyborcza, Malavida Films
Ostatnia aktualizacja: 21.05.2019
fot. Malavida Film
Mentoring scenarzystów i reżyserów – wykład otwarty
Dyplomaci obejrzeli „Słodki koniec dnia”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024