PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Wielokrotnie słyszeliśmy o aniołach biznesu, jednakże nader rzadko spotykamy ich na filmowej ścieżce. Na Off Camera Pro Industry poznaliśmy kulisy współpracy inwestora zewnętrznego z polską kinematografią. W panelu poświęconym „Córce trenera” wzięli udział Kinga Nowakowska (Black Swan Fund); Filip Elżanowski (inwestor); Natalia Grzegorzek (producentka). Spotkanie moderowała Joanna Szymańska, pomysłodawczyni i organizatorka Off Camera Pro Industry.
Produkcja „Córki trenera” Łukasza Grzegorzka na początku szła pod górkę. Ekipa musiała zaraz wchodzić na plan, a nie była jeszcze znana decyzja PISF, ani Regionalnego Funduszu Filmowego w Krakowie. Pierwszym dobrym duszkiem produkcji okazał się być Jacek Braciak, któremu tak się podobał zarówno projekt, jak i rola, że zdecydował się zostać koproducentem i wniósł w formie aportu prawa do artystycznego wykonania roli. Jednak wciąż brakowało gotówki.

Wtedy producentka trafiła na Kingę Nowakowską. Nowakowska, znana postać w świecie biznesu, jest założycielką funduszu Black Swan Fund, wspierającego kobiece start-upy. Fundusz współpracuje blisko z Siecią Przedsiębiorczych Kobiet. – O Kindze przeczytałam w "Wysokich Obcasach". Zdecydowałam się do niej zadzwonić, bo przeczytałam, że jest byłą tenisistką, a to dawało nadzieję, że zrozumie ducha projektu – śmieje się Natalia Grzegorzek.

Joanna Szymańska, Filip ELżanowski, Kinga Nowakowska, fot, SFP

Fundusz zrzesza inwestorki oraz tzw. aniołów biznesu, czyli niejako „opiekunów” biznesu. – Trzeba działać niestandardowo; świat należy do odważnych! Był to pierwszy zaproponowany nam projekt filmowy. Nie przyszło nam do głowy, że film może być start-upem a także inwestycją – mówi Kinga Nowakowska. Kto wspiera biznes? Najczęściej są to osoby z tak zwanej grupy „3 F” - fools, family & friends – to wszyscy „wariaci”, którzy wierzą w nasze przedsięwzięcie. Jednak ich pieniądze szybko się kończą. W tym momencie anioły biznesu wyciągają do twórców projektu przyjazną dłoń.

Natalia zrobiła profesjonalną prezentację i pozyskała finansowanie. Kluczowa w tym wypadku była zarówno prezentacja, jak i osoba producentki. Prezentacja musi być ustrukturyzowana,  mieć swój porządek i być przygotowana według standardowych zasad. Do ludzi biznesu trzeba mówić ich językiem. I – co podkreślali wszyscy uczestnicy – nie można „ściemniać”. "Córka trenera" to nie komedia romantyczna czy film Vegi, Natalia więc bardzo ostrożnie szacowała możliwości sprzedaży filmu.

- Szczerość jest kluczem. Nie zakopujmy pod dywan, bo to się obraca przeciwko nam – mówili goście panelu.  Dla inwestora kluczowy jest budżet oraz plan zwrotu, kto i kiedy dostaje pieniądze, w jakiej kolejności. Tu nie ma demokracji, bardzo często prywatny inwestor spłacany jest w pierwszej kolejności i niekoniecznie w pełni proporcjonalnie. Tak było i w przypadku „Córki trenera”.

 
 
"Córka trenera", fot. Materiały promocyjne

Anioły biznesu mogą pomóc w pozyskaniu product placementu i sponsorów, dlatego warto korzystać z ich obszernych, niedostępnych dla nas kontaktów i kompetencji.

Filip Elżanowski przyznaje, że chociaż z filmem nie miał do tej pory wiele wspólnego, ma na swoim koncie wiele inwestycji alternatywnych. Zajmuje się m.in. rynkiem dzieł sztuki, związany jest z Galerią 101 Projekt. Miało dla niego znaczenie, że projekt rekomenduje Kinga Nowakowska, która inwestorom z Black Swan Fund prezentuje wyselekcjonowane i dobrze przygotowane merytorycznie projekty. Na pierwsze spotkanie negocjacyjne z Natalią zabrał ze sobą kolegę prawnika, który pracował kiedyś w branży filmowej. Dzięki temu mógł być spokojny, że prezentacja dotycząca „Córki trenera” jest bardzo dobrze przygotowana, zawiera jasno sprecyzowane oczekiwania i przede wszystkim jest wiarygodna, a plan wykonalny. 

Elżanowski przyznaje, że zainteresowała go branża filmowa, chciał przyjrzeć się jej z bliska. Świetnie jest zyskać biznesowego partnera, ale nie za wszelką cenę, ostrzega. On sam lubi mieć w projekcie wyraźny udział (min. 10%), bo to oznacza, że gdy się poszczęści można dużo zyskać. Inwestując mało w stosunku do innych udziałowców, nie można liczyć na duży zwrot z inwestycji, a czas włożony w negocjacje jest ten sam. 

Filip Elżanowski, Kinga Nowakowska, Natalia Grzegorzek, fot. SFP


Pamiętajmy, że namawiając na inwestycję w film, pewne elementy można zaoferować „w pakiecie”. Czy da się  zaproponować „magię” kina? Ależ owszem: w ręku producenta są bowiem takie pomysły, jak zaproszenia na premierę, na plan filmowy, na zagraniczny festiwal, zorganizowanie specjalnego pokazu dla partnerów biznesowych. To jednak tylko bonusy, bo najważniejsze jest dobre przygotowanie prezentacji i wiarygodność producenta.

  Co musi zawierać prezentacja dla inwestorów?
•    Opis pomysłu (streszczenie, kluczowe informacje, eksplikacja reżysera)
•    Potencjał w Polsce i za granicą (pola eksploatacji)
•    Opis otoczenia biznesowego (w jakiej przestrzeni jest twój film, preferencje dot. dystrybutora, festiwali, agenta zagranicznego)
•    Konkurencja w Polsce i za granicą (data premiery festiwalowej, decyzja o weekendzie otwarcia, przedstawienie algorytmu widowni kinowej)
•    Przewagi konkurencyjne, czyli dlaczego ten film jest interesujący dla odbiorców
•    Etap, na jakim jest dzisiaj projekt
•    Ekipa i obsada – dlaczego są wiarygodni
•    Etapy, jaki muszą się wydarzyć do momentu zwrotu inwestycji (BEP) i w związku z tym:
•    Precyzyjny budżet i recoupment plan
•    Kanały sprzedaży i strategia dotarcia do grupy docelowej; marketing i jego koszty
•    Oferta dla inwestorów (ile poszukujemy, lista udziałowców, podział wpływów).

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  26.12.2019
Zobacz również
Zdzisław Lewandowski – za i przed kamerą
"In Touch": polska wieś na emigracji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll