Miejscem akcji
nowego filmu Jacka Borcucha jest etruskie miasto Volterra. Wszyscy się tu znają
i szanują. Na niewielkim wzgórzu stoi dom Marii – polskiej poetki, laureatki
Nagrody Nobla, autorytetu moralnego. Jej życie zostaje jednak wywrócone do góry
nogami, gdy otrzymuje szokującą wiadomość o tragicznym wydarzeniu. Pod wpływem
emocji, podczas uroczystości nadania tytułu honorowego obywatela miasta,
zamiast kurtuazyjnych podziękowań Maria wygłasza mocno niepoprawną politycznie
mowę… “Słodki koniec dnia” to pełen otwartych pytań głos w sprawie kryzysu uchodźczego. Ozdobą
filmu jest znakomita rola Krystyny Jandy, za którą nagrodzona została podczas tegorocznego
festiwalu Sundance.
Kadr z filmu "Fuga", fot. materiały prasowe Kino Świat
"Fuga" Agnieszki Smoczyńskiej to film inspirowany prawdziwą
historią. Fabuła zbudowana jest na wątpliwości związanej nie tylko z przeszłością,
ale i tym, co będzie. Atmosferę opresji głównej bohaterki – w tę rolę wciela
się Gabriela Muskała, będąca też autorką scenariusza – potęgują klimatyczne
zdjęcia oraz oddziałująca mocno na zmysły ścieżka dźwiękowa.
Akcja pełnometrażowego debiutu popularnego aktora Wojciecha Solarza rozgrywa się na polskiej prowincji, a konkretniej w pewnej wsi na Podlasiu. Główny bohater filmu „Okna, okna” to młody chłopak (grany zresztą przez samego reżysera), który spędza całe dnie, przesiadując na leśnej ambonie, gdzie wypatruje grasującego w okolicy drapieżnika. Jakież jest jego zdziwienie, gdy zamiast tego pewnego wieczoru w jednym z domów dostrzega poruszające się… okna. W filmie można dopatrzeć inspiracji poetyką realizmu magicznego.
Kadr z filmu "Krew boga", fot. materiały prasowe Kino Świat
„Krew boga” przenosi widzów do wczesnego średniowiecza. Na ostatnią pogańską wyspę, cudem uniknąwszy śmierci, dociera rycerz Willibrord (Krzysztof Pieczyński). Dawno zginąłby, gdyby nie pomoc Bezimiennego – pełnego ideałów chłopaka, skrywającego przed światem prawdziwą tożsamość. W filmie Bartosza Konopki widać inspiracje klasykami: Rolandem Joffé, Nicolasem Windingiem Refnem czy Wernerem Herzogiem. "Krew Boga" to wypełniona symboliką i zrealizowana z inscenizacyjnym rozmachem opowieść o konfrontacji miłości z nienawiścią, dialogu z przemocą oraz szaleństwa z zasadami.
Kiedy Wałbrzychem wstrząsa seria
tajemniczych zaginięć dzieci, do miasta przybywa dziennikarka Alicja Tabor.
Chce poznać rodziny zaginionych i rozwikłać zagadkę, wobec której nawet policja
okazuje się bezsilna. W "Ciemno, prawie noc" ponura intryga
kryminalna połączy w jedno zaginięcia dzieci, wojenną przeszłość, legendę
zaginionego skarbu oraz losy samej Alicji. Film Borysa Lankosza to ekranizacja
głośnej powieści Joanny Bator pod tym samym tytułem. Ta baśń dla dorosłych
wymyka się gatunkowym szufladkom i prostym definicjom. Galeria nieszablonowych
postaci, duszna atmosfera stworzona w dużej mierze za sprawą zdjęć Marcina
Koszałki oraz oryginalna reżyserska wizja przekładają się na film bardzo mocno
oddziałujący na nasze zmysły.
O nagrodę Kulczyk Foundation – 300 000 złotych – walczy 10 polskich tytułów. Konkurs realizowany jest w ramach projektu "Obraz świata / Świat w obrazach". 12. edycja Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA już 26.04 zaczyna się w Krakowie.