PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Ma na swym koncie dźwięk do blisko stu filmów dokumentalnych, kilkunastu fabularnych, nawet kilku wykorzystujących techniki animacyjne. Robert Wiśniewski, ceniony dźwiękowiec, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 9 kwietnia 2019 kończy 80 lat.
Z urodzenia jest warszawiakiem. Nic dziwnego, że ze stołecznymi placówkami kinematograficznymi, m.in. Czołówką, Sportfilmem, Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, związał całe swe zawodowe życie. Po raz pierwszy jego nazwisko pojawiło się w ekipie dźwiękowej dokumentu Grzegorza Królikiewicza „Wierność” (1969). Jako samodzielny dźwiękowiec zadebiutował „Republiką” (1969) Piotra Studzińskiego, notującą okupacyjne wspomnienia mieszkańców zamojskich wsi.

Najczęściej pracował przy realizacji filmów dokumentalnych, niezwykle zróżnicowanych zarówno pod względem treści, jak i formy. Są wśród nich m.in.: ironiczny wizerunek wojskowego trepa, zatytułowany „Szef” (1970) Królikiewicza, reportażowy „Przed rajdem” (1971) Krzysztofa Kieślowskiego, oświatowo-animowane „Łęczyckie bajanie o Borucie panie” (1983) Włodzimierza Dudziewicza, również wykorzystująca animacyjne techniki frapująca opowieść o sztuce „Kosta” (1984) Michała Szczepańskiego, nieco ironiczne „Smakowanie miodu” (1986) Janusza Chodnikiewicza, bazujący na niezwykle interesujących archiwaliach poświęconych Legionom Piłsudskiego „Wymarsz” (1988) Wincentego Ronisza czy klasyczni w swej dokumentalnej formule „Cichociemni” (1995) Marka Widarskiego i „Życiorys z celi śmierci” (1991) Andrzeja Brzozowskiego.

W 1979 roku Wiśniewski zadebiutował jako dźwiękowiec na planie krótkiego filmu fabularnego – „Janek” Zygmunta Lecha. Spośród fabuł, przy realizacji który pracował, warto wymienić telewizyjną „Choinkę strachu” (1982) Tomasza Lengrena, „zapółkowaną” przez cenzurę na kilka lat (premiera w 1990), a także pełnometrażowe filmy kinowe, m.in. „Psy 2. Ostatnia krew” (1994), „Słodko gorzki” (1996) i „Demony wojny wg Goi” (1998) Władysława Pasikowskiego, „Pułapkę” (1997) Adka Drabińskiego, „Fuks” (1999) Macieja Dutkiewicza oraz polsko-japoński „Avalon” (2000) Mamoru Oshii.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  9.04.2019
Zobacz również
fot. SFP
Jan Tadeusz Janik – na planie i w redakcji
„Basia 2” – polska animacja ze świetnym wynikiem po weekendzie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll