Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Ma na swym koncie dźwięk do blisko stu filmów dokumentalnych, kilkunastu fabularnych, nawet kilku wykorzystujących techniki animacyjne. Robert Wiśniewski, ceniony dźwiękowiec, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 9 kwietnia 2019 kończy 80 lat.
Z urodzenia jest warszawiakiem. Nic dziwnego, że ze stołecznymi placówkami kinematograficznymi, m.in. Czołówką, Sportfilmem, Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, związał całe swe zawodowe życie. Po raz pierwszy jego nazwisko pojawiło się w ekipie dźwiękowej dokumentu Grzegorza Królikiewicza „Wierność” (1969). Jako samodzielny dźwiękowiec zadebiutował „Republiką” (1969) Piotra Studzińskiego, notującą okupacyjne wspomnienia mieszkańców zamojskich wsi.
Najczęściej pracował przy realizacji filmów dokumentalnych, niezwykle zróżnicowanych zarówno pod względem treści, jak i formy. Są wśród nich m.in.: ironiczny wizerunek wojskowego trepa, zatytułowany „Szef” (1970) Królikiewicza, reportażowy „Przed rajdem” (1971) Krzysztofa Kieślowskiego, oświatowo-animowane „Łęczyckie bajanie o Borucie panie” (1983) Włodzimierza Dudziewicza, również wykorzystująca animacyjne techniki frapująca opowieść o sztuce „Kosta” (1984) Michała Szczepańskiego, nieco ironiczne „Smakowanie miodu” (1986) Janusza Chodnikiewicza, bazujący na niezwykle interesujących archiwaliach poświęconych Legionom Piłsudskiego „Wymarsz” (1988) Wincentego Ronisza czy klasyczni w swej dokumentalnej formule „Cichociemni” (1995) Marka Widarskiego i „Życiorys z celi śmierci” (1991) Andrzeja Brzozowskiego.
W 1979 roku Wiśniewski zadebiutował jako dźwiękowiec na planie krótkiego filmu fabularnego – „Janek” Zygmunta Lecha. Spośród fabuł, przy realizacji który pracował, warto wymienić telewizyjną „Choinkę strachu” (1982) Tomasza Lengrena, „zapółkowaną” przez cenzurę na kilka lat (premiera w 1990), a także pełnometrażowe filmy kinowe, m.in. „Psy 2. Ostatnia krew” (1994), „Słodko gorzki” (1996) i „Demony wojny wg Goi” (1998) Władysława Pasikowskiego, „Pułapkę” (1997) Adka Drabińskiego, „Fuks” (1999) Macieja Dutkiewicza oraz polsko-japoński „Avalon” (2000) Mamoru Oshii.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 9.04.2019
fot. SFP
Jan Tadeusz Janik – na planie i w redakcji
„Basia 2” – polska animacja ze świetnym wynikiem po weekendzie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024