PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Ryszard Wierzbicki – operator zdjęć specjalnych, a także autor opracowania graficznego wielu filmów, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 29 marca 2019 roku obchodzi swoje 80. urodziny.
Urodził się w Wilnie, a zawodowo związał – przede wszystkim – z łódzką Wytwórnią Filmów Fabularnych. Jako operator wyspecjalizował się w zdjęciach specjalnych. Zadebiutował jako współautor zdjęć specjalnych (razem z Janem Olejniczakiem) na planie telewizyjnego filmu science fiction Janusza Kubika „Biohazard” (1977). Zdjęcia specjalne jego autorstwa znalazły się m.in. w „Karate po polsku” (1982) Wojciecha Wójcika, „Schodami w górę, schodami w dół” (1988) Andrzeja Domalika, „Marcowych migdałach” (1989) Radosława Piwowarskiego, „300 mil do nieba” (1989) Macieja Dejczera, „Ucieczce z kina Wolność” (1990) Wojciecha Marczewskiego, „Grach ulicznych” (1996) Krzysztofa Krauzego, „Kochaj i rób, co chcesz” (1997) Roberta Glińskiego, „Królowej aniołów” (1999) Mariusza Grzegorzka i „Zakochanych” (2000) Piotra Wereśniaka. Był twórcą efektów specjalnych w telewizyjnych „Oczach urocznych” (1976) Piotra Szulkina oraz w ekranizacji opowiadania „Pomiędzy wilki” (1988) Ksawerego Pruszyńskiego, dokonanej przez Juliusza Janickiego, a także operatorem kamery w „Zabić na końcu” (1990) Wojciecha Wójcika.

Drugą profesją filmową Wierzbickiego obok operatorki jest opracowywanie graficzne, wykonywanie i skręcanie filmowych napisów. Te, które wyszły spod jego ręki i obiektywu, odnajdziemy w serialu Marka Piestraka „Przyłbice i kaptury” (1985), a także w wielu filmach kinowych czy telewizyjnych, m.in.: „Tabu” (1987) Andrzeja Barańskiego, „Kolejności uczuć” (1983) Radosława Piwowarskiego, „Faustynie” (1994) Jerzego Łukaszewicza, „Szczęśliwego Nowego Jorku” (1997) Janusza Zaorskiego, „Historii kina w Popielawach” (1998) Jana Jakuba Kolskiego, „Sezonie na leszcza” (2000) Bogusława Lindy.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  27.03.2019
Zobacz również
fot. SFP
Zgłoś film na warsztaty Ex Oriente Film
Rusza 25.Wielka Przygoda z Filmem
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll