Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Andrzej Skoczylas, autor zdjęć do ponad osiemdziesięciu dokumentów, także scenarzysta i reżyser, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 24 marca 2019 roku obchodzi swoje 80. urodziny.
Pochodzi z Krakowa, zawodowo związał się z Warszawą, początkowo z Wytwórnią Filmową „Czołówka”, następnie ze Spółdzielczą Wytwórnią Filmową oraz Telewizją Polską. W latach 1971-1972 studiował w Studium Zaocznym Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.
Praktycznie profesji operatorskiej uczył się na planach dokumentów, realizowanych przez kolegów z „Czołówki” – „Do kroniki Krakowa” (1971) Mariana Duszyńskiego i „Z życiorysu majora Ryszarda” (1972) Zygmunta Adamskiego. Jako operator zadebiutował w 1973 roku zdjęciami do dokumentów Duszyńskiego – „Wiosna 73” (współautorstwo zdjęć: Jan Wileński, Zbigniew Pietrzykiewicz) oraz „Kraj 73” (samodzielnie). Ma na swym koncie zdjęcia do ponad osiemdziesięciu tytułów dokumentalnych, oświatowych, instruktażowych, niezwykle zróżnicowanych treściowo i formalnie, m.in. do antywojennego plakatu „Alarm dla pokoju” (1984) Roberta Stando, nagrodzonego na Festiwalu Filmów Społeczno-Politycznych w Łodzi (1984), wzruszającej opowieści o niechcianych dzieciach „Co czuje bocian” (2003) Katarzyny Maciejko-Kowalczyk, uhonorowanej Platinum Remi na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Houston (2005), czy dokumentu o legendarnym pilocie „Album Skalskiego” (2004) Zbigniewa Kowalewskiego, wyróżnionego na Międzynarodowym Festiwalu Filmów o Tematyce Lotniczej w Dęblinie (2010).
Warto wspomnieć, że Skoczylas specjalizował się w zdjęciach lotniczych, czego dowodem „spojrzenia z lotu ptaka” jego autorstwa w kilku pełnometrażowych fabułach, m.in.: „Teście pilota Pirxa” (1978) Marka Piestraka, „Wściekłym” (1979) Romana Załuskiego, „Białym smoku” (1986) Jerzego Domaradzkiego i Janusza Morgensterna.
W 1988 roku operator zadebiutował jako scenarzysta i reżyser dokumentem „Chcesz, to bierz”, a pięć lat później zrealizował – wspólnie ze Zbigniewem Kowalewskim – przejmującą „Drogę” (1993), poświęconą rowerowej wycieczce niewidomych z Lasek do sanktuarium maryjnego pod Wiedniem. Film ten został uhonorowany Złotym Sześciopunktem w konkursie programów telewizyjnych o niewidomych (1993).
Praktycznie profesji operatorskiej uczył się na planach dokumentów, realizowanych przez kolegów z „Czołówki” – „Do kroniki Krakowa” (1971) Mariana Duszyńskiego i „Z życiorysu majora Ryszarda” (1972) Zygmunta Adamskiego. Jako operator zadebiutował w 1973 roku zdjęciami do dokumentów Duszyńskiego – „Wiosna 73” (współautorstwo zdjęć: Jan Wileński, Zbigniew Pietrzykiewicz) oraz „Kraj 73” (samodzielnie). Ma na swym koncie zdjęcia do ponad osiemdziesięciu tytułów dokumentalnych, oświatowych, instruktażowych, niezwykle zróżnicowanych treściowo i formalnie, m.in. do antywojennego plakatu „Alarm dla pokoju” (1984) Roberta Stando, nagrodzonego na Festiwalu Filmów Społeczno-Politycznych w Łodzi (1984), wzruszającej opowieści o niechcianych dzieciach „Co czuje bocian” (2003) Katarzyny Maciejko-Kowalczyk, uhonorowanej Platinum Remi na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Houston (2005), czy dokumentu o legendarnym pilocie „Album Skalskiego” (2004) Zbigniewa Kowalewskiego, wyróżnionego na Międzynarodowym Festiwalu Filmów o Tematyce Lotniczej w Dęblinie (2010).
Warto wspomnieć, że Skoczylas specjalizował się w zdjęciach lotniczych, czego dowodem „spojrzenia z lotu ptaka” jego autorstwa w kilku pełnometrażowych fabułach, m.in.: „Teście pilota Pirxa” (1978) Marka Piestraka, „Wściekłym” (1979) Romana Załuskiego, „Białym smoku” (1986) Jerzego Domaradzkiego i Janusza Morgensterna.
W 1988 roku operator zadebiutował jako scenarzysta i reżyser dokumentem „Chcesz, to bierz”, a pięć lat później zrealizował – wspólnie ze Zbigniewem Kowalewskim – przejmującą „Drogę” (1993), poświęconą rowerowej wycieczce niewidomych z Lasek do sanktuarium maryjnego pod Wiedniem. Film ten został uhonorowany Złotym Sześciopunktem w konkursie programów telewizyjnych o niewidomych (1993).
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 24.03.2019
fot. F/DrogawHimalaje
59. KFF. DOC LAB POLAND | ANIMATED IN POLAND - aktualne nabory
"Gość" z nagrodą na Short Waves Festival
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024