Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Agnieszka Traczewska – znana krakowska fotograficzka oraz producentka wielu znakomitych filmów dokumentalnych, zrealizowanych w prowadzonym przez nią Studiu Largo – 2 marca obchodzi swoje 50. urodziny.
Z wykształcenia jest teatrolożką, ale jej główne pasje to film i fotografia. Po skończeniu studiów na Uniwersytecie Jagiellońskim przez kilka lat pracowała jako menedżerka kultury, a w 1998 roku otworzyła w Krakowie Studio Filmowe Largo, w którym powstało wiele niezwykle interesujących – i ważnych – dokumentów, m.in.: „Czarodziejska Góra. Amerykański portret Czesława Miłosza” (2000), „Noc z generałem” (2001), „Profesor. O Leszku Kołakowskim” (2005), „Dworzec Gdański” (2007), „Wiera Gran” (2011) i „Michnik. »Bądź realistą, chciej niemożliwego«” (2015) Marii Zmarz-Koczanowicz, „Człowiek zwany Nikiforem” (2002) Grzegorza Siedleckiego, „Polska Jasienicy” (2009) Rafała Mierzejewskiego, „Miłosz” (2013) Katarzyny Gondek, „Bruno Schultz 1892-1942” (2014) i „Nadal wracam. Portret Ryszarda Krynickiego” (2016) Adama Sikory. Warto wspomnieć, że w studiu Traczewskiej realizowane także były – w latach 2001-2004 – popularne telewizyjne cykle publicystyczne: „Rozmowy na koniec wieku”, „Rozmowy na nowy wiek” i „Rozmowy na czasie” Katarzyny Janowskiej i Piotra Mucharskiego.
Wiele filmów wyprodukowanych przez Largo zostało nagrodzonych prestiżowymi laurami festiwalowymi, m.in. głośne dokumenty Marii Zmarz-Koczanowicz: „Pokolenie 89” (2002) dostało Brązowego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym (2003), „Zwyczajny Marzec” (2008) – Kamerę Dawida na Warszawskim Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej (2009), „Kocham Polskę” (2007; współreżyseria Joanna Sławińska) – Nagrodę Główną na Festiwalu Filmów z Europy Środkowo-Wschodniej w Wiesbaden (2009), zaś „Boże Ciało” (2005) Adama Sikory uhonorowano w Krakowie Srebrnym Lajkonikiem (2006), a w Kantonie – nagrodą za reżyserię (2006).
Drugą pasję Traczewskiej stanowi fotografia. Od kilkunastu lat towarzyszy ze swym aparatem chasydom przybywającym do Polski na groby cadyków, a także stara się portretować dość hermetyczny świat judaistycznej ortodoksji. Za zdjęcie „First Time” – wybrane z kilkunastu tysięcy – otrzymała National Geographic Traveler Photo Award (2014). Znakomitym zwieńczeniem tych prac okazał się album „Powroty. Chasydzkie powroty do miejsc zapomnianych”, wydany przez Narodowe Centrum Kultury i Studio Design w roku ubiegłym. „Szkoła oczywiście uczyła mnie o Holokauście, ale żydowski świat, o którym w moim rodzinnym domu bodaj nigdy się nie rozmawiało, pozostawał oddzielony – niczym niedostępny, zarosły krzakami cmentarz przy ulicy Miodowej. Dlatego (…) zaczęłam fotografować chasydów?” – pisze Traczewska na łamach „Przekroju”.
A o wyprodukowanych przez siebie filmach mówi: „Mam nadzieję, że pomagają nam samym i naszym widzom lepiej zrozumieć Polskę w jej historii i dniu dzisiejszym, zatrzymać w pamięci obraz ludzi wybitnych”. I dodaje: „Jestem pewna, że tworzenie filmów dokumentalnych jest czymś więcej niż tylko pracą zawodową. Dla mnie to prawdziwa życiowa pasja…”.
Wiele filmów wyprodukowanych przez Largo zostało nagrodzonych prestiżowymi laurami festiwalowymi, m.in. głośne dokumenty Marii Zmarz-Koczanowicz: „Pokolenie 89” (2002) dostało Brązowego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym (2003), „Zwyczajny Marzec” (2008) – Kamerę Dawida na Warszawskim Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej (2009), „Kocham Polskę” (2007; współreżyseria Joanna Sławińska) – Nagrodę Główną na Festiwalu Filmów z Europy Środkowo-Wschodniej w Wiesbaden (2009), zaś „Boże Ciało” (2005) Adama Sikory uhonorowano w Krakowie Srebrnym Lajkonikiem (2006), a w Kantonie – nagrodą za reżyserię (2006).
Drugą pasję Traczewskiej stanowi fotografia. Od kilkunastu lat towarzyszy ze swym aparatem chasydom przybywającym do Polski na groby cadyków, a także stara się portretować dość hermetyczny świat judaistycznej ortodoksji. Za zdjęcie „First Time” – wybrane z kilkunastu tysięcy – otrzymała National Geographic Traveler Photo Award (2014). Znakomitym zwieńczeniem tych prac okazał się album „Powroty. Chasydzkie powroty do miejsc zapomnianych”, wydany przez Narodowe Centrum Kultury i Studio Design w roku ubiegłym. „Szkoła oczywiście uczyła mnie o Holokauście, ale żydowski świat, o którym w moim rodzinnym domu bodaj nigdy się nie rozmawiało, pozostawał oddzielony – niczym niedostępny, zarosły krzakami cmentarz przy ulicy Miodowej. Dlatego (…) zaczęłam fotografować chasydów?” – pisze Traczewska na łamach „Przekroju”.
A o wyprodukowanych przez siebie filmach mówi: „Mam nadzieję, że pomagają nam samym i naszym widzom lepiej zrozumieć Polskę w jej historii i dniu dzisiejszym, zatrzymać w pamięci obraz ludzi wybitnych”. I dodaje: „Jestem pewna, że tworzenie filmów dokumentalnych jest czymś więcej niż tylko pracą zawodową. Dla mnie to prawdziwa życiowa pasja…”.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 1.03.2019
fot. Agnieszka Traczewska
Rafał Kalinowski – piękno, pietyzm, pamięć
„Pan T.”: Świat artystycznej bohemy czasów stalinowskich
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024