Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Koło Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich (polska sekcja FIPRESCI) przyznało nagrody dla filmów wprowadzonych na ekrany polskich kin w 2018 roku. Nagrodzone „Złotymi Taśmami” filmy to: ex aequo „Kler” Wojciecha Smarzowskiego i „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego oraz „Roma” Alfonso Cuaróna. Gala wręczenia „Złotych Taśm” odbyła się 18 lutego 2019 roku w warszawskim kinie Kultura.
„Złote Taśmy” w kategorii film polski otrzymały ex aequo filmy "Kler" Wojciecha Smarzowskiego i "Zimna wojna" Pawła Pawlikowskiego. W kategorii zagranicznej triumfowała „Roma” Alfonso Cuaróna. Krytycy zrzeszeni w Kole Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich (polska sekcja FIPRESCI) przyznali także wyróżnienia. W kategorii film polski otrzymały je: „Jak pies z kotem” Janusza Kondratiuka i „Over the Limit” Marty Prus, a w kategorii film zagraniczny: „Niemiłość” Andrieja Zwiagincewa i „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” Martina McDonagha.
fot. Borys Skrzyński/SFP
- Kino jest lustrem świata. Na ekranie odbijają się nasze niepokoje, lęki i nadzieje. W głównym nurcie światowego kina znajdują się filmy oparte na faktach albo czerpię z rzeczywistości i nie jest to rzeczą przypadku. Polskie kino wpisuje się w europejską i światową dyskusję. Wybór był bardzo trudny, bo nasze kino jest różnorodne i piękne. W wyjątkowy sposób zeszły się gusty publiczności i krytyków, bo przecież "Kler" obejrzało 5 300 tys. widzów, a „Zimnej wojnie” strzelił milion - mówiła Barbara Hollender, przewodnicząca Koła Piśmiennictwa SFP. - Od przyszłego roku Koło Piśmiennictwa SFP będzie przyznawało nagrodę dla najlepszego dokumentu - dodała dziennikarka i krytyk filmowa.
Historia nagród przyznawanych przez polskich krytyków filmowych sięga 1956 roku. Początkowo nosiły one nazwę Syrenki Warszawskiej i przyznawane były w kategoriach najlepszego filmu polskiego, polskiego - krótkometrażowego i zagranicznego. Nagroda krytyków, zrzeszonych ówcześnie w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich, w krótkim czasie zyskała duży prestiż, a to ze względu na niezależność od politycznej koniunktury.
Po wprowadzeniu stanu wojennego i delegalizacji Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, środowisko krytyków zostało podzielone. Utworzono Stowarzyszenie Dziennikarzy PRL, które przejęło prawo do przyznawania Syrenki Warszawskiej. Część krytyków przystąpiła do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, ustanawiając w 1985 r., jako Samodzielne Koło Piśmiennictwa (dzisiaj Koło Piśmiennictwa), swoją coroczną nagrodę za najlepszy obraz Polskich ekranów, w kategoriach filmu polskiego i zagranicznego.
Po wprowadzeniu stanu wojennego i delegalizacji Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, środowisko krytyków zostało podzielone. Utworzono Stowarzyszenie Dziennikarzy PRL, które przejęło prawo do przyznawania Syrenki Warszawskiej. Część krytyków przystąpiła do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, ustanawiając w 1985 r., jako Samodzielne Koło Piśmiennictwa (dzisiaj Koło Piśmiennictwa), swoją coroczną nagrodę za najlepszy obraz Polskich ekranów, w kategoriach filmu polskiego i zagranicznego.
MR
SFP
Ostatnia aktualizacja: 22.02.2019
fot. Borys Skrzyński/SFP
Weź udział w konkursie #euFilmContest
Rusza konkurs scenariuszowy SCRIPT PRO
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024