PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Za nami bardzo dziwny rok. Z jednej strony cieszyliśmy się z ogromnych sukcesów polskich filmów. Był to też rok znaczących zmian w prawie, nowych ustaw, zwrotów akcji. Kończyliśmy rok podpisaną przez prezydenta wyczekiwaną ustawą o zachętach i o tym głównie rozmawialiśmy na świątecznych spotkaniach pod koniec roku.
Parlament Europejski przyjął korzystne dla twórców sektora audiowizualnego stanowisko w sprawie dyrektywy o jednolitym rynku cyfrowym. Znowelizowana w 2017 roku ustawa o koprodukcjach filmowych przynosi producentom znaczące ułatwienia. Polski sejm przyjął ustawę o organizacjach zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, która znacząco wpłynie na działalność choćby Stowarzyszenia Filmowców Polskich – ZAPA. Dla SFP 2019 rok będzie więc pełen wyzwań  i zmian.  Warto zwrócić uwagę na ciągle mało znaną inicjatywę resortu kultury: prowadzone są prace nad "statusem artysty", który ma na celu zapewnienie twórcom dostępu do preferencyjnych ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych z tytułu wykonywanego zawodu na postawie rezolucji Unii Europejskiej z  2007 roku.

W 2018 roku uwaga filmowego świata skupiała się – i skupia nadal – na „Zimnej wojnie” Pawła Pawlikowskiego. Ale uproszczeniem byłoby sprowadzanie sukcesów polskiego kina do tego tytułów. Polski Instytut Sztuki Filmowej regularnie informował o tytułach, które weszły do kin w Europie i poza nią a także o setkach nagród dla naszych fabuł, animacji i dokumentów. Nominowany do Oscara "Twój Vincent" został sprzedany do 135 krajów! W obiegu międzynarodowym kinowym, telewizyjnym i festiwalowym zaistniały dziesiątki filmów z 2018 i 2017 roku (m.in. „Kler”, "Jeszcze dzień życia", „Twarz”, „Córki Dancingu”, „Over The Limit”, „Książę i Dybuk”,  „Ptaki śpiewają w Kigali”, „Plac zabaw”, „Powidoki”, „Pokot”, „Dzikie róże”, „Nina”, „Wieża. Jasny dzień”, "Fuga", "Komunia" i wiele, wiele innych, także krótkometrażowych). Trudno mówić o inwazji, do tego jeszcze daleko, można raczej powiedzieć, że polskie kino powoli umacnia swoją pozycję na arenie międzynarodowej, w czym rzecz jasna pomagają błyskotliwe sukcesy naszych lokomotyw.

"Zimna wojna", materiały promocyjne

2018 rok przejdzie do historii z powodu niezwykłego, niespodziewanego sukcesu filmu "Kler" Wojciecha Smarzowskiego, który nie tylko spowodował wielką społeczną dyskusję (a przy okazji polityczną awanturę), ale i pobił rekord frekwencji. Został najpopularniejszym filmem roku z wynikiem trzecim od 1989: 5 182 609 widzów. Po raz kolejny polskie filmy zajęły czołowe miejsca w box office. Po Smarzowskim: „Kobiety mafii” i „Planeta  Singli 2”. Świetne wyniki frekwencyjne osiągnęły takie filmy, jak „Dywizjon 303. Historia prawdziwa”, „Narzeczony na niby”, „Podatek od miłości”, „Pitbull. Ostatni pies”, "Zimna wojna", „Siedem uczuć” (już wkrótce opublikujemy podsumowanie roku 2018 w polskich kinach).  
 
Mimo zakazu handlu w część niedziel, udało się po raz kolejny pobić rekord frekwencji w kinach. Na razie serwis Box Office podaje informację o 59 565 157 widzach. Dokładne dane opublikujemy po 18 stycznia, być może ten wynik jeszcze się poprawi. Statystyczny Polak chodzi do kina 1,5 razy w roku, co może nie jest wielkim osiągnięciem, ale znaczącym, jeśli weźmie się pod uwagę, że dekadę temu był to wynik połowę gorszy. Coraz popularniejsze są seriale premium, de facto zastępujące tradycyjne kinowe fabuły. Wzrasta liczba polskich seriali premium – w 2018 roku premiery miały takie tytuły, jak „1983”, „Ślepnąc od świateł”, „Rojst”. „Są to opowieści w odcinkach, produkowane dla telewizji lub serwisów streamingowych, których twórcy usiłują przenieść swoje doświadczenie filmowe na telewizję. Serial premium ma wyższy budżet, kompromisy i ustępstwa nie muszą iść zbyt daleko. Te seriale są rozpisanymi na odcinki fabułami, są zamkniętą całością” – mówili uczestnicy Netia Off Camera Industry. Z pewnością w 2019 roku będziemy o serialach premium pisać coraz częściej i więcej.

Wybrany w grudniu 2017 roku na dyrektora PISF Radosław Śmigulski wielokrotnie spotykał się ze środowiskiem filmowym, konsultując zmiany w Programach Operacyjnych i przedstawiając nowe propozycje, jak program filmów mikrobudżetowych i ustawę o zachętach. Na razie niecierpliwie czekamy na Programy Operacyjne na rok 2019 i składy komisji eksperckich. Czekamy też na rozporządzenia do ustawy o zachętach, skończyły się konsultacje nad tym dokumentem.

W rok 2019 wchodziliśmy jednak z mieszanymi uczuciami. Minister kultury zaskoczył wszystkim niespodziewanym i niekonsultowanym wcześniej projektem połączenia instytucji filmowych w jeden wielki państwowy organizm. W mediach i na portalach społecznościowych trwa obecnie dyskusja na  temat tego pomysłu.

Jak co roku przedstawiamy subiektywny wybór faktów i wydarzeń z minionego roku filmowego.

"Twój Vincent", materiały promocyjne

Styczeń

Polsko-brytyjska animacja "Twój Vincent" Doroty Kobieli i Hugha Welchmana została nominowana do Oscara w kategorii Najlepszy Animowany Film Pełnometrażowy.  Otrzymała także nominację do BAFTA. Jagoda Szelc została laureatką Paszportów POLITYKI w kategorii Film. Ogłoszono składy komisji eksperckich PISF i Programy Operacyjne na 2018 rok.

Z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości Stowarzyszenie Filmowców Polskich zapowiedziało organizacji serii przeglądów filmów o tematyce historycznej. Pokazy arcydzieł polskiego kina odbywały przez cały 2018 rok, na pięciu kontynentach: w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, Azji oraz Australii. Ideą projektu „Stulecie Odzyskania Niepodległości. Arcydzieła Polskiego Kina Historycznego” jest propagowanie polskiej sztuki i historii na arenie międzynarodowej poprzez prezentację filmów o nieprzeciętnych walorach artystycznych.

Złotą Taśmę, nagrodę Koła Piśmiennictwa Stowarzyszenia Filmowców Polskich (polska sekcja FIPRESCI) otrzymała Anny Jadowska za „Dzikie róże”.

Polsat przejął część kanałów tematycznych Grupy ZPR.

Luty
"Twarz” Małgorzaty Szumowskiej zdobyła Srebrnego Niedźwiedzia - Wielką Nagrodę Jury 68. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. Animacja „Na zdrowie!” w reżyserii Pauliny Ziółkowskiej otrzymała wyróżnienie specjalne w sekcji Berlinale Generation 14plus. W sekcji Forum zaprezentowano „Wieżę. Jasny dzień” Jagody Szelc. Na okładce prestiżowego amerykańskiego magazynu filmowego „Variety” 68. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, znalazł się kolaż zdjęć informujących o polskich filmach znajdujących się w programie festiwalu.

To był miesiąc trudnych pożegnań. 1 lutego zmarł Wojciech Wójcik. 3 lutego zmarł Jerzy Rutowicz, 4 lutego – Wojciech Pokora.  14 lutego zmarli Antoni Krauze i Leszek Gałysz.

Marzec
"Cicha Noc" Piotra Domalewskiego otrzymała Orła w kategorii Najlepszy Film oraz dziewięć innych statuetek. Wśród nagrodzonych tytułów znalazły się  m.in. „21 x Nowy York” Piotra Stasika, "Twój Vincent", „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Jerzego Stuhra nagrodzono  Orłem za osiągnięcia życia.  Ruszyły zdjęcia do pierwszego polskiego serialu Netflixa „1983”, za kamerą stanęły Agnieszka Holland, Katarzyna Adamik, Olga Chajdas i Agnieszka Smoczyńska.

1 marca zmarł Jarosław Sander. 12 marca zmarła Albina Barańska.

Kwiecień
Paweł Królikowski został nowym prezesem ZASP.  Barbara Hollender po raz kolejny została wiceprzewodniczącą FIPRESCI. „Dzikie róże” Anny Jadowskiej otrzymały Nagrodę im. Krzysztofa Krauze przyznawaną przez Gildię Reżyserów Polskich.

7 kwietnia zmarła Zorika Zarzycka. 9 kwietnia zmarł Edward Zajiček.

Maj
  Sejm przyjął Ustawę o zbiorowym zarządzie prawami autorskimi i pokrewnymi związaną z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE.

Na festiwal Netia Off Camera w Krakowie przyjechał Roman Polański, który zaprezentował swój nowy film „Prawdziwa historia”.  Wśród laureatów 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity znalazły się takie filmy, jak m.in. “Książę i dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, „Call Me Tony” Klaudiusza Chrostowskiego oraz “Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka” Kuby Mikurdy.

W Cannes Złotą Palmę za najlepszą reżyserię odebrał Paweł Pawlikowski za „Zimną wojnę”. Nagrodę otrzymała także aktorka z filmu "Ayka", koprodukcji rosyjsko-niemiecko-polskiej. .Światową premierę  podczas 71. MFF w Cannes miała również "Fuga" w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej.W ramach pokazów poza konkursem zaprezentowany został "Jeszcze dzień życia", czyli hiszpańsko-polska koprodukcja w reżyserii Raúla de la Fuente i Damiana Nenowa.W międzynarodowym konkursie "Nespresso Talents" Anna Zoll z filmem „Heart Therapy” zajęła drugie miejsce wśród 400 zgłoszeń z 40 krajów. Do konkursów trafiły także dwie polskie animacje, „III” Marty Pajek i „Inny” Marty Magnuskiej.

 
Ciąg dalszy nastąpi.


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  13.01.2019
Zobacz również
Zmarła Irena Dziedzic
Magdalena Jacoń nową rzeczniczką FPFF w Gdyni
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll