PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  18.12.2018
W wieku 89 lat odszedł Kazimierz Kutz, jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów XX wieku. Studiował w Łódzkiej Szkole Filmowej rok niżej od Andrzeja Wajdy i Jerzego Kawalerowicza. Zasłynął jako twórca "tryptyku śląskiego", opowiadającego o burzliwej historii regionu, z którego pochodził Kutz.
Kazimierz Kutz urodził się 16 lutego 1929 roku w Szopienicach. Po ukończeniu niemieckiej szkoły podstawowej musiał wyjechać w 1944 roku na roboty do Rzeszy. Dopiero w 1949 roku ukończył szkołę średnią, zdając przy okazji do PWSF w Łodzi na Wydział Reżyserii. Tam ćwiczył swoje umiejętności, realizując przy okazji etiudy studenckie. Naukę ukończył w 1955 roku, ale już rok wcześniej zadebiutował w roli asystenta Andrzeja Wajdy przy „Pokoleniach”. Dwa lata później dołożył do tego funkcję II reżysera przy „Kanale. Kutz pragnął kręcić swoje filmy, więc dosyć szybko, w 1958 roku, rok po rozpoczęciu działalności w Zespole Filmowym „Kadr”, zadebiutował pełnometrażową fabułą. „Krzyż walecznych”. Obraz przyjęto przychylnie, a młody twórca zaczął budować swoją reputację. Drugi film Kutza-reżysera, „Nikt nie woła” z 1960 roku, opowieść o losach Polaków na froncie wschodnim, nie trafił już tak dobrze w gusta środowiska. Na prawdziwe i długotrwałe uznanie reżyser musiał poczekać do roku 1969, kiedy premierę miała „Sól ziemi czarnej”, pierwsza część tzw. „tryptyku śląskiego”, w której Kutz w realistycznym stylu ukazywał prawdziwe oblicze Śląska, jednocześnie mitologizując niektóre aspekty z nim związane. Kolejne części powstały w 1974 roku („Perła w koronie”) oraz 1979 roku („Paciorki jednego różańca”).

Popularność tych filmów tkwiła nie tylko w starannej realizacji i trzymaniu się historycznych faktów, ale także w ukazywaniu Ślązaków jako społeczności, która wzajemnie się wspiera i napędza. W ten sposób Kazimierz Kutz złożył hołd swojej „małej ojczyźnie”. Kutz kręcił także dokumenty o Śląsku, aczkolwiek nie osiągnęły one tak wielkiej popularności, jak zrealizowana w 1994 „Śmierć jak kromka chleba”, w której reżyser bezpardonowo rozprawił się z krwawymi wydarzeniami z kopalni „Wujek”. Była to dla niego również osobista vendetta, gdyż prawdziwe wydarzenie z 1981 roku, przeciwko któremu mocno protestował, doprowadziło go do zarzucenia działalności w Ośrodku TV Katowice.

Kariera Kutza nie obfitowała w same sukcesy. Niektóre jego filmy, takie jak publicystyczna „Linia”, były uznawane za ambitne porażki. Inne nie przekonywały do siebie ani widzów, ani krytyków. Przykładem takiego były „Tarpany” z 1962 roku, które zaowocowały jednak przyjaźnią Kutza z autorem zdjęć Wiesławem Zdortem. Kutz jednocześnie rozwijał swoją działalność teatralną, wystawiając kolejne sztuki oraz kręcąc dla Teatru TV. Z kolei jego kariera w filmie zakończyła się w latach 90. Najpierw był „Straszny Sen Dzidziusia Górkiewicza” (1993 r.), kontynuacja „Eroiki” Andrzeja Munka, potem - poza przywoływaną „Śmiercią jak kromka chleba” – „Zawrócony” (1994 r.) Pułkownik Kwiatkowski” (1995 r.). Wszystkie te filmy podejmowały tematykę komunizmu w konwencji komediowej. W 1997 roku powstał serial „Sława i chwała” na podstawie powieści Jarosława Iwaszkiewicza. Od tego czasu Kutz zajmuje się polityką (senator IV, V, VI i VIII kadencji, poseł na Sejm VI kadencji), edukacją oraz promocją Śląska.

Wśród innych zasług Kazimierza Kutza należy wymienić książkę „Klapsy i ścinki. Mój alfabet filmowy i nie tylko”, w której przedstawił ciekawy portret świata filmowego. W latach 1984-1987 był zastępcą kierownika artystycznego Zespołu Filmowego „Kadr”, w 1981 został prezesem Śląskiego Towarzystwa Filmowego, które współtworzył, a od 1986 roku zaczął wykładać na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Był członkiem założycielem Stowarzyszenia Filmowców Polskich, a w 1997 roku otrzymał tytuł Doctora Honoris Causa Uniwersytetu Opolskiego. W 1992 roku zdobył „Wiktora” dla wybitnej osobowości telewizyjnej, otrzymał także nagrody za całokształt twórczości na FPFF w Gdyni oraz (wspólnie z Wiesławem Zdortem) na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych "Camerimage". Był nominowany za „Perłę w koronie” do Złotej Palmy festiwalu w Cannes, zdobył Nagrodę Specjalną Jury MFF w Karlovych Varach za „Paciorki jednego różańca” oraz liczne nagrody na polskich festiwalach. Laureat Nagrody Specjalnej Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC) w 2015 roku. W grudniu, 2018 roku odebrał tytuł Doctora Honoris Causa Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.
gw
SFP
Ostatnia aktualizacja:  18.12.2018
Zobacz również
fot. Kuźnia Zdjęć/SFP
Laureaci Nagród SFP 2018
Nie żyje Jerzy Wojniak
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll