Tegoroczna edycja po raz kolejny udowodniła, że Plenery stały się jednymi z największych warsztatów filmowych nowych technologii na świecie. Uczestnicy, pracując indywidualnie lub w 23 grupach twórczych, realizowali swoje projekty audiowizualne, mając do dyspozycji najnowszy sprzęt dostarczony przez ponad 60 partnerów technologicznych, z których wielu to czołowe, światowe marki. Filmspringersi mieli 10 dni na przedprodukcję, realizację zdjęć oraz montaż swoich filmów.
Warsztaty FSO, fot. Filip Błażejowski
Seanse finałowe prac uczestników pokazały jak ogromne znaczenie ma kreatywność, współpraca oraz pasja. Młodzi filmowcy mieli okazję spróbować swoich sił w realizacji bardzo różnorodnych form, począwszy od filmów dokumentalnych, reklam, projektów VR i AR, poprzez interaktywne projekty internetowe oraz interaktywne filmy, a także teledyski czy też animacje zarówno w tradycyjnych technikach malarskich jak i wykorzystujące techniki cyfrowe. Uczestnicy mogli korzystać z tak zaawansowanych programów jak Unreal Engine, Maxon Cinema 4D, DaVinci Resolve 15, AVID oraz ProTools. Mogli też rozwijać swoje scenariusze pod okiem uznanych polskich scenarzystów albo zaprojektować graficzną oprawę swojego filmu oraz plakat filmowy.
Warsztaty FSO, fot. Filip Błażejowski
Oprócz praktycznej nauki poprzez pracę, która jest swoistym stemplem Plenerów, program edukacyjny wydarzenia zawierał 35 wykładów, spotkań i sesji Q&A z twórcami i znanymi specjalistami poświęconych tak różnorodnym kwestiom jak nowe technologie, animacja, debiut filmowy, międzynarodowe koprodukcje, sztuczna inteligencja, realizacja filmu dokumentalnego, psychologiczne aspekty pracy kreatywnej, dramaturgia wizualna, finansowanie projektów filmowych, logistyka pracy i realizacji filmu z nano-budżetem oraz wiele innych, uwzględniając też szczegółowe analizy filmów zrealizowanych przez gości Plenerów.
Dużą popularnością cieszyły się też profesjonalne warsztaty (30) oraz pokazy i testy możliwości najnowocześniejszego sprzętu filmowego i oprogramowania (prezentacje Microsoft HoloLens, HoloportalTM - Mixed Reality, testy systemów motion capture, warsztaty AR i VR, warsztaty nowego modelu produkcji, animacji z wykorzystaniem Cinema 4D, CGI, pitchingu, SFX, montażu i wiele, wiele innych).
Warsztaty FSO, fot. Filip Błażejowski
Zajęcia były prowadzone przez uznanych specjalistów i filmowców, również zdobywców statuetek Oscara (Neil Corbould oraz Ewa Puszczyńska). Głównym tematem Plenerów był nowy model produkcji filmowej, który pozwala na produkowanie filmów taniej i lepiej, a uczestnicy mogli testować możliwości Cinebusa, mobilnego studia filmowego, będącego narzędziem nowej produkcji.
- Jest to rok wyjątkowy pod względem ilości
i jakości filmów, które powstały. Wyraźnie widać, że wykorzystujecie nowoczesne
narzędzia języka filmowego. Widać też pracę zespołową i te zespoły tu powstają
i czekają cały rok po to, by się tu spotkać i razem szukać, eksperymentować i
na zderzeniu rożnych wrażliwości i talentów się rozwijać – mówił do uczestników podczas wykładu zamykającego
Plenery Sławomir Idziak, ich inicjator i dyrektor programowy. Współpraca przez niego wspomniana ma wymiar jeszcze
większy, jeśli weźmiemy pod uwagę międzynarodowy aspekt Plenerów. W tym roku
1/3 uczestników stanowili obcokrajowcy, co oznacza, że wiele nawiązanych
współpracy to międzynarodowe czy nawet transkontynentalne kolaboracje. Tym
samym Plenery budują globalną siatkę społeczności filmowców i tworzą nowe
możliwości na rynku pracy.
Więcej informacji: filmspringopen.eu/en/workshops/open-air/