PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
NIEPODLEGŁOŚĆ
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
Niepodległość
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Joanna Rożen-Wojciechowska, znana z wieloletniej pracy w Telewizji Kino Polska a ostatnio – w Narodowym Centrum Kultury Filmowej w EC1 została dyrektorką nowo powstałego Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.
Joanna Rożen-Wojciechowska, znana doskonale filmowcom z wieloletniej pracy w Telewizji Kino Polska, a ostatnio – w Narodowym Centrum Kultury Filmowej w EC1, została dyrektorką nowo powstałego Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.

Do drugiego etapu konkursu zakwalifikowały się cztery osoby, spełniające wymagania formalne. Po rozmowach z kandydatami, decyzję podjęła komisja w składzie: Prezydent Warszawy - Hanna Gronkiewicz-Waltz, dyrektor Biura Kultury - Tomasz Thun-Janowski, zastępczyni dyrektora Biura Kultury - Joanna Szwajcowska, zastępczyni dyrektora Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego - Anna Sienkiewicz-Rogowska, reżyser Paweł Łoziński i filmoznawca - Michał Oleszczyk.



Joanna Rożen-Wojciechowska, archiwum własne

Joanna Rożen-Wojciechowska jest absolwentką filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Doc Lab Poland i „Szkoły Mistrzów Pióra” w Collegium Civitas. Studiowała również w Polskiej Szkole Reportażu. W latach 2017-2018  była kierownikiem Działu Projekcji i Wydarzeń Filmowych Narodowego Centrum Kultury Filmowej w "EC1 Łódź - Miasto Kultury". W latach 2009-2017 pełniła funkcję dyrektor programowej Telewizji Kino Polska. Wydawała programy telewizyjne o tematyce filmowej, m.in. „Program obowiązkowy”, „Kalejdoskop polskiego filmu Stanisława Janickiego”, „Między filmami”, „Kroniki sportowe”. Jest autorką licznych wywiadów z osobowościami polskiego kina, relacji telewizyjnych i programów kulturalnych. W 2010 roku odebrała nagrodę za autorską wizję programową dla Telewizji Kino Polska – Hot Bird Awards. Jest inicjatorką i organizatorką wielu przedsięwzięć promujących polskie kino, m.in. „Roku Krzysztofa Kieślowskiego w Telewizji Kino Polska” w 2016 roku, konkursów scenariuszowych: „Przypadek” (laureat „Najpiękniejsze fajerwerki ever”) i „Młode kadry – Debiutanci” (laureat „Hanoi-Warszawa”). Wyprodukowała film Katarzyny Klimkiewicz „Hanoi-Warszawa”, nagrodzony Europejską Nagrodą Filmową w 2010 roku.

„Zaproponowana autorska koncepcja programowa i organizacyjna Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w najwyższym stopniu spełniła oczekiwania komisji konkursowej. Propozycja autorstwa Joanny Rożen-Wojciechowskiej najpełniej odzwierciedla założenia sformułowane w ogłoszeniu konkursowym. CKF będzie propagować kino artystyczne, prezentować publiczności klasyczne dzieła polskiego i światowego kina, nowe prądy i kierunki rozwoju światowej kinematografii oraz zajmować się edukacją filmową” – w ten sposób uzasadniła swój wybór komisja.

Joanna Rożen przedstawiła autorską koncepcję funkcjonowania Centrum - samorządowej instytucji kultury. Centrum ma rozpocząć pracę na początku przyszłego roku. Według Rożen-Wojciechowskiej, ośrodek ma inspirować warszawiaków do uczestnictwa w kulturze filmowej, a ambicją CKF jest oswajanie widzów z kinem artystycznym, zagranicznym i polskim oraz dokumentalnym. Koncepcja zapowiada stworzenie dodatkowego obiegu dystrybucyjnego dla kina wartościowego, które z ekranów komercyjnych schodzi zbyt szybko, albo w ogóle się tam nie pojawia.

W programie znajdą się też zajęcia i imprezy dla dzieci, spotkania z warszawskimi nestorami polskiego kina oraz debiutantami. Bardzo ważnym aspektem działalności Centrum jest wychodzenie działalności na zewnątrz, w przestrzeń miejską, na ulice, do parków oraz do zaprzyjaźnionych instytucji.

- Chcemy zacząć bardzo szybko. Razem z Biurem Kultury będziemy w najbliższych dniach rozważać warszawskie możliwości lokalowe – wyjaśnia Joanna w rozmowie z Serwisem sfp.org.pl. - W pierwszej kolejności stworzymy ofertę edukacyjną i projekcji w modelu „Wajda na żądanie” dla warszawskich placówek kultury. Ten model pozwoli nam na rozpoczęcie działalności we współpracy z innymi placówkami miejskimi bardzo szybko. W ofercie znajdą się propozycje projekcji cykli filmowych i zestawów edukacyjnych dostosowane do zapotrzebowania dzielnic Warszawy. Nazwa „Wajda na żądanie” to jest model marketingowy, pod którym będzie się kryła kultura filmowa nie tylko związana z Mistrzem. Rożen-Wojciechowska dodaje: Przede wszystkim chodzi o równowagę. Z jednej strony zachowanie i poznawanie tradycji, ale także popularyzacje współczesnych filmów, kierunków i twórców - co jest spójne z samym Wajdą, który lubił nowości.
 
Zainaugurujemy też Przekładańca – czyli pracownię filmową dla dzieci i cykl warsztatów filmowania wierszy. Drugi, poważny program jest przeznaczony dla nastolatków – „Zawody filmowe” (zaczniemy od pionów technicznych). Planujemy też inaugurację DKF „X” i kultywowania tradycji rozmawiania o filmach z udziałem twórców i widzów. W DKFie zagoszczą cykle: m.in. „Filmowa kopalnia odkrywkowa” , „Wirówka wspomnień”, „Festiwale, Festiwale”, „Jak to się robi” i „Cały ten Wajda”. Druga połowa 2019 to też intensywne przygotowania do zbudowania Mediateki Wajdy i pracowni badawczej. Rozpoczniemy też działalność wydawniczą z zakresu historii kina.

Joanna Rożen-Wojciechowska podkreśla, że działalność Centrum będzie wykraczała poza popularyzację  dorobku  laureata Oscara. Pracowania badawcza będzie inicjować prace naukowe i popularnonaukowe na temat historii polskiego kina, ze szczególnym uwzględnieniem schedy kulturowej po Andrzeju Wajdzie. Mediateka będzie archiwizować wywiady, notacje, recenzje, udostępniać prace naukowe, publicystyczne i filmy na temat Andrzeja Wajdy oraz inicjować wydawnictwa książkowe. Pracownia badawcza będzie wspierała też autorskie koncepcje oraz projekty badawcze dotyczące nie tylko kina Wajdy.

Nowa dyrektorka deklaruje otwartość na współpracę ze środowiskiem filmowym. Dla branży filmowej powstanie nowej instytucji kultury o profilu czysto filmowym to niewątpliwie świetna wiadomość. - Dla mnie CKF to równanie matematyczne: filmowiec + film + widz = kultura filmowa. Bez środowiska filmowego Centrum Kultury Filmowej po prostu nie zaistnieje. CKF jest dla filmowców, ma stanowić platformę dla spotkań warszawiaków z nimi i promocji ich twórczości. Filmowcy będą także ekspertami i tutorami w działalności edukacyjnej. Chcemy stworzyć atmosferę do gorących dyskusji o filmach w DKFie „X” z udziałem i wsparciem SFP. Zaczniemy od prezentacji dorobku Studia Munka i cykli związanych z historią polskiego kina – tłumaczy.

Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy będzie koncentrować się na usługach dla widza i widowni kinowej. To właśnie może być obszar wspólnych zainteresowań ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich, np. wspólne konsultacje środowiskowe z widzami, wspólne badania rynku widowni i zachowań dzisiejszego widza - Przed nami czas na rozmowy i wspólne planowanie, do czego serdecznie zapraszam! - mówi Joanna Rożen-Wojciechowska.



Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / UM Warszawa
Ostatnia aktualizacja:  29.10.2018
Zobacz również
Ruszył konkurs filmowy „Kadr na pracę”
Wiesław Saniewski – wolny i wygrany
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll