Jeśli wejdzie w życie w proponowanym kształcie - ustawa o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej, stanowić będzie duże wsparcie dla firm realizujących produkcję filmową w Polsce. Producenci będą mogli uzyskać zwrot kosztów części produkcji. Ulgi dostaną również inni przedsiębiorcy wykonujący na ich rzecz usługi. Proponowane przepisy mają z jednej strony wzmocnić polską branżę filmową, a z drugiej zachęcić do inwestowania w Polsce firmy zagraniczne.
Test kwalifikacyjny
- Z rozmów
z producentami wynika, że filmowcy liczą na szybkie wprowadzenie ustawy w
życie, zwłaszcza, iż jej roczny budżet
został określony na poziomie do 200 mln zł, a zastrzyk dodatkowej gotówki przyda się na rynku.
Zasady jej przyznawania są w miarę możliwości uproszczone i czytelne. Umowy
mają być bardziej precyzyjne, na wzór inwestycyjnych - mówi Katarzyna Kosicka-Polak z kancelarii MKZ Partnerzy. -
Skomplikowane pod względem prawnym mogą być formy współpracy podmiotów polskich i
zagranicznych, którym
uda się otrzymać od Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej wsparcie przewidziane w
projektowanej ustawie. Szczególnie
wielostronne umowy, w których
należy dopilnować jaki powinien być podział kosztów, obowiązków i zysku. Wyzwaniem dla producenta
będzie również
konieczność dochowania terminów
zakończenia poszczególnych
etapów i realizacji
punktów oznaczonych
w teście kwalifikacyjnym i składanym
wniosku. Trzeba pamiętać o tym, że pieniądze są wypłacane dopiero po
zakończeniu produkcji lub jej części, bez dopełnienia warunków ich przyznania może nie dojść do
przelewu środków - zwraca uwagę Katarzyna
Kosicka-Polak.
Zgodnie z projektem ustawy (http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2794) wysokość wsparcia finansowego przyznanego na produkcję audiowizualną lub świadczenie usługi na rzecz produkcji audiowizualnej nie może przekraczać 15 mln złotych, a wysokość łącznego wsparcia finansowego, które może zostać przyznane jednemu przedsiębiorcy w danym roku kalendarzowym, nie może przekraczać 20 mln złotych.
W piątek 19 października o godz. 11 w Kinotece w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się „Warsztaty nt. zachęt do produkcji audiowizualnej”, są jednocześnie częścią programu Ministerstwa Kultury - Warsaw Creativity Days i Warsaw Industry Days przy Warszawskim Festiwalu Filmowym. - Warto z nich skorzystać, by lepiej zrozumieć system przyznawania dofinansowania i poznać szczegóły projektu ustawy - mówiKatarzyna Ślesicka, uczestnicząca w Warsaw Creativity Days z ramienia programu dla profesjonalnych dokumentalistów Doc Lab Poland.
Producent starający się o dofinansowanie będzie musiał przejść test kwalifikacyjny obejmujący kryteria wskazujące na: wykorzystanie w utworze audiowizualnym polskiego lub europejskiego dorobku kulturowego, lokalizację akcji utworu audiowizualnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, realizację utworu audiowizualnego na tym terytorium, udział w produkcji audiowizualnej polskich pracowników, współpracowników lub podmiotów wykonujących usługi na rzecz produkcji audiowizualnej oraz udział polskiej infrastruktury filmowej.
Wsparcie i kredyt
Minusem dla firm, które nie mają kapitału niezbędnego do rozpoczęcia produkcji, może być fakt, że środki uzyskane od PISF stanowić mogą tylko określony procent kosztów i wypłacane są dopiero po zakończeniu produkcji lub jej części. Art. 23 projektu ustawy mówi, że Instytut dokonuje wypłaty środków po zawarciu umowy o wsparcie finansowe na powierniczy rachunek bankowy, zarządzany przez Instytut i wyodrębniony wyłącznie dla operacji finansowych związanych z realizacją produkcji audiowizualnej w Banku Gospodarstwa Krajowego. Beneficjent może podjąć środki zgromadzone na rachunku powierniczym, o którym mowa w ust. 1, po dokonaniu przez Instytut pozytywnej weryfikacji raportu końcowego, zgodnie z art. 25 ust. 1. W tej sytuacji wyjściem może być skorzystanie z Instrumentu Gwarancyjnego Programu Kreatywna Europa, czyli kredytów udzielanych branży kreatywnej na preferencyjnych warunkach. Przewidywana wartość kredytów wynosi ok. 525 mln zł.
Zdaniem Katarzyny Ślesickiej, również producentki w My Way Studio, wsparcie w postaci kredytu na preferencyjnych warunkach, może wspomóc firmy produkcyjne, które na co dzień borykają się z tzw. cashflow, a nie miałyby szansy na kredyt komercyjny. Mimo wszystko, dla małych producentów, dokładne oszacowanie kosztów takiego kredytu oraz ryzyka związanego z jego uruchomieniem, będzie kluczowe - nie każdy bowiem projekt filmowy ma realną szansę na sukces finansowy (w rozumieniu przychodów z dystrybucji).
Gwarancje udzielane przez EFI zapewnią zwrot do 70 proc. ewentualnych strat z tytułu niespłaconych kredytów, maksymalnie do 25 proc. całkowitej wartości udzielonego finansowania. Instrument podziału ryzyka mają za zadanie zachęcić pośredników finansowych, by stali się aktywnymi kredytodawcami dla MŚP w sektorach kultury i kreatywnych.
Szczegóły dotyczące Instrumentu Gwarancyjnego Sektorów Kultury i Kreatywnych Programu Kreatywna Europa będzie można poznać w czasie Warsaw Creativity Days. W poniedziałek 15 października w centrum konferencyjnym Ms Mermaid w Warszawie odbędzie się konferencja, w czasie której wystąpi przedstawiciel Komisji Europejskiej, Maciej Szymanowicz. Po jego prezentacji organizatorzy zapraszają na panel, w którym wezmą udział: Halina Wiśniewska, Dyrektor Departamentu Gwarancji i Poręczeń Banku Gospodarstwa Krajowego, Chiara Amadori, przedstawicielka Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego (EIF) oraz Phillipe Kern, założyciel i dyrektor zarządzający KEA, wiodącego europejskiego centrum konsultacyjnego i badawczego w dziedzinie sektorów kultury i kreatywnych.
19 października, g.11.00 (piątek) – Warsztaty nt. zachęt do produkcji audiowizualnej w ramach Warsaw Industry Days przy Warszawskim Festiwalu Filmowym, Kinoteka, Pałac Kultury i Nauki, Pl. Defilad 1, Warszawa
Więcej informacji na temat wydarzenia na stronach: