PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Najnowszy film Krzysztofa Zanussiego „Eter” znalazł się w konkursowej szesnastce. To kolejna trawestacja mitu o Fauście, dziejąca się przed I wojną światową.
Akcja „Eteru” rozgrywa się na początku XX wieku, na Podolu. Lekarz (Jacek Poniedziałek) pasjonuje się eterem – substancją uśmierzającą ból i odbierającą świadomość, tajemniczą i śmiertelnie niebezpieczną. Gdy ofiarą jej działania pada młoda dziewczyna, lekarz zostaje skazany na śmierć. Niespodziewanie udaje mu się uniknąć stryczka. Doktor znajduje pracę w zaborze austriackim, w wojskowej twierdzy dowodzonej przez komendanta (Andrzej Chyra). Poza oficjalną praktyką, na własną rękę ponownie zaczyna prowadzić coraz dziwniejsze eksperymenty: na żywych i na umarłych. Obsesyjnie doskonali swoją wiedzę o eterze pozwalającym manipulować bólem, pożądaniem i wolą poddanych mu ludzi. Jaką cenę przyjdzie mu zapłacić za próbę zawładnięcia ludzkim umysłem?


Krzysztof Zanussi pytany na konferencji prasowej o genezę filmu i nawiązania do mitu o Fauście mówił: - Tak naprawdę chciałem to opowiedzieć tą historię, a w tym momencie wydawało mi się, że czas jest do tego stosowny. Może dlatego, że żyjemy w czasach, kiedy scjentyzm jest bardzo powszechny, jest prawie, że taką powszechną religią – tzn. wiarą, że nauka rozwiąże nasze problemy. A tymczasem nauka przeżywa ogromną przemianę, mówię o naukach ścisłych, tych, które mi są bliskie i właśnie pokazuje świat zupełnie inaczej niż to się powszechnie wydaje. Więc chyba dlatego poczułem, że ten temat jest wart napomknienia. A mity, jak to mity, trwają wiecznie. Faust jest dla naszego kręgu kultury ciągle aktualny. (…) Tak się składa, że I wojna światowa, która przeorała w ogóle Europę, według niektórych, którzy używają poetyckiego języka – trwa dalej. To była wojna, która położyła kres nadziejom Europy. Europa do tego czasu rosła bez granic, wydawało się, że jest coraz świetniejsza, że ma coraz jaśniejszą przyszłość, była najbardziej zaawansowanym kontynentem – i to się gdzieś z I wojną załamało. Już dzisiaj nie mamy takiej wiary w siebie, jaką mieliśmy do tego czasu.

fot. Borys Skrzyński/SFP.

- Klimat filmu, mroczny i sensualny, przywołuje na myśl thriller, mimo że jego korzenie były bardziej klasyczne – projekt nawiązuje bezpośrednio do mitu Fausta. Odmiennie niż u Goethego stawką nie jest młodość i rozczarowanie nauką. Przeciwnie, w „Eterze” mój doktor wierzy w naukę jako narzędzie dla spełnienia najbardziej wszetecznego z ludzkich pragnień, jakim jest pełna fizyczna i duchowa władza nad drugim człowiekiem. – mówi Krzysztof Zanussi, który jest również scenarzystą filmu. – Eter okaże się pierwszym krokiem na drodze pozbawienia człowieka wolnej woli, a hipoteza o tym, że wypełnia przestrzeń kosmiczną, daje bohaterowi płonną nadzieję na władzę nad całym światem.


W filmie znalazła się międzynarodowa obsada: Jacek Poniedziałek, Andrzej Chyra, Zsolt Laszlo, Ostap Vakuliuk, Małgorzata Pritulak, Maria Ryaboshapka. Za montaż odpowiada Milenia Fiedler, laureatka Orła Polskiej Nagrody Filmowej za film "Weiser" i gdyńskich Złotych Lwów ("Weiser" i „Czas zdrady”). Joanna Macha, scenografka filmu, to laureatka Orła i Złoty Lew za „Wenecję”. Autorką kostiumów jest Katarzyna Lewińska, ubiegłoroczna laureatka Europejskiej Nagrody Filmowej za "Pokot" (ale również Złotych Lwów za „W ciemności”, "Sponsoring" i "Boisko bezdomnych"). Za międzynarodową, polsko-ukraińsko-węgiersko-litewską produkcję z udziałem Włoch odpowiada Studio Filmowe TOR. Dystrybutorem jest Next Film. Premiera jest zaplanowana na 30 listopada 2018 roku.



Albert Kiciński
FPFF/Next Film
Ostatnia aktualizacja:  24.09.2018
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/SFP
43. FPFF. Telewizje nie boją się ryzyka i poszukują odważnych projektów
43. FPFF: 10-lecie Regionalnych Funduszy Filmowych
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll