PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  13.09.2018
Dla MFF Tofifest kino i jego twórcy z regionu zajmują rocznie ważną pozycję w programie. Nie inaczej będzie i w tym roku, kiedy w paśmie Mistrzowie zaprezentowana zostanie retrospektywa urodzonego w Bydgoszczy współtwórcy polskiej szkoły dokumentu Kazimierza Karabasza, który dla polskiego dokumentu zrobił tyle, co Andrzej Wajda dla fabuły.
Filmy Kazimierza Karabasza szły w kontrze do lansowanych przez PRL propagandówek, pokazywały Polskę taką, jaka była naprawdę, bez upiększeń i bez przekłamań. Reżyser mówił niezależnym głosem i do końca pozostał niepokorny. Odmienił polski dokument, skupiony dotąd na inscenizacji. Karabasz wprowadził na plan dodatkowe oświetlenie, które umożliwiało mu rejestrowanie rzeczywistości jeden do jednego. Włączał kamerę i obserwował. Interesowało go tu i teraz, zapis czasów, konfrontowanie widza z tym, co dookoła niego. Z tej metody korzystają do dziś dokumentaliści w kraju i za granicą. Karabasz pozostał niepodważalnym autorytetem w świecie dokumentu aż do śmierci 11 sierpnia 2018 roku.

Czarna seria

W historii kina jego dokonania zapisywały się od lat 50., kiedy rozkwitła tak zwana czarna seria, na którą złożyły się filmy pokazujące skrywane obszary polskiej rzeczywistości. Wpisywały się w nią jego pierwsze dwa filmy - „Gdzie diabeł mówi dobranoc” (1956) i "Ludzie z pustego obszaru" (1957) zrealizowane wspólnie z Władysławem Ślesickim, a także nakręcone już w pojedynkę „ Z powiśla…” (1958) naświetlały zacienione dotąd miejsca - Pragę, Targówek czy Powiśle właśnie, pokazywały trudy i niebezpieczeństwa czyhające na mieszkańców każdego dnia w kraju, choć media i władza malowały zupełnie inny obraz tych miejsc.

Następnie przyszedł czas na serię poświęconą zbiorowościom, do której zaliczały się "Ludzie w drodze" (1960), "Muzykanci" (1960) czy „Węzeł” (1961). Charakteryzowała je kamera skupiona na działaniu ludzi w grupie - w pracy i czasie wolnym. Potem Karabasz zindywidualizował bohatera - w „Roku Franka W.” (1967), „Sobocie Grażyny A. i Jerzego T.” (1969) czy „Przenikaniu” (1978) skupił się na jednym człowieku, kreślił jego przenikliwy portret. Z obu tych serii zrodziła się trzecia seria poświęcona społecznym syntezom w takich filmach jak "Pamięć" (1978) i "Próba materii" (1981) czy filmy z ostatnich lat: „Portret w kropli” (1997), "O świcie i przed zmierzchem" (1999) czy „W pierwszej fazie lotu…” (2001).

W ramach retrospektywy na festiwalu zobaczymy m.in. takie jego filmy, jak wspomniani "Muzykanci", "Ludzie w drodze", "Węzeł" czy "Na progu".

16. MFF TOFIFEST odbędzie się w dniach 20-28 października 2018 w Toruniu. Pełna i bieżąca informacja o festiwalu znajduje się na stronie internetowej tofifest.pl  oraz na festiwalowym Facebooku.

   


MP
MFF Tofifest
Ostatnia aktualizacja:  14.09.2018
Zobacz również
fot. materiały prasowe
Najważniejsze atrakcje 5. Festiwalu Filmowego Kino Dzieci
Trwa nabór filmów do 17. edycji CINEMAFORUM
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll