PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Blisko dwieście ról – filmowych, teatralnych, telewizyjnych i radiowych – w ciągu niespełna pięćdziesięciu lat. Bożena Dykiel, która 26 sierpnia obchodzi swoje kolejne urodziny, to prawdziwa kobieta pracująca, która żadnej roli się nie boi. Grała pannę młodą i gospodynię księdza, córkę przemysłowca i naczelniczkę gminy, panią porucznik i żonę sierżanta, dozorczynię i kierowniczkę gospody, badylarę, barmankę, kasjerkę, fryzjerkę, pielęgniarkę, milicjantkę, sklepową…
Jest absolwentką Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (1971). Szkolne przedstawienia, w których zagrała, reżyserowali tak znakomici artyści, jak m.in. Zbigniew Zapasiewicz, Zygmunt Hübner i Aleksander Bardini. Podczas studiów występowała w STS-ie (Studencki Teatr Satyryków), zaś na profesjonalnej scenie zadebiutowała rolą Muzy w „Beniowskim” Juliusza Słowackiego, wystawionym w 1971 roku przez Adama Hanuszkiewicza na scenie Teatru Narodowego w Warszawie.

Na ekranie kinowym pojawiła się rok później w „Uciec jak najbliżej” Janusza Zaorskiego, „Trzeba zabić tę miłość” Janusza Morgensterna i – nade wszystko – jako Kasia, jedna z uczestniczek weselnego przyjęcia, pogryzająca ze smakiem kawał kiełbasy, w znakomitej filmowej adaptacji „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, dokonanej przez Andrzeja Wajdę. Swą pierwszą wielką filmową rolę – Mady Muller, córki niemieckiego przemysłowca, z którą żeni się Karol Borowiecki – zagrała w kolejnym arcydziele Wajdy, ekranizacji Reymontowskiej „Ziemi obiecanej” (1974).

Bożena Dykiel również w teatrze stworzyła wiele znakomitych kreacji, głównie w spektaklach reżyserowanych przez Adama Hanuszkiewicza, warto wymienić choćby: Pannę Młodą w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego (1974), Telimenę w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza (1982), Ubicę w „Ubu Królu” Alfreda Jarry’ego (1991) czy jeżdżącą na hondzie Goplanę w „Balladynie” Juliusza Słowackiego (1974). Wystąpiła także w słynnym przedstawieniu Konrada Swinarskiego „Pluskwa” według Włodzimierza Majakowskiego (1975), gdzie wcieliła się w Zoję Bieriozkinę, zaś w głośnym „Smak miodu” Shalegh Delaney (1984), wyreżyserowanym przez Romualda Szejda, zagrała Helenę, główną rolę kobiecą.

Spośród wielu jakże różnorodnych ról filmowych warto wymienić choćby: Malwinę w brawurowej adaptacji „Awansu” (1974) Edwarda Redlińskiego, dokonanej przez Janusza Zaorskiego (notabene to rzadkie imię nosi także jej bohaterka z „Dwóch księżyców”, uroczej adaptacji znanej powieści Marii Kuncewiczowej , dokonanej przez Andrzeja Barańskiego w 1993 roku), Zulę Pogorzelską, przedwojenną gwiazdę z „Miłość ci wszystko wybaczy” (1981) Janusza Rzeszewskiego, Honoratę z „Przesłuchania” (1982) Ryszarda Bugajskiego, Halinę z „Domu” (1980-2000), pamiętnego serialu Jana Łomnickiego, Jadźkę, siostrę Andzi, głównej bohaterki „Kobiety z prowincji” (1984) Andrzeja Barańskiego, Miećkę Aniołową z „Alternatyw 4” (1983) Stanisława Barei czy Piotrowską z „Wielkiego Tygodnia” (1995) Andrzeja Wajdy.

Wiele różnorodnych ról, często o zabarwieniu komediowym – głównych, drugoplanowych, epizodów. Ich suma tworzy jakże wyrazisty portret aktorki. „Jej bohaterki są zazwyczaj silne psychicznie, pyskate, krnąbrne, nawet wulgarne, ale mające jakże prawdziwy związek z polską rzeczywistością wymuszonych przesiedleń, środowiskowych przeszczepów kultury. Nawet w aktorskiej szarży wyśmienite epizody aktorki pozostaną w przyszłości socjologicznym znakiem dziwnych czasów” – napisał przed laty Jan Słodowski. „Mistrzyni ról charakterystycznych, potrafi w jednej krótkiej scenie stworzyć postać, o której – wydaje się – widz wie wszystko” – dodała Magda Sendecka. Pozostaje tylko dołączyć do tych niezwykle trafnych słów moich przyjaciół. Kolejnych udanych – i różnorodnych – ról!
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  24.08.2018
Zobacz również
fot. Jacek Czerwiński/SFP
"Call me Tony" w ramach DOC LAB POLAND HOT SELECTION 2018
43. FPFF. Dwa razy Pola Negri
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll