PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  24.08.2018
Bohaterką tegorocznego cyklu „Skarby Kina Przedwojennego” na 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni jest wielka gwiazda kina niemego, Pola Negri.
W Gdyni będzie można zobaczyć dwa filmy z jej udziałem, pochodzące ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego i zrekonstruowane cyfrowo w rozdzielczości 4K: „Bestię” (1917) oraz „Manię. Historię pracownicy fabryki papierosów” (1918).

Kadr z filmu "Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów", fot. FPFF 

Prezentowane filmy pochodzą z pierwszego okresu kariery Poli Negri (właściwie Apolonii Chałupiec, 1897–1987), niespełnionej ze względów zdrowotnych baletnicy i dobrze zapowiadającej się aktorki dramatycznej, którą dla kina odkrył właściciel wytwórni Sfinks, Aleksander Hertz. „Bestia” w jego reżyserii to tragiczna historia miłosnego trójkąta. Pola, dziewczyna z prowincji, ucieka z domu i trafia do wielkiego miasta, gdzie zostaje znaną tancerką. To najstarszy, i jedyny z polskiego okresu kariery Poli Negri, zachowany film z jej udziałem. W 2017 roku, w stulecie premiery, „Bestia” została odrestaurowana cyfrowo przez Filmotekę Narodową.

"Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów" w reżyserii Eugena (Jenö) Illésa to jeden z filmów otwierających niemiecki rozdział kariery Poli Negri. Ekspresyjna kreacja artystki, z obowiązkowym motywem tańca, to główny atut tej melodramatycznej opowieści o miłości i poświęceniu. Aż do 2006 roku film uchodził za bezpowrotnie utracony – wtedy Filmoteka Narodowa kupiła kopię nitro od czeskiego kolekcjonera. Film poddano kompleksowej restauracji cyfrowej w 2011 roku.

- Cudem odnalezione, najczęściej niekompletne i bardzo zniszczone filmy wymagają wielomiesięcznych prac filmoznawczych, konserwatorskich i restauratorskich. Nasi specjaliści zabezpieczają i restaurują między innymi również najstarsze filmy, zachowane na oryginalnych i najcenniejszych, bo pochodzących z okresu powstania filmu, taśmach typu nitro. Dzięki cyfrowym technologiom 4K stare kino zyskuje nowe życie na dużym ekranie – mówi Anna Sienkiewicz-Rogowska, zastępca dyrektora Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Przypomnijmy, że podczas 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni zaprezentowany zostanie jeszcze jeden film ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: przedwojenna superprodukcja „Szaleńcy. My pierwsza brygada” z 1928 roku w reżyserii Leonarda Buczkowskiego. Będzie to repremierowy pokaz specjalny z muzyką na żywo w ramach sekcji „100 Lat Niepodległości”. Na fortepianie zagra Stephen Horne – wybitny brytyjski kompozytor muzyki do filmów niemych, a na instrumentach perkusyjnych towarzyszyć mu będzie Martin Pyne.
BD/MR
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych
Ostatnia aktualizacja:  24.08.2018
Zobacz również
fot. materiały prasowe
Bożena Dykiel żadnej roli się nie boi
Repremiera filmu "Wolne miasto" Stanisława Różewicza
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll