PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Ars Independent, katowicki festiwal filmu, animacji, gier wideo i wideoklipu, właśnie ujawnił kolejną porcję wydarzeń.
W dniach 25-30 września w Katowicach odbędzie się ponad 40 multimedialnych wydarzeń, w tym: cztery międzynarodowe konkursy Czarny Koń oraz kilka pozakonkursowych sekcji i wydarzeń specjalnych. W tym roku impreza zagości w Katowice Miasto Ogrodów, kinach studyjnych Rialto i Światowid, na Akademii Sztuk Pięknych, w festiwalowej klubokawiarni Drzwi Zwane Koniem oraz na sali kinowo-teatralnej Pałacu Młodzieży i w Jazz Hipnoza.

Film
W tym roku, obok nowego kina, w repertuarze zapowiedziano tytuły corocznej sekcji filmów i dokumentów muzycznych Miasto Muzyki.

"Powracająca fala", reż. Michał Wiraszko, fot. Ars Intependent 2018.

W "Powracającej fali" (2017) w reżyserii Michała Wiraszko - 30 lat po nakręconym przez Piotra Łazarkiewicza dokumencie "Fala" o Jarocinie ྑ - uczestnicy i uczestniczki festiwalu opowiadają o wolności, przyszłości, punk rocku w PRL-u i o tym, co z tego wszystkiego zostało dzisiaj. Przed kamerami m.in. Paweł Kukiz, Robert Brylewski i Robert Gawliński.

"Dzieci z hotelu Ameryka" (1990), dramat w reżyserii Raimundasa Banionisa, cofnie nas w czasie do roku 1972 na Litwę, która w tym czasie należała do Związku Radzieckiego. Przed Teatrem Miejskim w Kownie – gdzie po II Wojnie Światowej proklamowano przyłączenie tego nadbałtyckiego kraju do ZSRR –  student Romas Kalanta dokonał aktu samospalenia w proteście przeciwko radzieckiej okupacji. Na tle tych tragicznych wydarzeń znajdziemy się w rock’n’rollowym oku cyklonu i młodzieńczego buntu zza Żelaznej Kurtyny.

Animacja
– Nie oszukujmy się. Większość filmów na Arsie to nielekkie dramaty. Dla równowagi nie zaszkodzi zrobić sobie od nich przerwę – komentuje Gaba Palicka, nowa kuratorka animacji na festiwalu. „Koń by się uśmiał” będzie właśnie takim intermezzo. Wybór komediowych, krótkometrażowych animacji z ostatnich lat na pewno poprawi nam jesienne humory.

"Królowa Śniegu" (1957), ekranizacja baśni Hansa Christiana Andersena, to klasyka radzieckiej (zresztą światowej też) animacji, uhonorowana mnogością nagród: od Cannes po Moskwę. Hayao Miyazaki, współzałożyciel studia Ghibli i autor takich klasyków anime jak "Księżniczka Mononoke" czy „Spirited Away”, po latach przyznawał się do czerpania inspiracji z filmu Atamanowa i Fiodorowa. Na festiwalu uczestnicy zobaczą "Królową Śniegu" w odrestaurowanej cyfrowo wersji z muzyką na żywo. Jan Maksimowicz i Arkady Gotesman, duet młodych i szalenie utalentowanych litewskich jazzmanów, specjalnie na Ars Independent skomponował nową ścieżkę muzyczną do filmu, którą wykona we wrześniu.

Animacja "It's Such A Beatiful Day", fot. Ars Independent 2018

Don Hertzfeldt, amerykański rysownik i animator, nominowany do Oscara za filmy "Odrzucone" i "It's Such A Beatiful Day", zabierze widzów ze skrajności w skrajność w tonie pełnym – z czego Hertzfeldt jest powszechnie znany – czarnego humoru. To też popis fantazji animatora, gdzie rysowana, cartoonowa kreska miesza się z autorskimi, synkretycznymi efektami wizualnymi.

Jak co roku wybierzemy się też na chwilę do wybranej, zagranicznej szkoły filmowej. „Animacja zza Odry” to zestaw shortów z Filmakademie Baden-Württemberg w całej gamie współczesnych technik animacji. Niemiecka akademia uchodzi za jedną z najlepszych na świecie szkół filmowych, szczególnie w dziedzinach efektów specjalnych oraz animacji właśnie. Gościem seansu, który przybliży nam trochę branżowo-twórcze kulisy, będzie reżyser i absolwent szkoły – Thomas Sali.

Gry wideo
Obok już ujawnionej wystawy „Od Marienbadu do Novigradu” poświęconej historii polskich gier wideo, spojrzymy na „Nową falę demoscenową”, czyli przegląd najnowszych dem – audiowizualnych, cyfrowych utworów sztuki komputerowej – wyprodukowanych na sprzęt wszelaki: od Commadore64, przez Amigę i Atari, po peceta. Naszą przewodniczką po tym enigmatycznym półświatku będzie Magda CornyKrawczyk, aktywna demoscenowa muzyczka i współorganizatorka Riverwash – największego demoparty w Polsce.

Na marginesie growego filaru warto też przypomnieć, że organizatorzy czekają (jeszcze do 31 sierpnia) na zgłoszenia do udziału w Nocnej Giełdzie Gier Wideo – otwartych targach gier indie i showcasie mediów interaktywnych.

Wideoklip
„Bounce i struktura nieporządku” to przegląd tanecznych, performatywnych teledysków – utworów snujących wciągające historie ruchem, pozą, ciałem. Co nas tam czeka? – Taneczny aliaż, uzdrowieńcza anarchia, balans między równowagą a upadkiem. Będzie lirycznie i będą turbulencje – zapowiada Maciek Gryzełko, festiwalowy kurator wideoklipu.

Wideoklip zespołu Mashrou Leila, fot. Ars Independent 2018.

W zupełnie innym klimacie – imprezowym i improwizowanym – spodziewajcie się teledyskowego afterparty „Clipbait”! Grupa zaproszonych do współpracy moderatorów zaciągnie nas w tym secie na peryferia internetu. Czekać na nas będzie połów z dna youtuba, gdzie skrywają się teledyski, o których lepiej nie wiedzieć.

Scena muzyczna
Na pewno jednym z highlightów festiwalu będzie live act Władysława Komendarka – ojca elektroniki w Polsce – który wystąpi w Jazz Clubie Hipnoza. Komendarek to definicja awangardy i eksperymentu. W latach ‘80 pioniersko wytyczał granice polskiej muzyki elektronicznej.

Komendarek Live Act, Ars Independent 2018.

Z końcem lipca zakończył się otwarty nabór dla młodych didżejek i didżejów na afterową scenę muzyczną festiwalu. Spośród masy fantastycznych zgłoszeń z całego kraju organizatorzy zaproszą do Katowic garstkę, która rozkręci wieczorne imprezy w Drzwiach Zwanych Koniem. Rozkład jazdy poznamy już w drugiej połowie sierpnia.

Strefa VR
Tegoroczna „Strefa VR” zaskoczy nas jeszcze bardziej multimedialnym charakterem, balansując między teledyskami, grami, cinematic VR, a trudnymi do sklasyfikowania interaktywnymi doświadczeniami 360. Na rozpiskę programową Strefy jednak trzeba będzie zaczekać do września.

Festiwal Ars Independent organizują Katowice Miasto Ogrodów oraz Miasto Katowice.



MP/AK
Ars Independent Festival
Ostatnia aktualizacja:  13.08.2018
Zobacz również
fot. Ars Independent 2018
Beata Tyszkiewicz – wszechstronność i fotogenia
Nabór do konkursów 5. WAMA Film Festival w Olsztynie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll