PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Puls nowego polskiego kina bije tutaj, we Wrocławiu, na Nowych Horyzontach. Podczas sekcji branżowej - Polish Days - producenci, dystrybutorzy, programerzy festiwali i agenci sprzedaży uczestniczą w pitchingach nowych polskich projektów, w spotkaniach typu "jeden na jeden" i w nieformalnych lunchach, przyjęciach i rozmowach.
Podczas dwóch wypełnionych szczelnie programem dni uczestnicy Polish Days dowiadują się, jakie filmy fabularne powstają, na jakim są etapie produkcji, a także, co najważniejsze, w jakim celu prezentowane są na Nowych Horyzontach. Producenci poszukują dystrybutorów, agentów sprzedaży, partnerów koprodukcyjnych. Pitchingi trwają dwa dni, pierwszego (31 sierpnia) prezentowane były projekty w okresie developmentu lub przed zdjęciami, natomiast dzień później - zazwyczaj bardziej zaawansowane produkcje, na etapie zdjęć lub postprodukcji. Wśród prezentowanych projektów zwraca uwagę duża liczba debiutów i drugich filmów, a także fakt, że większość filmów przedstawiają kobiety - producentki. Szefową Polish Days od dwóch lat jest Weronika Czołnowska, która odpowiada za organizację pitchingów i pokazów a także za ściągnięcie profesjonalistów z europejskiego rynku filmowego.




Przyjrzyjmy się najpierw filmom w okresie developmentu. "Zanim skończy się horyzont" to trzeci fabularny film Anki i Wilhelma Sasnalów. Film powstaje w firmie Balapolis, producentkami są Agata Szymańska i Magdalena Kamińska. Prezentacja zapowiada autorską, oryginalną historię miłości i poszukiwania. Anna Kazejak zaprezentowała swój trzeci film, ciekawy formalnie projekt, którego akcja usytuowana jest w latach w latach 80. XX wieku. Oryginalność filmu "Ona / On" polega na sposobie opowiadania tej historii – z dwóch perspektyw, kobiety i mężczyzny. Jak tłumaczy reżyserka, film podejmuje tematykę rozstania i jego kosztów oraz konsekwencji, a także osobistej wolności, religii, emancypacji. Film powstaje w Lava Films, producentem jest Mariusz Włodarski. Trzeci film zaprezentował również Leszek Dawid. "Broad Peak", film inspirowany prawdziwą historią Macieja Berbeki, produkują w East Studio Maciej Rzączyński, Krzysztof Rzączyński, Dawid Janicki. Leszek Dawid przesłał uczestnikom kilka słów z planu zdjęciowego z Karakorum. Film powstaje, jak widać z making-ofu, w ekstremalnie trudnych warunkach.

W filmie Kijora Film powstaje debiut znakomitego dokumentalisty Tomasza Wolskiego. Producentką "Incydentu z 21.17" jest Anna Gawlita. Zaprezentowana scena zapowiada film gęsty od wydarzeń, emocji, relacji. Jak zapowiadają twórcy - to opowieść o odpowiedzialności i winie. To niejedyny transfer z dokumentu do fabuły. Ceniona dokumentalistka Agnieszka Zwiefka reżyseruje "Patagonię" - dystopijną opowieść o świecie przyszłości, w którym samobójstwo może być jedynym sposobem ucieczki z zamkniętego świata. Film produkuje Izabela Igel (Harine Films). W Studiu Indeks przy Szkole Filmowej w Łodzi, pod czujnym okiem producenta Marcina Malatyńskiego i pod opieką artystyczną Mariusza Grzegorzka, swój debiut „Koński ogon” przygotowuje Justyna Łuczaj-Salej. Zaprezentowane przez reżyserkę i producenta fragmenty wpadają do głowy i zostają w niej - jeśli wierzyć pierwszym scenom, powstaje film bardzo odważny, niezwykle zmysłowy, z nieoczywistymi rolami aktorskimi, z bogatą warstwą wizualną.

W końcu - drugie filmy, największa reprezentacja wśród projektów w fazie developmetu pokazywanych w czasie Polish Days. Bartosz M. Kowalski, reżyser słynnego "Placu zabaw", pracuje nad "Przejściem", przejmującą historią emerytowanego aktora, zmagającego się z samotnością i izolacją. Film powstaje w firmie Film It, producentami są Dariusz Petrykowski i Mirella Zaradkiewicz. Marcin Bortkiewicz, reżyser "Nocy Walpurgi", po raz kolejny pracuje ze swoją ulubioną ekipą. Producentem "Burzy przed ciszą" jest Sebastian Petryk (PS Film), w filmie zobaczymy m.in. Małgorzatę Zajączkowską. Reżyser zadaje pytanie, czy potrafimy uporać się z własnym sukcesem? Inspiracją jego opowieści jest historia Wisławy Szymborskiej i jej reakcji na wiadomość o przyznaniu jej Nagrody Nobla. W Alter Ego Pictures nad nowym filmem pracuje reżyserka "Zud" Marta Minorowicz. Producentem "Iluzji" jest Roman Jarosz. Opowieść o matce poszukującej zaginionej kilka miesięcy córki to, z tego co można wywnioskować, przede wszystkim dramat psychologiczny o doświadczaniu tak specyficznego rodzaju straty, oczekiwania, niepewności.

Swój kolejny projekt prezentował także reżyser "Cichej Nocy" Piotr Domalewski. Producentem "Ja nigdy nie płaczę" jest Jan Kwieciński (Akson Studio). Również i w tym filmie, podobnie jak w swoim debiucie, reżyser dotyka kwestii emigracji Polaków i jej konsekwencji - w tym wypadku dotykających najmłodsze pokolenie Polaków. Tym razem przyjrzymy się ludziom żyjącym na wyspach a nie rodzinom czekającym na bliskich w Polsce. Polski reżyser pracujący w Niemczech Piotr J. Lewandowski (autor m.in. "Jonathana") pracuje nad polsko-niemiecką koprodukcją "Pomiędzy". To utrzymana w humorystycznym klimacie opowieść o granicach przyjaźni męsko-męskiej, zazdrości i postawie w obliczu zbliżającej się śmierci. Polskim producentem jest Kosmos Production (Ewa Szwarc).

Prezentacje projektów w przygotowaniu uzupełniają projekcje filmów ukończonych lub w wersji roboczej. Widzowie obejrzeli: "Córkę trenera" Łukasza Grzegorzka (Koskino), "Krew Boga" Bartka Konopki (Otter Films), „Hurra, wciąż żyjemy” Agnieszki Polskiej (Kijora Film), "White Cube" Wojciecha Pustoły (Endorfina Studio) czy "Monument" Jagody Szelc (PWSFTViT) .

Już jutro relacja z drugiego dnia Polish Days - pitchingu projektów zaawansowanych, w okresie zdjęciowym lub w postprodukcji.

Polish Days współorganizowane są przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Partnerami wydarzenia są: Wrocław Film Commission, Mazovia Warsaw Film Commission, Łodź Film Commission, Krakow Film Commission, Podkarpackie Film Commission, Warmińsko-Mazurski Fundusz Filmowy, Coloroffon, Aeroplan Studios oraz Instytut Adama Mickiewicza i EAVE. Patronami medialnymi są Film Pro, Film New Europe i Film & TV Kamera.


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  8.08.2018
Zobacz również
Znamy zwycięzców 18. MFF Nowe Horyzonty
12. Dwa Brzegi: "Krzyk" z Dorotą Stalińską
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll