PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Podczas zakończonego kilka dni temu 8. Transatlantyk Festiwal odbył się Lodołamacz - warsztaty dla branży filmowej. Kamil Przełęcki – producent i kierownik produkcji, w ramach wykładu „Finansowanie D2D – od etapu developmentu do dystrybucji”, opowiadał o celach finansowania filmów.

- Państwo oczekujecie odpowiedzi, jak sfinansować film. Dobrze, ale powiedzcie mi najpierw z jakim projektem przychodzicie – rozpoczął Kamil Przełęcki. Według niego podstawą jest nazwanie i określenie ram pomysłu. Po pierwsze dla producenta powinna liczyć się pełna własność tekstu scenariusza. Drugą bardzo istotną sprawą są sceny demo, szczególnie w przypadku współpracy z debiutującym reżyserem. Należy dobrze się poznać, dowiedzieć o podejściu reżysera do aktorów oraz jego zdolności do podejmowania decyzji. To wyeliminuje późniejsze problemy na planie zdjęciowym.


Wyróżniamy cztery cele produkcji filmów: artystyczny, biznesowy, edukacyjny i marketingowy. Producenci głównie liczą na zwrot pieniędzy, czyli kluczowy jest wynik frekwencyjny. Dla niektórych liczy się prestiż, czyli nagrody na festiwalach filmowych i uznanie krytyków. Kolejna grupa chce poinformować o ważnym temacie szersze grono odbiorców. - Mogą być oczywiście cele krzyżowe, ale według prowadzonych przeze mnie badań, nie ma innych poza czterema przedstawionymi  intencjami realizacji filmów – przyznał Przełęcki. W niektórych przypadkach liczy się element marketingowy, gdy można wykreować informację o produkcie na bazie filmu, chociaż się go nie widziało. Przekaz merchandisingowy okazuje się wtedy ważniejszy, jak np. w przypadku filmu „Minionki” w reżyserii Pierre'a Coffina i Kyle Balda.  W Polsce nie mamy wielu przykładów takich filmów, ale wkrótce się pojawią (np. „Planeta singli 2”). W celu biznesowym istota jest masowa widownia, a można ją osiągnąć poprzez efekt sezonowy – walentynki czy święta – „Planeta singli” i „Listy do M” w reżyserii Mitii Okorna.



Uczestnicy warsztatów, fot. Bartek Pulcyn

Cele produkcji filmu są ściśle powiązane z pozyskiwaniem funduszy. Każdy projekt musi być indywidualnie dopasowany do potrzeb każdej ze stron. - Twórca podczas rozmowy z potencjalnym inwestorem mówi o kwestiach, które zupełnie przedsiębiorcy nie interesują -  mówił Przełęcki. - Nie ma projektów, które przynoszą 50 % zysków. Dlaczego? – kontynuował i za chwilę odpowiadał. Budżet filmu nie może być wyższy niż 4 mln i mieć frekwencję powyżej miliona widzów w kinach. W Polsce natomiast takich filmów (rodzimych i zagranicznych)  jest około 3-4 filmów rocznie. Optymalny koszt promocji filmu według Przełęckiego to nie mniej niż pół miliona złotych. Taka promocja daje możliwość poinformowania o filmie w każdym medium, oczywiście jeśli jest taka potrzeba.  Natomiast sam film powinien trafić do około 100 kin w Polsce. Dystrybucja odgrywa ogromne znaczenie w procesie odzyskiwania zainwestowanych funduszy. Należy pamiętać, do jakiej firmy się zgłaszamy, jaki potencjał ma film i do jakiego widza powinien trafić.


Według Kamila Przełęckiego największą nadzieją na finansowanie produkcji są regionalne fundusze filmowe. W większości przypadków lokalne władze pragną, aby film pokazywał piękno województwa lub angażował miejscowych twórców. Inni, jak w przypadku, „Mostu szpiegów” w reżyserii Stevena Spielberga, zgadzają się, aby Wrocław zagrał Berlin. Najważniejszy bowiem jest CIT, PIT i VAT, który trafia do regionu.


 

 

****

Kamil Przełęcki - producent filmowy/kierownik produkcji, m.in: „Katyń", "Zemsta" (reż. A. Wajda), "Król życia" (reż. J.Zieliński), "Po prostu przyjaźń" (reż. Filip Zylber) ; Plan B” (reż. Kinga Dębska).


Tegoroczny Lodołamacz odbył się w dniach 16-18 lipca 2018 roku w niezwykłym wnętrzu hotelu Stare Kino Cinema Residence w Łodzi.


Marcin Radomski
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  25.07.2018
Zobacz również
fot. Bartek Pulcyn
Trwa nabór na Documentary Campus Masterchool 2019
Już za tydzień Creativity Talks w ramach Studia Nowe Horyzonty+
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll