Niepodległość dziś/Independance now jest hasłem tegorocznego Transatlantyku. W tym roku na Transatlantyku chcemy przyjrzeć się temu, czym dzisiaj są niepodległość, wolność, bunt. Motywy te odnajdziemy w wielu zaplanowanych w programie wydarzeniach.
NOWE KINO
Film
„Nasze zmagania” to jedna z ponad 40 premier, która będzie miała miejsce na
Transatlantyk Festival w sekcji Nowe Kino. Sekcja ta to przegląd
najważniejszych premier, z filmami nagradzanymi na światowych festiwalach:
Cannes, Wenecji, Berlinie czy Sundance. Filmy pokazywane w tej sekcji powalczą
o wyjątkową nagrodę Transatlantyk Distribution Award. Nagroda w
wysokości 40 000 zł zostanie przeznaczona na wsparcie dystrybucji zwycięskiego
tytułu w polskich kinach. O tym, który film wygra, zdecyduje festiwalowa
publiczność. W sekcji Nowe Kino premierowo pokażemy między innymi „Donbas”(„Donbass”, reż. Siergiej Łoźnica). Siergiej Łoźnica, nagrodzony za najlepszą
reżyserię w sekcji Un Certain Regard 71. Cannes, w swoim najnowszym filmie,
zabiera nas w podróż przez kolejne kręgi piekła wojny hybrydowej we wschodniej
Ukrainie. Łoźnica zrobił film na wskroś nowoczesny. Odwołuje się do tego jak
dziś postrzegamy świat - często pokawałkowany na dziesiątki filmików. Tym samym
„Donbas” to opowieść o współczesnym człowieczeństwie i cywilizacji w dobie
post-prawdy i fake-newsów. Siergiej Łoźnica będzie gościem tegorocznej edycji
festiwalu. Kolejna premiera festiwalu to międzynarodowa koprodukcja z udziałem
Polski. „Żniwa” („Die Stropers”, reż. Etienne Kallos) - bo o tym filmie
mowa, to historia dwóch chłopców Janno i Pietera, którzy rywalizują o władzę,
dziedzictwo i rodzicielską miłość. Tłem dla fabuły jest Republika Południowej
Afryki i społeczność białych Afrykanerów. Film miał światową premierę na
festiwalu w Cannes w sekcji Un Certain Regard.
Na Transatlantyk Festival po raz pierwszy w Polsce pokażemy też film „Reedukacja Cameron Post” („Miseducation of Cameron Post”, reż. Desiree Akhayan), który zdobył na festiwalu Sundance Wielką Nagrodę Jury. Cameron to niepokorna nastolatka, która wdała się w romans z przyjaciółką, w wyniku czego trafia do specjalnego ośrodka, w którym powinna się „nawrócić”. Próbując dostosować się do nowej rzeczywistości, główna bohaterka podpatruje losy mieszkańców ośrodka.
KONKURS POLSKICH KRÓTKICH METRAŻY
W tym roku do ścisłego finału konkursu polskich krótkich metraży zakwalifikowało się 31 tytułów. Organizatorzy nie uznają gatunkowych granic — w konkursie mogą wziąć udział zarówno filmy fabularne, jak i dokumenty, animacje czy obrazy eksperymentalne. Krótkometrażowe filmy oceni międzynarodowe jury w składzie: Dorota Kędzierzawska (reżyser i scenarzysta znana z takich filmów, jak „Pora umierać”, „Wrony” oraz „Nic”), Annette Insdorf (krytyczka filmowa, profesor wydziału filmowego Columbia University, autorka książek, m.in. o twórczości Krzysztofa Kieślowskiego i Wojciecha Jerzego Hasa) oraz Ariel Schweitzer (krytyk filmowy, redaktor „Cahiers du cinéma”). Zwycięzca otrzyma Złotą Arkę za najlepszy film krótkometrażowy oraz 10 tysięcy złotych, natomiast laureaci drugiej i trzeciej nagrody dostaną odpowiednio 7 i 5 tysięcy złotych.
BROWARY POLSKIE PREZENTUJĄ CZASOPRZESTRZENIE VR
Filmy realizowane techniką VR (Virtual Reality - pol. wirtualna
rzeczywistość) cieszyły się ogromną popularnością podczas ubiegłorocznej edycji
festiwalu. W tym roku po raz trzeci przyjrzymy się najciekawszym produkcjom
tego nurtu. Wyświetlimy je w ułożonych tematycznie blokach, wyselekcjonowanych
spośród najlepszych doświadczeń cinematic VR na świecie, a każdy blok będzie
poświęcony innemu zagadnieniu, m.in. science-fiction czy teledyskom, tworzonym
właśnie w technice VR. W tym roku cykl po raz pierwszy będzie miał charakter
konkursu. Jury wybierze zwycięzcę, który otrzyma Transatlantyk VR SpaceTime
Award 2018. Prezentacja filmów VR na Transatlantyku jest jednym z
największych wydarzeń filmu wirtualnej rzeczywistości w Europie. Pięciodniowy
pokaz tak szerokiego i różnorodnego repertuaru jest wciąż przedsięwzięciem
pionierskim w tej części świata.
|