PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Blisko 200 filmów z całego świata na kilkuset pokazach, znakomici goście ze świata kina i muzyki, master classy Sally Potter, Diane Warren, Dana Lebentala, Annette Insdorf, Joanny Kos-Krauze oraz niezwykłe seanse w wyjątkowych warunkach, czyli Kino Kulinarne i Kino Łóżkowe - w piątek 13 lipca w Łodzi startuje ósmy już Transatlantyk Festival. W tym roku potrwa do 20 lipca.

Niepodległość dziś/Independance now jest hasłem tegorocznego Transatlantyku. W tym roku na Transatlantyku chcemy przyjrzeć się temu, czym dzisiaj są niepodległość, wolność, bunt. Motywy te odnajdziemy w wielu zaplanowanych w programie wydarzeniach.

 

W piątek 13 lipca, podczas Gali Otwarcia w EC1 Łódź odbędzie się polska premiera filmu „Nasze zmagania” („Nos batailles”, reż. Guillaume Senez). Film ten był pokazywany na festiwalu w Cannes w sekcji Semaine de la Critique. Opowiada historię Oliviera, który z pełnoetatowego pracownika zamienia się w pełnoetatowego pana domu, kiedy zostaje opuszczony przez partnerkę i sam musi zająć się dwójką małych dzieci. W poruszającym i pokrzepiającym dramacie Seneza pierwsze skrzypce gra Romain Duris, który po raz kolejny udowadnia, że doskonale czuje się w każdej filmowej konwencji. Dwa kolejne filmy,  które będzie można zobaczyć już 13 lipca to „Donbas” („Donbass”, reż. Siergiej Łoźnica) i „Żniwa” („Die Stropers”, reż. Etienne Kallos), również prezentowane na festiwalu w Cannes.

NOWE KINO


Film „Nasze zmagania” to jedna z ponad 40 premier, która będzie miała miejsce na Transatlantyk Festival w sekcji Nowe Kino. Sekcja ta to przegląd najważniejszych premier, z filmami nagradzanymi na światowych festiwalach: Cannes, Wenecji, Berlinie czy Sundance. Filmy pokazywane w tej sekcji powalczą o wyjątkową nagrodę Transatlantyk Distribution Award. Nagroda w wysokości 40 000 zł zostanie przeznaczona na wsparcie dystrybucji zwycięskiego tytułu w polskich kinach. O tym, który film wygra, zdecyduje festiwalowa publiczność. W sekcji Nowe Kino premierowo pokażemy między innymi „Donbas”(„Donbass”, reż. Siergiej Łoźnica). Siergiej Łoźnica, nagrodzony za najlepszą reżyserię w sekcji Un Certain Regard 71. Cannes, w swoim najnowszym filmie, zabiera nas w podróż przez kolejne kręgi piekła wojny hybrydowej we wschodniej Ukrainie. Łoźnica zrobił film na wskroś nowoczesny. Odwołuje się do tego jak dziś postrzegamy świat - często pokawałkowany na dziesiątki filmików. Tym samym „Donbas” to opowieść o współczesnym człowieczeństwie i cywilizacji w dobie post-prawdy i fake-newsów. Siergiej Łoźnica będzie gościem tegorocznej edycji festiwalu. Kolejna premiera festiwalu to międzynarodowa koprodukcja z udziałem Polski. „Żniwa” („Die Stropers”, reż. Etienne Kallos) - bo o tym filmie mowa, to historia dwóch chłopców Janno i Pietera, którzy rywalizują o władzę, dziedzictwo i rodzicielską miłość. Tłem dla fabuły jest Republika Południowej Afryki i społeczność białych Afrykanerów. Film miał światową premierę na festiwalu w Cannes w sekcji Un Certain Regard.


Na Transatlantyk Festival po raz pierwszy w Polsce pokażemy też film „Reedukacja Cameron Post” („Miseducation of Cameron Post”, reż. Desiree Akhayan), który zdobył na festiwalu Sundance Wielką Nagrodę Jury. Cameron to niepokorna nastolatka, która wdała się w romans z przyjaciółką, w wyniku czego trafia do specjalnego ośrodka, w którym powinna się „nawrócić”. Próbując dostosować się do nowej rzeczywistości, główna bohaterka podpatruje losy mieszkańców ośrodka.

Warto również zwrócić uwagę na film „Moja córka” („Figlia mia”, reż. Laura Bispuri). Akcja filmu toczy się w małej miejscowości na Sardynii, gdzie pod czujnym okiem opiekuńczej Tiny wychowuje się 10-letnia Vittoria. Łącząca je silna więź zostanie wystawiona na próbę, gdy do ich miasteczka powróci Angelica (charyzmatyczna Alba Rohrwacher) – biologiczna matka dziewczynki. Laury Bispuri została okrzyknięta nadzieją włoskiej kinematografii, a film „Moja córka” potwierdza talent reżyserki, tak pięknie portretującej różne odcienie kobiecości.

KONKURS POLSKICH KRÓTKICH METRAŻY


W tym roku do ścisłego finału konkursu polskich krótkich metraży zakwalifikowało się 31 tytułów. Organizatorzy nie uznają gatunkowych granic — w konkursie mogą wziąć udział zarówno filmy fabularne, jak i dokumenty, animacje czy obrazy eksperymentalne. Krótkometrażowe filmy oceni międzynarodowe jury w składzie: Dorota Kędzierzawska (reżyser i scenarzysta znana z takich filmów, jak „Pora umierać”, „Wrony” oraz „Nic”), Annette Insdorf (krytyczka filmowa, profesor wydziału filmowego Columbia University, autorka książek, m.in. o twórczości Krzysztofa Kieślowskiego i Wojciecha Jerzego Hasa) oraz Ariel Schweitzer (krytyk filmowy, redaktor „Cahiers du cinéma”). Zwycięzca otrzyma Złotą Arkę za najlepszy film krótkometrażowy oraz 10 tysięcy złotych, natomiast laureaci drugiej i trzeciej nagrody dostaną odpowiednio 7 i 5 tysięcy złotych.


BROWARY POLSKIE PREZENTUJĄ CZASOPRZESTRZENIE VR


Filmy realizowane techniką VR (Virtual Reality - pol. wirtualna rzeczywistość) cieszyły się ogromną popularnością podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu. W tym roku po raz trzeci przyjrzymy się najciekawszym produkcjom tego nurtu. Wyświetlimy je w ułożonych tematycznie blokach, wyselekcjonowanych spośród najlepszych doświadczeń cinematic VR na świecie, a każdy blok będzie poświęcony innemu zagadnieniu, m.in. science-fiction czy teledyskom, tworzonym właśnie w technice VR. W tym roku cykl po raz pierwszy będzie miał charakter konkursu. Jury wybierze zwycięzcę, który otrzyma Transatlantyk VR SpaceTime Award 2018. Prezentacja filmów VR na Transatlantyku jest jednym z największych wydarzeń filmu wirtualnej rzeczywistości w Europie. Pięciodniowy pokaz tak szerokiego i różnorodnego repertuaru jest wciąż przedsięwzięciem pionierskim w tej części świata.

FIPRESCI PLATINUM AWARD – SALLY POTTER


Gościem specjalnym festiwalu będzie Sally Potter - wszechstronna artystka, scenarzystka, reżyserka filmów krótkich, dokumentów i obrazów fabularnych. Jej kino elastyczne w formie, bogate intelektualnie i emocjonalnie to kino, które stara się przypomnieć widzom o ich potencjale, rzucając wyzwanie temu, co jego twórczyni nazwała „kulturowym zniechęceniem w ogóle”. Sally Potter podczas Transatlantyk Festival zostanie uhonorowana prestiżową jubileuszową nagrodą Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI Platinum Award 93. Ceremonia wręczenia nagrody odbędzie się 14 lipca. 

Nagroda „FIPRESCI 90+ ”, która pierwszy raz została przyznana kilku wybitnym reżyserom z okazji 90-lecia Federacji, ma być przyznawana co roku aż do setnych urodzin FIPRESCI,  podkreślając rolę i znaczenie krytyki filmowej. Założona w 1925 roku FIPRESCI to obecnie najpoważniejsza i najbardziej prestiżowa organizacja zrzeszająca krytyków filmowych z całego świata.

Transatlantyk Festival jest jednym z dwóch festiwali na świecie, na których przyznawane są nagrody jubileuszowe FIPRESCI, celebrujące 90-lecie Federacji i krytyki filmowej. Uroczystość wręczenia nagrody poprzedzi mistrzowską lekcję kina reżyserki, podczas której artystka odpowie na pytania widzów, zdradzając im metody swojej pracy twórczej.W sekcji Zbliżenie: Sally Potter zobaczymy takie filmy jak: „Orlando”, „Ginger i Rosa” („Ginger & Rosa”), „Tak” („Yes”), „Lekcję tanga” („The Tango Lesson”) oraz „Party”.


Andrzej Barański, fot. Transatlantyk Festival

 

ZBLIŻENIA: ANDRZEJ BARAŃSKI, LUCIAN PINTILIE, MILOŠ FORMAN


Jednym z najważniejszych elementów tegorocznego programu będzie retrospektywa Andrzeja Barańskiego. Jego niezwykłe, skromne i poetyckie filmy zadają jedno z najważniejszych pytań mobilnej współczesności: pytanie o dom - ojczyznę; miejsce, które kształtuje charakter i wpaja wartości; miejsce, o które warto walczyć i które na zawsze pozostanie punktem odniesienia. Filmy, które zobaczą widzowie festiwalu, to między innymi „Kobieta z prowincji” - jeden z najgłośniejszych filmów Andrzeja Barańskiego z wybitną rolą Ewy Dałkowskiej, równie głośne i doskonałe „Dwa księżyce” czy „Nad rzeką, której nie ma” - film pięknie portretujący młodość i marzenia bohaterów. Andrzej Barański, jego najbliżsi współpracownicy oraz aktorzy, którzy wystąpili w filmach reżysera (m.in. Jan Frycz, Artur Barciś, Ewa Dałkowskai Marek Bukowski) będą gośćmi festiwalu.

 

Kolejną tegoroczną retrospektywą będzie przegląd filmów wybitnego rumuńskiego twórcy - Luciana Pintilie. Zmarły niedawno reżyser nazywany jest „ojcem chrzestnym rumuńskiej nowej fali”, a jego filmy to klasyka kina rumuńskiego. W ramach przeglądu widzowie 8. edycji Transatlantyk Festival poznają najważniejsze dzieła reżysera. Pokażemy m.in. głośną „Rekonstrukcję”(„Reconstituirea”) z 1968 roku. Ten współczesny moralitet przedstawiający losy dwóch łobuzów zmuszonych przez prokuratora do odgrywania swoich pijackich wybryków został wycofany z kin wkrótce po premierze i objęty zakazem wyświetlania. Nie zabraknie też owacyjnie przyjętego na festiwalu w Cannes filmu „Dąb” („Balanta”) z 1992 roku, ze sceną finałową, która na zawsze zapisała się w historii kina. Jak pisał Łukasz Knap: „Każdy film Pintilie to próba odpowiedzi na pytanie: kim jesteśmy? Odpowiedzi są różne, często krytyczne i bolesne, naznaczone pesymistyczną wizją świata. Ale nie brakuje w nich jaśniejszych tonów. Przykładem „Niezapomniane lato” („Terminus paradis”)”. Film ten również pokażemy podczas tegorocznego festiwalu. Akcja „Niezapomnianego lata”- melodramatu połączonego z satyrą - rozgrywa się na granicy rumuńsko-bułgarskiej, a film stawia pytania dotyczące tożsamości narodowej. George Mihaita (znany z filmu „Rekonstrukcja”) oraz Razvan Vasilescu (odtwórca roli Mitici w filmie „Dąb”) a także Andrei Sandrea - rumuński krytyk filmowy, będą gośćmi festiwalu.

 

Kolejne Zbliżenie zostanie poświęcone twórczości Miloša Formana. Niezwykle ważnym tematem twórczości zmarłego w kwietniu tego roku czeskiego reżysera była wolność, która jest jednym z haseł przewodnich tegorocznej edycji festiwalu Transatlantyk. W ramach sekcji pokażemy trzy klasyki: „Lot nad kukułczym gniazdem” („One Flew Over the Cuckoo’s Nest”) - nagrodzony aż pięcioma Oscarami film jest najwybitniejszym dziełem czeskiego reżysera, czego najlepiej dowodzi fakt, że w ogóle się nie zestarzało. Dzięki znakomitym kreacjom aktorskim m. in. Jacka Nicholsona i Louise Fletcher oraz błyskotliwej reżyserii to po prostu kapitalne kino;„Amadeusz” („Amadeus”), czyli nagrodzona ośmioma Oscarami biografia wybitnego kompozytora, według sztuki Petera Shaffera która jednak nie jest czołobitną opowieścią o genialnym muzyku, oraz „Skandalista Larry Flint”(„The People vs. Larry Flint”) - biografia potentata branży pornograficznej i twórcy magazynu „Hustler” Larry’ego Flynta. Forman pokazuje jego drogę na szczyty popularności, utarczki sądowe, naznaczone przedwczesną śmiercią żony życie prywatne oraz spory z religijnymi konserwatystami. W roli głównej Woody Harrelson.

 


HISTORIE KINA


W ramach sekcji Historie Kina Transatlantyk zabiera widzów w podróż po historii X Muzy. „Jest tak wiele genialnych filmów w historii kina. Moment, kiedy ogarnia nas zachwyt, olśnienie filmem – to chwile, na które czekam. Nasza sekcja Historie Kina jest właśnie po to, aby dzielić się z widzami tymi wyjątkowymi przeżyciami” – mówi Joanna Łapińska, dyrektor programowa festiwalu. Tegoroczna odsłona sekcji Historie Kina opowiadać będzie o tym, czym jest wolność w wymiarze indywidualnym, intymnym i prawo do życia na własnych zasadach czyli „Ja”. W programie m.in. „Konformista” („Il conformista”, reż. Bernardo Bertolucci) - nominowane do Oscara za najlepszy scenariusz, arcydzieło europejskiego kina z legendarnymi kreacjami aktorskimi i spektakularnymi zdjęciami Vittorio Storaro; „Tureckie Owoce” („Turkish Delight”, reż. Paul Verhoeven) - największy hit w historii holenderskiego kina, zastrzyk kontrkulturowej energii, który pozostaje równie odważny i niekonwencjonalny jak 45 lat temu; „Czas ołowiu” („Die bleierne Zeit”, reż. Margarethe von Trotta) - przejmująca, surowa kronika relacji dwóch sióstr, których życie krąży wokół polityki; „Królowa Margot” („La reine Margot”, reż. Patrice Chereau) - operowa ekranizacja powieści Aleksandra Dumasa, która przenosi nas do czasów rzezi hugenotów, z magnetyczną Isabelle Adjani w roli tytułowej. W sekcji tej pokażemy również „Żółtą łódź podwodną” („Yellow Submarine”, reż. George Dunning) - wyjątkowy animowany film oparty na muzyce grupy The Beatles. Projekcja ta odbędzie się dokładnie 50 lat po premierze filmu, która miała miejsce 17 lipca 1968 roku w Wielkiej Brytanii. Pokazowi towarzyszyć będzie spotkanie z Piotrem Metzem. Wydarzenie współorganizowane jest przez Narodowe Centrum Kultury Filmowej.

 


Szczegóły na stronie:www.transatlantyk.org

 

MR
TRANSATLANTYK FESTIVAL
Ostatnia aktualizacja:  3.07.2018
Zobacz również
fot. materiały prasowe
Prawa autorskie a internet (cz. I): mity a fakty
Pół miliona widzów na "Zimnej wojnie"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll