PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  2.06.2018
Docs to Go! To pitching projektów, które są obecnie na etapie prac końcowych. Prezentowane w ramach Doc Lab Poland na 58. Krakowskim Festiwalu Filmowym, mają zainteresować agentów sprzedaży, selekcjonerów festiwali lub inwestorów.
Osiem projektów, które obejrzeliśmy 1 czerwca 2018 roku, niewątpliwie będzie  w stanie przyciągnąć uwagę międzynarodowej publiczności. Stopień zaawansowania produkcji pozwala na nieco bardziej pogłębioną prezentację filmów. Trzeba przyznać, że ostatniego dnia Doc Lab Poland apetyty wzrosły.

Polscy dokumentaliści przemierzają świat, szukając oryginalnych tematów, wyjątkowych bohaterów, nieopowiedzianych przez kino obszarów. Karol Starnawski w Studiu Filmowym Kadr reżyseruje „Cienie imperium”, opowieść o życiu w cieniu imperialistycznej Rosji.  Aleksey z Górskiego Karabachu, Timur z Ukrainy, oraz Alexander z Gruzji  codziennie przeżywają doświadczenie wojny. Bohaterowie dokumentu to ludzie uwikłani konflikty graniczne powstałe na skutek rozpadu ZSRR i bezwzględnej polityki Rosji. W filmie „Globus” Clary Kleininger (SQUARE film studio ltd.) oglądamy codzienność podupadającego państwowego rumuńskiego cyrku, który, aby sprostać wymaganiom nowych czasu, sprowadza z Las Vegas słynnego reżysera widowisk. Artyści mają szansę stworzyć wielki spektakularny show, ale czy będą w stanie sprostać wyśrubowanym wymaganiom reżysera?

 
"Lekcja miłości"

Kamery dokumentalistów podróżują śladem polskich bohaterów. Monika Krupa w filmie „Misja”  (prod. Trzyfilm Paweł Kwiatkowski) kreśli portret egiptologa Andrzeja Niwińskiego, który od 30 lat poszukuje grobowca Faraona Herhor’a w Egipcie.  Z kolei Paweł Ferdek kieruje kamerę na siebie i wraz z ekipą jedzie do Hollywood, gdzie tropi ślady żydowskich emigrantów z Polski, którzy zakładali w latach 10. XX wieku światową stolicę filmu. Krótkie urywki zapowiadają film jednocześnie zabawny, oryginalny i autoironiczny. Małgorzata Goliszewska i Katarzyna Mateja podążają ze swoją bohaterką z Włoch do Polski. W filmie  „Lekcja miłości”  (prod. Fundacja Widok)  kreślą portret kobiety, która w wieku blisko 70 lat ucieka od brutalnego, chamskiego męża i wraca do rodzinnego Szczecina, by przekonać się, że na prawdziwą miłość nie jest jeszcze za późno. 

Współczesny obraz Polski widzimy w filmie „Jazda obowiązkowa” Ewy Kochańskiej  (SQUARE film studio ltd.). Reżyserka zajęła się ukraińską rodziną Poniuków, która po wybuchu Majdanu wyemigrowała za zachodnią granicę - bez pracy, bez pieniędzy, bez bliskich i bez znajomości języka. 10-letnia bohaterka filmu trenuje łyżwiarstwo figurowe i stara się pogodzić naukę w polskiej szkole z przygotowaniami do mistrzostw Polski. 

Niezwykle interesująco zapowiada się najnowszy film Tomasza Wolskiego „Zwyczajny kraj” (prod.  Anna Kijora Film) -  film „found footage”, oparty na materiałach nagranych przez oficerów polskich służb bezpieczeństwa, którzy w niecodzienny sposób zarejestrowali portret komunistycznej Polski w latach 1960-80. Byli wszędzie, starając się pozostać niewidzialnymi. Filmowali z ukrycia w restauracjach, ulicy, sklepach. Filmowali wydarzenia wielkie ale także banalne. I to właśnie ich praca i metody  wydają się szczególnie interesować reżysera.

"Dobra zmiana"

Konrad Szołajski, jako jedyny z reżyserów prezentujących swoje projekty na Doc Lab Poland, zmierzył się z tematem Polski tu i teraz, podzielonej na dwie polityczne części. W filmie „Dobra zmiana” (prod. ZK Studio Sp. z o. o.) opowiada o współczesnej rzeczywistości poprzez postacie dwóch bohaterek, reprezentujących dwie strony politycznego podziału naszej kraju. Łączy je patriotyzm, ale rozumieją go inaczej.  Marta wspiera realizację działań PiS, który obiecał naprawić Polskę. Tita aktywnie sprzeciwia się takiej polityce, nazywając ją putinizacją kraju.

W filmie Szołajskiego widzimy sceny, znane z medialnych przekazów: miesięcznice smoleńskie, demonstracje antyrządowe, treningi żołnierzy – amatorów witanych serdecznie przez Antoniego Macierewicza, gorące rozmowy osobiste i telefoniczne, kluby „Gazety Polskiej”, transparenty. Tym razem jednak wydarzenia te rejestruje kamera filmowa, a nie telewizyjna. Tu liczy się kadr, ujęcie, pozapublicystyczny kontekst ujęcia. Swoiste osamotnienie projektu Szołajskiego kieruje naszą uwagę na fakt, iż kwestie polityki, współczesnych podziałów, napięć społecznych w Polsce, nie są szczególnie popularnym obszarem eksploracji polskich dokumentalistów. Z drugiej zaś strony, co podkreślają w kuluarowych rozmowach – bardzo trudno taki film – film, nie telewizyjny reportaż - dzisiaj zrealizować. Budżet „Dobrej zmiany” tkany jest przede wszystkim ze środków zagranicznych. Trudno jednak nie oprzeć się wrażeniu, że świetne tematy leżą dosłownie obok nas i że za dekadę lub dwie  będziemy chcieli z dystansu spojrzeć na to, co dzieje się w podzielonej współczesnej Polsce.

"Pollywood"

  DOC LAB POLAND to program rozwoju projektów dla filmowców-dokumentalistów mających już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. Pierwszym elementem są intensywne warsztaty reżyserskie, producenckie, poświęcone promocji, strategiom dystrybucyjnym i festiwalowym etc. Drugim ważnym elementem programu są prezentacje (pitchingi) dla międzynarodowego grona ekspertów oraz indywidualne spotkania z nimi, które odbywają się w ramach Industry Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Uczestnicy komponentu START spotykają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy komponentu GO – z selekcjonerami festiwalowymi i potencjalnymi kupcami i dystrybutorami filmu. Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody.  Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a głównym partnerem i współorganizatorem sesji krakowskiej – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN - European Documentary Network, czeskim  Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym.


Projekty biorące udział w prezentacjach DOCS TO GO!:


CIENIE IMPERIUM
reżyseria: Karol Starnawski, produkcja: Dariusz Sidor; Studio Filmowe „Kadr”

„Imperium” to filmowy tryptyk składający się z losów trzech wybranych bohaterów – Arcaha, Timura i Aleksieja. Każdy z nich mieszka w innym kraju dawnego ZSRR: Armenii (Górnym Karabachu), Gruzji, a także Ukrainie. Co zatem ich łączy? Wojna. Emigracja. Rosja. Podróż przez magiczne i tajemnicze dzikie tereny dawnego ZSRR. Naszymi przewodnikami po tych terenach są ludzie, których los już od pokoleń zależy od „imperialnych kaprysów”.

DOBRA ZMIANA
reżyseria: Konrad Szołajski, produkcja: Małgorzata Prociak; ZK Studio

Dwie kobiety z dwóch stron ideologicznego podziału. I jedno pytanie: czy ich ojczyzna, Polska, pozostanie demokratyczna, czy też przekształci się w populistyczną dyktaturę?

GLOBUS

reżyserii: Clara Kleininger, produkcja: Magda Borowiec; SQUARE film studio

W wyniku tragicznego wypadku trójka treserów zwierząt z rumuńskiego cyrku traci pracę. Podejmują walkę o przetrwanie w nowym świecie. Już nic nie będzie tak jak kiedyś...

JAZDA OBOWIĄZKOWA
reżyseria: Ewa Kochańska, produkcja: Magda Borowiec; SQUARE film studio

Historia ukraińskiej rodziny Polniuków, którzy przyjeżdżają do Polski w poszukiwaniu lepszych perspektyw na przyszłość dla swoich dzieci. Poświęcają wszystko, aby umożliwić im dobry start w życie i dać szansę na zrobienie kariery. Gdzie sięgają granice takiego poświęcenia...?

LEKCJA MIŁOŚCI

reżyseria: Małgorzata Goliszewska, Kasia Mateja, produkcja: Anna Stylińska; Fundacja Widok

Drogi mężu, poświęciłam Ci 40 lat życia, urodziłam i wychowałam szóstkę dzieci, Ciebie nigdy nie było. Teraz mówię: koniec, ta cząstka życia jest moja. Teraz ja bawię się, tańczę śpiewam i robię co chcę, a Ty się nie wtrącaj.

MISJA
reżyseria: Monika Krupa, produkcja: Dorota Mandziara; Trzyfilm Paweł Kwiatkowski

Polski egiptolog od 30 lat nieustannie szuka grobowca królewskiego w Egipcie. Mimo wielu porażek i trudności doszedł do ostatniego już miejsca gdzie może być pochowany faraon. Jeśli uda mi się go znaleźć, będzie to największe wydarzenie współczesnej archeologii.

POLLYWOOD
reżyseria: Paweł Ferdek, produkcja: Małgorzata Kozioł; East Beast

Filmowa podróż do Ameryki śladami żydowskich emigrantów z Polski - założycieli Hollywood. Jak możemy przywołać ich niezwykłe historie i pokazać je w filmie? „Pollywood” opowie wielką przygodę ludzi dawnego I współczesnego Hollywood.

ZWYCZAJNY KRAJ
reż. Tomasz Wolski, produkcja: Anna Gawita; Kijora Film

Kreatywny dokument oparty na materiałach nagrywanych przez tajnych oficerów na przestrzeni lat 60. do 80.

Zdjęcia: Doc Lab Poland

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  2.06.2018
Zobacz również
58.KFF: Jak to robią Estończycy? I jak my możemy to robić z nimi?
58.KFF: Co kręcą dokumentaliści?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll