PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  29.05.2018
Już po raz siódmy młodzi twórcy animacji spotkali się w Krakowie, żeby przedstawić przed ekspertami i potencjalnymi partnerami swoje nowe dzieła. Dwie animacje wyjadą z Krakowa z bardzo ciekawymi nagrodami: 10-dniową postprodukcją dźwięku (fundator: studio Sound Mind) oraz 60 000 złotych wkładu niepieniężnego (w formie aportu rzeczowego; fundator: CeTA).
- Animated in Poland to coroczny pitching, który prezentuje najbardziej interesujące nowe polskie projekty animowane. Odbiorcami są profesjonaliści z branży filmowej – programerzy festiwali, agenci sprzedaży, dystrybutorzy i reprezentanci instytucji filmowych – ideę pitchingu przedstawiała Zofia Jaroszuk.

W trakcie tej edycji Animated in Poland przedstawionych zostało pięć projektów, w większości zrealizowanych przez studentów. Na jakie nowe animacje możemy więc czekać w najbliższych miesiącach?



WYSZŁA Z BRZEGÓW

Reżyseria: Sofya Nabok, produkcja: Anna Mroczek, Likaon


Animacja urodzonej w Rosji, wychowanej na Białorusi i wykształconej w Polsce – w Szkole Filmowej w Łodzi – reżyserki Sofyi Nabok rozgrywa się w rytm tradycyjnej pieśni ludowej, przedstawionej we współczesnej aranżacji popularnego na Wschodzie zespołu.


Bohaterkami filmu są trzy siostry, które w Noc Kupały idą nad rzekę. Jedna z nich wpada do wody.. – Od zawsze fascynował mnie folklor i kultura ludowa, ludowe pieśni. Jedna z nich, która będzie melodią przewodnią filmu, zainspirowała mnie do jego realizacji – mówiła w Krakowie młoda autorka. Sama wykonała całą animację – w technice soli na szkle. – Łączę formę z muzyką – podkreśla. – W tej pieśni łączy się moje polskie doświadczenie, wychowanie na Białorusi i rosyjskie korzenie.


Film otrzymał wsparcie PISF-u i Szkoły Filmowej w Łodzi. Poszukiwane jest zainteresowanie festiwali i agentów sprzedaży.



Animated on Poland, fot. Agnieszka Fiejka.


KAPRYSIA
Reżyseria: Betina Bożek, produkcja: Studio Filmu Animowanego ASP Kraków


Nad swoim nowym filmem pracuje autorka uznanej już animacji „O Jezu” – Betina Bożek. Autorka sięga po animację rysunkową. – To wyjątkowa technika, która nadaje pracy oryginalny charakter – mówiła w Krakowie.


Akcja filmu rozgrywać się na planecie o nazwie Kaprysia. – Wszystko, co się na niej dzieje jest chaotyczne, zmienia swoje właściwości i kształty – w zależności od kaprysów – wyjaśniała reżyserka. – W moim życiu wyobraźnia zawsze była bardzo ważna. Traktowałam ją na równi z tym, co realne. Dlatego postanowiłam zrealizować ten film – w taki właśnie sposób czasem widzę świat.


Film ma trwać około 8 minut. Ręczne rysunki kolorowane są komputerowo. Dzieło ma wsparcie PISF i ASP. Twórcy chcą zwrócić uwagę międzynarodowych festiwali i agentów sprzedaży.


MÓJ FRANCISZEK
Reżyseria: Katarzyna K. Pieróg, produkcja: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu


Z bardzo osobistym projektem do Krakowa przyjechała Katarzyna K. Pieróg. W trwającym cztery i pół minuty filmie artystka opowiada o swoim dziadku Franciszku. – Dziadek był niezmiernie dla mnie ważną postacią. Tym filmem chcę uczcić jego pamięć, poradzić sobie z jego śmiercią i przedstawić jego osobę innym. Był dla mnie zawsze uosobieniem wiedzy i szczerości – mówiła w czasie pitchingu reżyserka, która samodzielnie wykonała całą animację.


Animacja ma łączyć to, co obiektywne, z tym, co subiektywne, poezję i dokument. – Pojawiają się również proste metafory, a w warstwie dźwiękowej głos mojej babci – dodawała Katarzyna K. Pieróg.


Produkcja poszukuje dystrybutora i zainteresowania festiwali.


Animated on Poland, fot. Agnieszka Fiejka.


RED LIGHT TRAIN 
Reżyseria: Alicja Kot, produkcja. Studio Filmu Animowanego ASP Kraków


Alicja Kot, której poprzedni film – „Łuska” – zakwalifikował się w 2017 roku do Konkursu Polskiego 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego – przedstawiła na pitchingu swój kolejny projekt: „Red Light Train”.


- To miłosna opowieść, przy której realizacji korzystam z litografii, którą również zajmuję się jako graficzka. Z tej formy korzysta też David Lynch – zaczęła swoje wystąpienie. Akcja rozgrywać się będzie w pociągu, który jedzie do Paryża. – Wewnątrz jadą same zakochane pary – do miasta miłości. Ale główna bohaterka, stewardessa, jest samotna – nie ma ani przyjaciół, ani drugiej połówki. Przechodząc z wózkiem z poczęstunkiem przez kolejne wagony poniekąd narusza prywatność kochanków – kontynuowała prezentację Alicja Kot.


Sam pociąg, co podkreślała autorka, ma być odrębnym bohaterem opowieści. Wizualnie świat zbudowany zostanie na zasadzie kontrastów: zimnego zewnętrznego świata oraz ciepłej, wypełnionej czerwienią przestrzeni wewnętrznej. Całości towarzyszyć ma romantyczna muzyka.


Film ma już dofinansowanie PISFu oraz ASP. Poszukiwane są festiwale, agenci sprzedaży i dystrybutorzy.


ŁOWY
Reżyseria: Mateusz Jarmulski, produkcja. Animoon sp. z o.o.


Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi, który wcześniej zrealizował m.in. animacje „Łyżka” i „Przewodnik” i pracował także przy „Świtezi”, przedstawił w Krakowie swój autorski film skierowany do dorosłych widzów. Bohaterem jest samotny chłopiec, który spędza wakacje w niewielkim miasteczku. – Bawi się w Indian, a jednocześnie nagrywa wszystko to, co widzi i czego doświadcza w czasie włóczęgi – mówił Mateusz Jarmulski. – W trakcie powrotu z jednego ze spacerów natrafia na czaszkę zwierzęcia – znalezisko przeraża go i jednocześnie fascynuje.


To dopiero początek przygody i opowieści. – Sam dorastałem w małym miasteczku na północy Polski. Wszystko, co pojawi się w filmie ma swoje korzenie w rzeczywistości. Jej przekształcenie było jednym z większych wyzwań tego filmu – mówił twórca, podsumowując, że jego animacja będzie historią o „pierwszym doświadczeniu, dorastaniu, pełną wątków osobistych i emocjonalnym obrazem przeszłości”. Trwać ma 9 minut. Prace powinny zostać skończone pod koniec lipca. Całości towarzyszyć ma eksperymentalna muzyka.


Również w tym przypadku poszukiwane jest zainteresowanie festiwali i dystrybutorów.


Pitching został poprzedzony intensywnym warsztatem przygotowawczym, który poprowadził Wim Vanacker – szef sekcji scenariuszowej NISI MASA  oraz European Short Pitch – jednego z najważniejszych pitchingów dla filmów krótkometrażowych w Europie.


NAGRODY


Po prezentacji, przed sesją spotkań one-on-one, ogłoszeni zostali laureaci nagród. Studio Sound Mind, prowadzone przez Michała Fojcika, bon na 10-dniową postprodukcję dźwięku przyznało animacji „Kaprysia” Betiny Bożek.


Z kolei ufundowane przez Centrum Technologii Audiowizualnej (CeTA) Wyróżnienie Specjalne w formie 60 000 PLN wkładu niepieniężnego (aportu rzeczowego) w produkcję filmu – przyznane zostało animacji „Red Light Train” Alicji Kot. Nagroda ta na Animated in Poland przyznana została po raz pierwszy, zrealizowana będzie w Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA we Wrocławiu.


Sound Mind to studio postprodukcji dźwięku, założone przez Michała Fojcika MPSE dźwiękowca z kilkunastoletnim stażem. W latach 2011-2015 był związany z Alvernia Studios gdzie pracował jako sound designer oraz szef działu postprodukcji dźwięku. Jest członkiem amerykańskiego stowarzyszenia Motion Picture Sound Editors, oraz Polskiej oraz Europejskiej Akademii Filmowej. Autor dźwięku do ponad 60 filmów fabularnych, animowanych i dokumentalnych m. in. Sztuka Kochania, Bogowie, Czerwony Pająk, 21xNY, Loving Vincent, Ziegenort, Do serca Twego, Lato 2014, XOXO Pocałunki i uściski. Pracował również przy produkcjach międzynarodowych Arbitrage (USA), Bhaag Milkha Bhaag (Indie), Balcanic I. Caine(Rumunia). W roku 2015 był nominowany do nagrody Polskiej Akademii Filmowej Orły w kategorii Najlepszy Dźwięk za film Bogowie.  Ma na swoim koncie również udźwiękowienie kilku tysięcy reklam, produkcję dźwięku do radia, tv, multimediów oraz wielu ekspozycji muzealnych.


Centrum Technologii Audiowizualnych jest wyjątkową przestrzenią, w której technologia, kultura oraz sztuka łączą się, przenikają i uzupełniają. Synergia tych elementów i genius loci miejsca sprzyjają kreatywnym twórcom, którzy mają szansę urzeczywistniać tutaj oryginalne pomysły. CeTA to miejsce kompleksowe, umożliwiające realizację wszystkich etapów profesjonalnej produkcji filmowej i telewizyjnej. Tutaj wsparcie otrzymują zarówno doświadczeni, jak i początkujący twórcy, którzy dodatkowo mogą skorzystać z licznych warsztatów.


Przypomnijmy, że przed nami – na KFF Industry – kolejne pitchingi. W czwartek i piątek akredytowani goście mogą wziąć udział w prezentacjach Doc Lab Poland. Czekają na pitchingi dokumentów w fazie przygotowawczej i postprodukcyjnej.


W sobotę z kolei zapraszamy do Krakowa na Forum Dokumentu i Animacji SFP. Wieczorem poznamy laureatów festiwalu.

 

Dagmara Romanowska
KFF Industry
Ostatnia aktualizacja:  4.06.2018
Zobacz również
fot. Agnieszka Fiejka
Forum Dokumentu i Animacji SFP Kraków 2018
Camerimage 2018: Przedłużony termin zgłoszeń filmów fabularnych
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll