Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Jury XXII Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, wyróżniającą młodych krytyków filmowych, w składzie: Grzegorz Fortuna, Marek Hendrykowski, Anka Herbut, Błażej Hrapkowicz, Adam Kruk, Artur Majer, Paweł Maślona, Michał Oleszczyk, Radosław Osiński, Anna Osmólska-Mętrak (przewodnicząca), Sebastian Smoliński, Krzysztof Świrek, Janusz Zaorski, po zapoznaniu się z pracami 74 uczestników, na posiedzeniu w dniu 25 maja 2018 r. jednogłośnie postanowiło przyznać następujące nagrody:
GRAND PRIX, rzeźbę autorstwa Adama Myjaka oraz 10 000 zł., otrzymuje
KLARA CYKORZ (KUKOWSKA) – za pełne językowej inwencji i intelektualnej dezynwoltury teksty, w których przemyślana narracja idzie pod rękę z oryginalnym stylem, czego efektem jest jedyna w swoim rodzaju czytelnicza przygoda - zaskakująca, wartościowa poznawczo, a przy tym oferująca przyjemność obcowania z krytyką filmową o dużych walorach literackich
II nagroda, 5000 zł.
MARCIN STACHOWICZ – za wyrafinowany styl, osobiste spojrzenie, ciekawy dobór tematów oraz dążenie do uchwycenia w pełni omawianych dzieł i zjawisk.
III nagroda, 2500 zł.
KORNELIA SOBCZAK – za precyzję i czystość stylu, pewność w proponowaniu
nieoczywistych i przekonujących interpretacji oraz rzadko spotykaną zdolność harmonijnego łączenia wyczulonej na szczegół analizy z dojrzałą syntezą, uwzględniającą społeczny i polityczny kontekst kina.
Jury postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
Piotr Czerkawski – za nieoczywisty i niezwykle błyskotliwy tekst pod tytułem "Why so serious?", w którym autor z powodzeniem dowodzi, że przebłyski komizmu można znaleźć nawet w jądrze ciemności slow cinema.
Diana Dąbrowska – za flirt z kinem i czytelnikiem, co przyniosło w efekcie intrygującą, zmysłową interpretacją Nowej Fali w tekście „Uwodzić aż do utraty tchu”.
Marcin Kempisty – za tekst dotyczący twórczości Maurice’a Pialata – osobisty, ciepły, nieokrzesany niczym całkowicie niezaprzeczalny talent jego autora do snucia opowieści i operowania słowem.
Karolina Kostyra – za recenzję "Tamtych dni, tamtych nocy" („Zatrzymać to uczucie”), która jest tak nieziemsko sensualna, subtelna i eteryczna, że aż chciałoby się ją przepisać do pożółkłego zeszytu i czytać gdzieś pod wiszącą skałą.
Karol Kućmierz – za wrażliwość na niuanse formy i oryginalną kinofilską perspektywę w tekście „Spojrzenie Kogonady”
Michał Piepiórka – za tekst „To my, Polacy”, problemową recenzję „Botoksu” Patryka Vegi, w której bezpardonowo, lecz godnie rozlicza się z narodowymi przywarami – od masowego serwilizmu, do intelektualnego snobizmu.
II nagroda, 5000 zł.
MARCIN STACHOWICZ – za wyrafinowany styl, osobiste spojrzenie, ciekawy dobór tematów oraz dążenie do uchwycenia w pełni omawianych dzieł i zjawisk.
III nagroda, 2500 zł.
KORNELIA SOBCZAK – za precyzję i czystość stylu, pewność w proponowaniu
nieoczywistych i przekonujących interpretacji oraz rzadko spotykaną zdolność harmonijnego łączenia wyczulonej na szczegół analizy z dojrzałą syntezą, uwzględniającą społeczny i polityczny kontekst kina.
Jury postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
Piotr Czerkawski – za nieoczywisty i niezwykle błyskotliwy tekst pod tytułem "Why so serious?", w którym autor z powodzeniem dowodzi, że przebłyski komizmu można znaleźć nawet w jądrze ciemności slow cinema.
Diana Dąbrowska – za flirt z kinem i czytelnikiem, co przyniosło w efekcie intrygującą, zmysłową interpretacją Nowej Fali w tekście „Uwodzić aż do utraty tchu”.
Marcin Kempisty – za tekst dotyczący twórczości Maurice’a Pialata – osobisty, ciepły, nieokrzesany niczym całkowicie niezaprzeczalny talent jego autora do snucia opowieści i operowania słowem.
Karolina Kostyra – za recenzję "Tamtych dni, tamtych nocy" („Zatrzymać to uczucie”), która jest tak nieziemsko sensualna, subtelna i eteryczna, że aż chciałoby się ją przepisać do pożółkłego zeszytu i czytać gdzieś pod wiszącą skałą.
Karol Kućmierz – za wrażliwość na niuanse formy i oryginalną kinofilską perspektywę w tekście „Spojrzenie Kogonady”
Michał Piepiórka – za tekst „To my, Polacy”, problemową recenzję „Botoksu” Patryka Vegi, w której bezpardonowo, lecz godnie rozlicza się z narodowymi przywarami – od masowego serwilizmu, do intelektualnego snobizmu.
fot. Konkurs im. Krzysztofa Mętraka
Jury pragnie podkreślić bardzo wysoki poziom nadesłanych na konkurs prac.
Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix), we współpracy z PISF, który finansuje wszystkie nagrody pieniężne oraz ze Stowarzyszeniem „Nowe Horyzonty”, które funduje nagrody dodatkowe i gości nas na MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie 27 lipca 2018 roku odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród.
Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix), we współpracy z PISF, który finansuje wszystkie nagrody pieniężne oraz ze Stowarzyszeniem „Nowe Horyzonty”, które funduje nagrody dodatkowe i gości nas na MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie 27 lipca 2018 roku odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród.
Już wkrótce w naszym serwisie przedstawimy sylwetkę laureatki.
WRÓB
Konkurs im. Krzysztofa Mętraka
Ostatnia aktualizacja: 27.05.2018
58. KFF: retrospektywa Władysława Ślesickiego
3. edycja kina plenerowego na dachu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024