PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
W programie rozpoczynającego się właśnie Krakowskiego Festiwalu Filmowego znalazło się blisko 90 polskich produkcji dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych, premiery i klasyka. Przekrój tematyczny i formalny jest tak różnorodny, jak różnorodni są sami twórcy.
Obok najnowszych filmów Lidii Dudy czy Marii Zmarz-Koczanowicz zobaczymy dzieła debiutantów (m.in. Olgi Chajdas czy Dawida Bodzaka), a także przypomnimy sobie klasykę, w tym dokumenty Władysława Ślesickiego. Wieczór pod hasłem „Toast za Rzeczpospolitą!” pozwoli kinowo uczcić 100-lecie niepodległości – w niezwykłej oprawie muzycznej (zespołów The Beat Freaks i SALK) przedstawione zostaną dwie produkcje z dwudziestolecia międzywojennego. Najpierw „Rzeźbiarz z kamerą”, film zmontowany przez Marcina Giżyckiego z materiałów zarejestrowanych przez hrabiego Augusta Zamoyskiego w latach 1927-29 wśród ziemian i artystów (m.in. Witkacego, Artura Rubinsteina i Adolfa Loosa). Następnie odbędzie się projekcja odkrytej w Filmotece Narodowej niepełnej kopii 35 mm obrazu „Polonia Restituta 1928”.

Najważniejsze, jak zawsze, będą cztery sekcje konkursowe. Polskie filmy rywalizować będą nie tylko między sobą (w Konkursie Polskim), ale także staną się konkurencją dla tytułów zagranicznych. W przeszłości niejednokrotnie je pokonywały – czy i tym razem znajdą się w gronie największych triumfatorów festiwalu?

Polskie kino w konkursach międzynarodowych: wśród muzycznych brzmień

Polskie produkcje rywalizować będą w każdym z międzynarodowych konkursów Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W DocFilmMusic, skupionym na dokumentach muzycznych, wśród 10 propozycji znalazły się aż dwa rodzime tytuły. Pierwszym z nich jest „Koncert na dwoje” Tomasza Drozdowicza, portret charyzmatycznego dyrygenta, kompozytora i pianisty – Jerzego Maksymiuka – oraz jego żony Ewy, która pomaga mistrzowi uporać się z codziennymi, przyziemnymi sprawami, gdy ten znajduje się w szale pracy twórczej. Reżyser towarzyszy małżeństwu w trakcie trasy koncertowej po Europie, ale również w bardziej intymnych, osobistych sytuacjach, gdy znajdują się poza kulisami, w hotelu, domu. Film nie tylko zainauguruje pokazy konkursowe, ale i sam festiwal.

Do DocFilmMusic zakwalifikował się również nowy dokument Macieja Bochniaka, który kilka lat temu zasłynął „Miliardem szczęśliwych ludzi” o zespole Bayer Full, a później fabułą „Disco Polo”. W „Ethiopiques – Muzyce duszy” twórca jedzie aż do odległej Etiopii i bada jej swingującą historię z lat 70., zanim polityka wszystko zniszczyła i zaprzepaściła, a przynajmniej przerwała wiele wspaniale zapowiadających się karier muzycznych.



Produkcje oceniać będą reżyser, scenarzysta i filmoznawca Marcin Borchardt (przewodniczący jury), Ben Bassauer (założyciel specjalizującej się w sprzedaży i dystrybucji dokumentów muzycznych firmy Monduo FIlms) oraz Michael Treves (dystrybutor i agent sprzedaży, założyciel firmy JMT Films).

Sztuka długiego dokumentu

Mocna polska reprezentacja znajduje się również w Międzynarodowym Konkursie Dokumentalnym. To również dwa tytuły, z których jeden już zwrócił międzynarodową uwagę na autorkę, a drugi ma reżysera nagradzanego wcześniej na Sundance. Mowa o „Over the Limit” Marty Prus oraz „Ostatniej lekcji” Grzegorza Zaricznego.

Marta Prus gości zresztą na festiwalu już po raz kolejny – wcześniej prezentowała tu swoje krótkie filmy fabularne i dokumentalne, w tym „Mów do mnie” (2015) i zrealizowane w jednym ujęciu „Ciepło-Zimno” (2016). Teraz reżyserka, absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi, debiutuje w pełnometrażowym dokumencie. Temat „Over the Limit” znalazła w Rosji – wśród gimnastyczek rywalizujących o największe sportowe trofea. Uwagę reżyserki, która sama jako dziecko ten sport,, przykuła Margarita Mamun oraz jej trenerki – Amina Zaripowa oraz Irina Winer-Usmanowa, szefowa Ogólnorosyjskiej Federacji Gimnastyki Artystycznej, prywatnie żona współwłaściciela Gazpromu. Z zawodniczką Marta Prus i jej operator Adam Suzin spędzili sto dni zdjęciowych – obserwując jej zmagania nie tylko z ciałem, ale i sercem, tęsknotami. „Variety” w swojej recenzji określiło film mianem „Czarnego łabędzia” dokumentów o sporcie. Zaraz po premierze na festiwalu IDFA redakcja umieściła nazwisko reżyserki w gronie 10 twórców z Europy, których kariery warto śledzić. Do swoich programów film zaprosiły też festiwale w Chorwacji (ZagrebDOX 2018), Luksemburgu (8th LuxFilmFest), Izraelu (Doc Aviv) czy Kanadzie (25th Hot Docs).



„Ostatnia lekcja” Grzegorza Zaricznego, którego wcześniejszy „Gwizdek” zdobył Grand Prix w konkursie filmów krótkometrażowych na festiwalu Sundance w Park City. Festiwalowa droga „Ostatniej lekcji”, w której twórca przez rok obserwuje młodzież przygotowującą się do egzaminu maturalnego, dopiero się zaczyna. Dokument mówi jednak tak uniwersalnym językiem, że powinien zostać zrozumiany pod każdą szerokością geograficzną. Zresztą sam reżyser – w rozmowie z Krzysztofem Gieratem, dyrektorem Krakowskiego Festiwalu Filmowego, w magazynie „Focus on Poland” – mówi: „Chcę robić takie filmy, które zrozumie Eskimos i da się je przetłumaczyć na angielski. Chcę, żeby to był film dla wszystkich, nie tylko dla paru Polaków, którzy mieszkają na sali sejmowej i rozumieją wyłącznie ten ich świat”. A po chwili dodaje, że również chce opowiadać o „budowaniu miłości, szukaniu siebie nawzajem”.
 
W tej sekcji konkursowej filmy oceniać będą węgierski reżyser Péter Forgács (przewodniczący) oraz Pnina Blayer (dyrektorka MFF w Hajfie), Joost Daamen (programer IDFA), fotograf Chris Niedenthal oraz reżyserka Anna Zamecka.

Polskie krótkie kino kontra świat

Cztery polskie filmy rywalizować będą w Międzynarodowym Konkursie Filmów Krótkometrażowych. Kino dokumentalne reprezentować będą „Siostry” Michała Hytrosia – opowieść o codziennym życiu 12 zakonnic z podkrakowskiego klasztoru benedyktynek. Średnia wieku wynosi tu 70 lat. Za murem życie się zmienia, a wewnątrz siostry nadal starają się być wierne regule „ORA et LABORA”.

Przedstawicielem polskiej animacji będzie nowy film Marty Pajek, prezentowany też w Cannes – „III”. W nowej odsłonie tryptyku „Figury niemożliwe i inne historie”, którego poprzednia część otrzymała Srebrnego Lajkonika 2016, mężczyzna i kobieta prowadzą ze sobą grę polegającą na naprzemiennym uwodzeniu i obnażaniu się wzajemnie.

Do konfrontacji z zagranicznymi fabułami przystąpią dwa polskie filmy: „Users” Jakuba Piątka, zrealizowany w Studiu Munka-SFP, oraz „Kobieta budzi się rano” Olgi Chajdas, niezależna produkcja. To dwie diametralnie inne historie, które jednak krążą dookoła tematów związanych z samotnością, zatracaniem siebie, zagubieniem w rzeczywistości i ucieczką od niej – w jednym przypadku w świat internetu, w drugim – zbrodnię. W obu też mamy wspaniały popis gry aktorskiej. W „Users” Jakub Piątek pracuje z dwójką młodych artystów: Mają Pankiewicz oraz Dobromirem Dymeckim (który jest też współscenarzystą filmu). Występują jako para, która przez przypadek poznaje się na wideoczacie. Przebywają w dwóch różnych przestrzeniach, ale – dzięki monitorowi – bardzo blisko siebie. Zaczynają się wzajemnie testować, badać granice. Z kolei u Olgi Chajdas w główną bohaterkę, tytułową Kobietę, wciela się Iza Kuna. Właściwie nic nie mówi, a jednak buduje na ekranie olbrzymie napięcie. Aktorka, pracując nad rolą, wykształciła nawet specyficzny oddech. O samej reżyserce zapewne niedługo usłyszymy również za sprawą jej pełnometrażowego debiutu fabularnego – „Niny”. Ale to już na innych festiwalach.

Krótkie metraże oceniać będą reżyser, scenarzysta i producent Mehrdad Oskouei (przewodniczący), kuratorka, artystka i wykładowczyni Lydia Beilby, pisarz Michael Brooke, reżyser Matteo Gariglio oraz animator Mariusz Wilczyński.

Konkurs Polski, czyli 44

- 44 (sic!) tytuły wyłonione zostały w trakcie naszej troskliwej selekcji, w tym aż 23 filmy dokumentalne – wybór filmów w Konkursie Polskim komentuje Krzysztof Gierat. – Zauważyliśmy, że polscy dokumentaliści przestali ruszać w świat, by znaleźć intrygujący temat i mocnych bohaterów, ale nadal odwracają się od burzliwej politycznej rzeczywistości i codziennych wojenek. Czasem sięgają w przeszłość, ale na ogół kierują kamerę na otaczające ich sąsiedztwo i – jak zawsze – na rodzinę. My zaś postanowiliśmy wyjść poza zaklęte/zamknięte rewiry polskiego kina, by nowego oddechu poszukać także wśród artystów wizualnych, a nawet amatorów.

Wybór pozwoli przyjrzeć się temu, nad czym w ostatnich latach i miesiącach pracowali uznani polscy twórcy, ale i debiutanci, dokumentaliści, animatorzy i autorzy krótkich fabuł. Przekrój tematyczny i formalny jest tak różnorodny, jak różnorodni są sami filmowcy. Są tu zarówno portrety – m.in. Edwarda Żebrowskiego, film zrealizowany przez Marię Zmarz-Koczanowicz („Notatki z życia. Edward Żebrowski”) czy Stanisława Radwana („Radwan” Teresy Czepiec). Stanisław Berbeka nakręcił dokument o swoim ojcu – Macieju, znanym himalaiście, który zginął schodząc z Broad Peak w 2013 roku („Dreamland”). Z kolei Kacper Lisowski w „Mistrzu świata” śledzi z kamerą Jerzego Górskiego, którego życie zainspirowało film „Najlepszy” Łukasza Palkowskiego – jak bardzo prawdziwa historia różni się od jej fabularyzowanej wersji? Obok portretów, jak zawsze, filmowcy spoglądają na historię – tu uwagę zwraca rysunkowo-dokumentalna „Mała zagłada” Natalii Korynckiej-Gruz, opowieść o historii wojennej pewnej rodziny, dająca świadectwo zagłady, przefiltrowane przez perspektywę trzech kobiet.


Wśród krótkich fabuł znalazły się produkcje ze Studia Munka-SFP, w tym utrzymany w komediowym tonie „Atlas” Macieja Kawalskiego z Tomaszem Kotem w głównej roli oraz wspomniany wcześniej film „Users” Jakuba Piątka. Dużą reprezentację ma też Szkoła Filmowa w Łodzi – to lżejsze shorty „Szczęście” Macieja Buchwalda, „Wakacje” Filipa Bojarskiego, „Gra” Piotra Sułkowskiego i „Operacja” Mohammeda Almughanniego. Co ciekawe, chociaż każda z tych etiud porusza inny temat, wszystkie stanowią rodzaj mierzenia się z kinem gatunkowym. Na festiwal z nową produkcją powraca również wychowanek Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, ubiegłoroczny laureat – Damian Kocur („Nic nowego pod słońcem”). Tym razem reżyser przedstawia krótki film historyczny: „1410”. W głównych rolach znowu widzimy naturszczyków.

Animacji w Konkursie Polskim zobaczymy 11. – Tegoroczną selekcję filmów animowanych w Konkursie Polskim najlepiej zapowiadają same tytuły: „Mrówka wychodzi za mąż”, „Chrystus narodu”, „Colaholic”, „Na zdrowie!”... Zapewnimy dużo wrażeń i dobrej zabawy. W programie znajdą się same premierowe pokazy, wśród których między innymi najnowszy film Marty Pajek „III” i animacja o Romanie Polańskim – „Masterclass” – zapowiada Robert Sowa, kurator sekcji animacji Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Filmy poddane zostaną ocenie Tadeusza Sobolewskiego (przewodniczący), Anny Jadowskiej, Doroty Kobieli, Mikołaja Jazdona i Petro Aleksowskiego.

Jeszcze więcej polskiego kina

Portret polskiego kina dokumentalnego i krótkiego nie byłby kompletny bez Polskiej Panoramy, do której zakwalifikowało się 18 filmów. W tej sekcji być może brakuje nagród, ale na pewno nie emocji. Zdominowana została przez dokumenty, wśród których znajdziemy „Jankę” Adeli Kaczmarek, portret Janiny Ochojskiej czy „Piszę do ciebie, kochanie” Magdaleny Szymków, patchworkowy obraz przeszłości – roku 1968 – i jej absurdów. W tej sekcji znalazł się również dokument Petro Aleksowskiego – „Przerwana misja” – o polskich weteranach wojny w Afganistanie.

Polskie akcenty znajdziemy również wśród… zagranicznych tytułów obecnych na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Czasami to „tylko” nazwiska współrealizatorów, kiedy indziej – wątki związane z Polakami. Takim filmem jest m.in. krótkometrażowa fabuła „Smycz” Harry’ego Lightona, której główną bohaterką jest Polka mieszkająca w walijskim miasteczku. Jak widzą nas Brytyjczycy?

Program festiwalu dopełniają spotkania branżowe – KFF Industry – konferencje, panele, rozmowy. Już dziś warto zwrócić szczególną uwagę na dwa wydarzenia: panel „It’s Short Time”, w którym udział wezmą przedstawiciele największych europejskich festiwali filmowych, a także pitchingi: Animated in Poland, poświęcony nowym polskim animacjom, oraz Docs to Go i Docs to Start Doc Lab Poland, w ramach których poznamy przygotowywane obecnie dokumenty.

Zapraszamy do śledzenia relacji z najważniejszych wydarzeń na stronach Portalu SFP.

Lista polskich filmów w konkursach 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

KONKURSY MIĘDZYNARODOWE

Międzynarodowy Konkurs Dokumentalny
„Ostatnia lekcja” / „The Last Lesson”, reż. Grzegorz Zariczny, Polska, 53’, 2018
„Over the Limit”, reż. Marta Prus, Polska, Niemcy, Finlandia, 74’, 2017

Międzynarodowy Konkurs DocFilmMusic
„Ethiopiques - Muzyka duszy” / „Ethiopiques - Revolt of the Soul”, reż. Maciej Bochniak, Polska, 71, 2017
„Koncert na dwoje” / „Concerto for Two”, reż. Tomasz Drozdowicz, Polska, 75’, 2018

Międzynarodowy Konkurs Flmów Krótkometrażowych
„III”, reż. Marta Pajek, Polska, anim., 12’, 2018
„Kobieta budzi się rano” / „Morning Has Broken”, reż. Olga Chajdas, Polska, fab., 15’, 2017
„Siostry” / „The Sisters”, reż. Michał Hytroś, Polska, dok., 19’, 2017
„Users”, reż. Jakub Piątek, Polska, fab., 29’, 2018

KONKURS POLSKI

Filmy dokumentalne
„Dreamland”, reż. Stanisław Berbeka, 85’, Polska, 2018
„Ethiopiques - Muzyka duszy” / „Ethiopiques - Revolt of the Soul”, reż. Maciej Bochniak, 71’ Polska, 2017
„Gość” / „Guest”, reż. Sebastian Weber, 30’, Polska, 2018
„Jerzy i Jerzy na jeziorach” / „George and George on the Lake”, reż. Piotr Małecki, 26’, Polska, 2018
„Koncert na dwoje” / „Concerto for Two”, reż. Tomasz Drozdowicz, 75’, Polska, 2018
„Krzyżoki”, reż. Anna Gawlita, 20’, Polska, 2018
„Mała zagłada” / „The Small Annihilation”, reż. Natalia Koryncka-Gruz, 72’, Polska, 2018
„Miłość bezwarunkowa” / „Unconditional Love”, reż. Rafał Łysak, 40’, Polska, 2018
„Miłość i puste słowa” / „Love and Empty Words”, reż. Małgorzata Imielska, 77’, Polska, 2018
„Mistrz świata” / „World Champion”, reż. Kacper Lisowski, 65’, Polska, 2018
„Newborn”, reż. Lidia Duda, 74’, Polska, 2018
“Notatki z życia. Edward Żebrowski” / „Notes on Life. A Movie about Edward Żebrowski”, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz, 75’, Polska, 2017
„Obłoki płyną nad nami” / „Under a Placid Sky”, reż. Anna Konik, 92’, Polska, 2018
„Odprawa” / „The Briefing”, reż. Filip Drzewiecki, 19’, Polska, 2018
„Ostatnia lekcja” / „The Last Lesson”, reż. Grzegorz Zariczny, 53’, Polska, 2018
„Over the Limit”, reż. Marta Prus, 74’, Polska, Niemcy, Finlandia, 2017
„Radwan” / „Radwan”, reż. Teresa Czepiec, 15’, Polska, 2018
„Rodzina” / „Family”, reż. Patrycja Widłak, 27’, Polska, 2017
„Sen Leocadii” / „Leocadia's Dream”, reż. Krzysztof Nowicki, 18’, Polska 2017
„Siostry” / „The Sisters”, reż. Michał Hytroś, 19’, Polska, 2017
„Tama” / „Dam”, reż. Natalia Koniarz, Stanisław Cuske,  27’, Polska, 2018
„Universam Grochów” / „Universam Grochów”, reż. Tomasz Knittel, 39’, Polska, 2018
„Urosłam kiedy spałaś” / „I grew up as you slept”, reż. Marcin Sauter, 50’, Polska, 2018

Filmy fabularne
„1410”, reż. Damian Kocur, 26’, Polska, 2018
„Atlas”, reż. Maciej Kawalski, 28’, Polska, 2018
„Córka” / „Daughter”, reż. Mara Tamkovich, 29’, Polska, 2017
„Drżenia” / „Tremors”, reż. Dawid Bodzak, 21’, Polska, 2018
„Kobieta budzi się rano” / „Morning Has Broken”, reż. Olga Chajdas, 15’, Polska, 2017
„Operacja” / „Operation”, reż. Mohammed Almughanni, 19’, Polska, Palestyna, 2018
„Play”, reż. Piotr Sułkowski, 13’, Polska, 2018
„Szczęście” / „Happiness”, reż. Maciej Buchwald, 24’, Polska, 2018
„Users”, reż. Jakub Piątek, 29’, Polska, 2018
„Wakacje” / „It's Summer”, reż. Filip Bojarski, 16’, Polska, 2018

Filmy animowane
„Bernard”, reż. Anna Oparkowska, 7’, Polska, 2017
„Błoto” / „Mud”, reż. Alicja Błaszczyńska, 13’, Polska, 2018
„Chrystus Narodu” / „Christ of Nation”, reż. Ewa Drzewicka, 9’, Polska, 2018
„Colaholic”, reż. Marcin Podolec, 11’, Polska, 2018
„III”, reż. Marta Pajek, 12’, Polska, 2018
„Inny” / „The Other”, reż. Marta Magnuska, 5’, Polska, 2018
„Masterclass”, reż. Ewa Drzewicka, Grażyna Trela, Dominika Fedko, Weronika Kuc, Małgorzata Jachna, Małgorzata Jędrzejec, Aleksandra Rylewicz, 6’, Polska, 2018
„Mrówka wychodzi za mąż” / „The Ant Gets Married”, reż. Michał Poniedzielski, 15’, Polska, 2017
„Na zdrowie!” / „Bless You!”, reż. Paulina Ziółkowska, 5’, Polska, 2017
„Się zjada” / „Eatself”, reż. Edyta Adamczak, 14’, Polska, 2018
„Smakosz” / „Connoisseur”, reż. Daria Godyń, 6’, Polska, 2017

POLSKA PANORAMA

„Czary Mary Mama” / „Hocus Mommy Pocus”, reż. Anna Pawluczuk, fab., 17’, Polska, 2018
„Dni przemiany” / „Days of Transition”, reż. Tomasz Jurkiewicz, dok., 51’, Polska, 2018
„Dziku” / „The Beast”, reż. Kamila Chojnacka, fab., 22’, Polska, 2018
„Hugo”, reż. Wojciech Klimala, dok., 80’, Polska, 2017
„Janka”, reż. Adela Kaczmarek, dok., 48’, Polska, 2018
„Kichka. Life Is a Cartoon”, reż. Delfina Jałowik, dok., 74’, Polska, 2017
„Luxus. Prosta historia” / „Luxus. The Simple Story”, reż. Agnieszka Mazanek, dok., 67’, Polska, 2017
„Piszę do ciebie, kochanie” / „I'm Writing to You, My Love”, reż. Magdalena Szymków, dok., 26’, Polska, Słowacja, 2018
„Przerwana misja” / „Aborted Mission”, reż. Petro Aleksowski, dok., 50’, Polska, 2018
„Room”, reż. Michał Socha, anim., 6’, Polska, 2018
„Samotność” / „Loneliness”, reż. Igor Kawecki, Betina Bożek, anim., 8’, Polska, 2017
„Saszka” / „Sashka”, reż. Katarzyna Lesisz, fab., 26’, Polska, 2018
„Śpiewać” / „Sing”, reż. Olga Korotkaya, dok., 52’, Polska, Rosja, 2018
„Techno”, reż. Tadeusz Łysiak, fab., 24’, Polska, 2017
„Tsantsa”, reż. Robin Lipo, fab., 30’, Polska, 2018
„U cioci Leonii” / „Auntie Leonie’s”, reż. Michał Ciechomski, fab., 25’, Polska, 2018
„Układanie wolności” / „Framing Freedom”, reż. Róża Fabjanowska, Sławomir Malcharek, dok., 79’, Polska, 2017
„Wypasiony raj” / „Open Range”, reż. Rafał Gużkowski, dok., 35’, Polska, 2017

58. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 27 maja - 3 czerwca 2018 roku.
Dagmara Romanowska
SFP
Ostatnia aktualizacja:  1.06.2018
Zobacz również
fot. Studio Munka - SFP
3. edycja kina plenerowego na dachu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
Rusza 58. Krakowski Festiwal Filmowy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll