PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  19.05.2018
Po raz ostatni wracamy do dyskusji panelowych Off Camera Pro Industry. Jedno z najciekawszych spotkań w ramach Off Camera Pro Industry dotyczyło nowych mediów: streamingu, telewizji internetowej a także polityki programowej Showmaxu.
W panelu zatytułowanym „Od filmu do telewizji i z powrotem – nowe media, nowe szanse” wzięli udział: reżyserka i przedstawicielka Shomaxu  Anna Kazejak, producent Maciej Kubicki (Telemark) oraz Paul Nickel, script doctor i konsultant scenariuszowy, od lat działający z powodzeniem na rynku niemieckim. Warto wspomnieć, że uczestnicy dyskusji mają duże doświadczenie w dziedzinie twórczości telewizyjnej. Anna Kazejak, zanim trafiła do Showmax (gdzie, pracując w grupie kontentowej, zajmuje się m.in. rozwojem produkcji oryginalnych), reżyserowała takie seriale, jak „Apetyt na miłość”, „Bez tajemnic”, „O mnie się nie martw”. Maciej Kubicki jest producentem wspomnianego „Bez tajemnic”, a także seriali „Pakt”, „Nielegalni”. Paul Nickel stale ocenia projekty w telewizji, dla której pracuje. Spotkanie moderowała scenarzystka i konsultantka scenariuszowa Aleksandra Świerk.

- Telewizja to dzisiaj termin bardzo szeroki – zauważyła  na wstępie Anna Kazejak. To zdanie stało się punktem wyjścia całej dyskusji. Wspominając o Showmaksie, Netliksie, także myślimy przecież o telewizji. Kiedy producent mówi, że produkuje serial telewizyjny, może chodzić mu zarówno o TVP czy TVN, jak i o kodowane HBO czy właśnie platformy sVOD takie jak Showmax. Specjalnością kanałów kodowanych jak i telewizji internetowych stały się seriale „premium”: jak to określiła Aleksandra Świerk, są to opowieści w odcinkach, produkowane dla telewizji lub serwisów streamingowych, których twórcy usiłują przenieść swoje doświadczenie filmowe na telewizję. Seriale premium nie mają „przezroczystej” formy, poruszają też inne tematy.  - Serial premium ma wyższy budżet, kompromisy i ustępstwa nie muszą iść zbyt daleko. Te seriale są rozpisanymi na odcinki fabułami, są zamkniętą całością.

Maciej Kubicki zauważył, że widza seriali premium traktuje się inaczej. I jest on inny, niż statystyczny widz seriali telewizyjnych. Wielkość widowni (tradycyjnie określana jako oglądalność) nie jest jedyną kategorią sukcesu. Ten widz płaci, a jak się płaci, to pojawiają się wyższe wymagania. Produkt musi więc odpowiadać i profilowi stacji, i widza.

Aleksandra Świerk, Anna Kazejak, Maciej Kubicki, fot. Sebastian Krystian, Netia Off Camera

O tej różnicy mówił także Paul Nickel. W Niemczech przeciętny wiek widza tradycyjnej telewizji to 62 lata. Jest to widownia konserwatywna, nie ma miejsca na nowe formaty. Młodemu producentowi ciężko przebić się, jak to określił, „przez cienką szyjkę butelki”. - Jeśli telewizja musi dostarczyć produkt na odpowiednią godzinę do odpowiedniego kanału, musi respektować wymagania reklamodawców, a to znacznie ogranicza wolność producenta i reżysera – powiedział Maciej Kubicki. Anna Kazejak zwróciła uwagę, że widzowie platform sVOD to ludzie, których naturalnym środowiskiem jest internet. Zdarzają się jednak i tacy, którzy mając po raz pierwszy kontakt z platformą, nie do końca wiedzą, jak się po niej poruszać. Muszą się nauczyć, iż treść jest zawsze w zasięgu ręki, a ramówka i godziny emisji nie obowiązują.

Zatem jak łatwo się domyślić widownia serwisów streamingowych jest statystycznie młodsza w stosunku do widza telewizji tradycyjnej. Większość abonentów platform jest na bieżąco ze światową produkcją serialową. To zobowiązuje - przede wszystkim do dbałości o jakość. Niezwykle istotna jest tu faza developmentu, który jeszcze kilka lat temu był niedocenianą i niedoinwestowaną częścią pracy nad pomysłem czy to filmu czy serialu.  Anna Kazejak zauważyła również, że produkcja dla platform sVOD nie jest zobligowana ramówką, co oznacza dowolną ilość projektowanych odcinków, jak i emisję nieskorelowaną z pasmami telewizyjnymi czy tradycyjnymi datami emisji w telewizji.

Przy ocenie projektów Showmax bierze pod uwagę ich potencjał akwizycyjny: czyli jego przydatność przy pozyskiwaniu nowych widzów, a także potencjał retencyjny: na ile projekt serialu potrafi widzów utrzymać na platformie. Showmax dąży do tego, by w swoim wachlarzu mieć jak najwięcej różnorodnych projektów, które będą przydatne w realizacji strategii platformy.

- Jako młoda firma stawiamy na intensywny rozwój swojego katalogu projektów. Blisko współpracujemy z producentami, licząc na ich profesjonalizm w każdej fazie pracy nad projektem. Szukamy talentów, które pozwolą nam na uzyskanie jak najbardziej zadowalającego poziomu artystycznego – mówiła Kazejak. - Jesteśmy otwarci na  ciekawe historie, których dotychczas nie widzieliśmy na naszym rynku – dodała.
 
- Mamy do czynienia z odwróceniem tradycyjnego modelu obowiązującego w polskim kinie, gdzie niekoniecznie scenariusz, a raczej wizja reżysera są najważniejszą wartością filmu. W przypadku serialu wizja jest wypracowana w zespole. To spór tradycji z racjonalnością – zauważył trafnie Maciej Kubicki. - W przypadku filmu cenny jest wkład PISF, jest impulsem do budowania finansowania. A w telewizji, jeśli projekt spodoba się i przejdzie, serial po prostu powstaje.

Development to zawsze dobrze wydane pieniądze. To, co robimy w Showmax, to zarządzanie ryzykiem – mówiła Anna Kazejak. - Inwestowanie w development i dzielenie go na fazy to sposób  jego ograniczenia. Rozwój literacki jest w przypadku seriali niezwykle istotny, dlatego stawiamy na profesjonalistów. Rynek scenariopisarski wprawdzie jeszcze się w Polsce kształtuje, ale już widać pierwsze jaskółki. Ludzi piszących jest coraz więcej, a ich umiejętności rosną.

Uczestnicy spotkania – głównie młodzi scenarzyści i producenci - mieli do gości wiele pytań. Między innymi o to, dlaczego w Polsce tak mało produkuje się seriali kostiumowych i fantasy. - Seriale kostiumowe i fantasy to projekty wysokiego ryzyka, generujące wysokie koszty, a w przypadku fantasy, także ryzykowne ze względy na niszowość gatunku – mówiła Anna Kazejak. - Showmax ma w przygotowaniu obecnie kilka dużych projektów. Wśród nich są serial zarówno kostiumowe, jak i serial z gatunku "super natural" czy fantasy.

Joanna Szymańska, Aleksandra Świerk, fot. Sebastian Krystian, Netia Off Camera

  Maciej Kubicki pytany był m.in. o praktykę pracy zespołów scenariuszowych. Przede wszystkim trzeba przygotować świetny „high concept”, czyli zwięzłe przedstawienie projektu. Najłatwiej  „sprzedać” projekt na pitchingu. Ale nawet wówczas, gdy mamy znakomity „high concept”, może okazać się on mało nośny przy dalszym rozwoju scenariusza czy serii. Uczestnicy dyskusji poruszyli temat tzw. "writer’s roomu". Kubicki przyznał też, że nie jest fanatykiem „writer’s roomu”. Nie ma jednej metody pracy nad scenariuszem. Jeśli ktoś ma silną autorską wizję tekstu, niech pracuje sam. Z drugiej strony writer’s room daje możliwość sprawdzenia tekstu na wielu poziomach. - To nie dream team, ale zespół do zadań specjalnych – podsumował producent.

Sekcja Off Camera Pro Industry trwała w dniach 30 kwietnia – 2 maja 2018 roku podczas festiwalu Netia Off Camera w Krakowie. Autorką programu sekcji jest Joanna Szymańska.
Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  10.03.2019
Zobacz również
"Zimna wojna"
Z Cannes do Wrocławia – „Jeszcze dzień życia” po raz pierwszy w Polsce podczas 18. MFF Nowe Horyzonty
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll