"Zimna wojna" opowiada historię wielkiej i trudnej miłości dwojga ludzi, którzy nie potrafią ze sobą być i jednocześnie nie mogą być bez siebie. W ich role wcielają się Tomasz Kot i Joanna Kulig, którym na ekranie partnerują Agata Kulesza i Borys Szyc. Wydarzenia pokazane w „Zimnej wojnie” rozgrywają się latach 50. i 60. XX wieku, w Polsce i budzącej się do życia Europie, a w ich tle wybrzmiewa wyjątkowa ścieżka dźwiękowa, będąca połączeniem polskiej muzyki ludowej z jazzem i piosenkami paryskich barów minionego wieku.
Kadr z "Zimnej wojny", fot. Kino Świat
Drugim filmem walczącym o Złotą Palmę będzie „Ayka” Siergieja Dworcewoja. To historia młodej Kirgizki, która mieszka i pracuje nielegalnie w Moskwie. Po porodzie odrzuca swojego nowo narodzonego syna i zostawia go szpitalu. Jednak po pewnym czasie powraca do niej matczyna tęsknota, która prowadzi ją do desperackich poszukiwań porzuconego dziecka.
Produkcja studia Animoon „III” w reżyserii Marty Pajek zakwalifikowała się do Konkursu Filmów Krótkometrażowych 71. Festiwalu Filmowego w Cannes, gdzie ma szansę na zdobycie Złotej Palmy. Wśród 8 prezentowanych tytułów z całego świata polski film jest jedyną animacją w Konkursie.
Filmy w tym konkursie oceni jury pod przewodnictwem reżysera Bertranda Bonellow składzie: Valeska Grisebach, Khalil Joreige, Alanté Kavaïté i Ariane Labed. Również to samo grono jurorów oceni filmy w konkursie Cinéfondation, prezentującym dorobek 17 szkół filmowych z całego świata, a w którym zostanie zaprezentowana animacja „Inny” autorstwa Marty Magnuskiej ze Szkoły Filmowej w Łodzi.
Pełnometrażowy film animowany „Jeszcze dzień życia” („Another Day of Life”) w reżyserii Damiana Nenowa i Raúla de la Fuente, zostanie zaprezentowany poza konkursem w ramach Pokazów Specjalnych. Polskim producentem filmu jest Platige Films. Film oparty jest na książce legendarnego polskiego korespondenta wojennego Ryszarda Kapuścińskiego.
Plakat filmu 'Fuga" autorstwa Alexa Urbana i Julii Mirny
„Fuga” Agnieszki Smoczyńskiej znalazła się wśród 7 tytułów pełnometrażowych z całego świata prezentowanych w sekcji Semaine de la Critique. Producentem filmu jest MD4. W konkursie Semaine de la Critique pokazywane są filmy pełnometrażowe i krótkie metraże będące debiutem lub drugim filmem danego reżysera, które podczas Festiwalu mają swoją międzynarodową lub światową premierę. Warto wspomnieć, że zeszłym roku w tej sekcji, w części poświęconej krótkim metrażom, pokazywany był film Aleksandry Terpińskiej „Najpiękniejsze fajerwerki ever”, który otrzymał w Cannes dwie nagrody: Canal+ oraz Rail d'Or.
„Żniwa” („Die Stropers”) to debiut grecko-południowoafrykańskiego reżysera Etienne'a Kallosa. „Żniwa” będą pokazywane w sekcji Un Certain Regard. Sekcja ta prezentuje „inne spojrzenie” we współczesnym kinie, w selekcji kładąc nacisk na oryginalność i świeżość prezentowanych dzieł. Polskim producentem filmu jest Mariusz Włodarski – Lava Films. Autorem zdjęć jest Michał Englert.
Kadr z filmu "Start", fot. materiały prasowe
Warto wspomnieć także o pokazie filmu „Start” Jerzego Skolimowskiego w ramach seansów odbywających się na canneńskiej plaży: zrealizowany w Belgii w 1967 r. i nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na Berlinale film zostanie pokazany 12 maja o 21:30 w cyklu Cinéma de la Plage.
5 producentów z Polski weźmie
udział w spotkaniach Producers Network. W wydarzeniu, którego partnerem jest
PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej, rokrocznie
uczestniczy ok. 500 przedstawicieli branży filmowej z całego świata. Polscy
producenci zostaną również zaprezentowani podczas Breakfast Meeting 15 maja
(wtorek), który będzie specjalnym fokusem na Polskę.
Lista polskich producentów w ramach Producers Network:
• Agata Szymańska (Balapolis)
• Natalia Grzegorzek (Koskino)
• Sebastian Petryk (PS Film)
• Jan Pawlicki (Studio Jutrzenka Sp. z o.o.)
• Zuzanna Król (Next Film)
W programie bierze udział także producentka Radosława Bardes.
Podczas 15 edycji przeglądu filmów krótkometrażowych Short Film Corner w Cannes zostanie zaprezentowanych 7 polskich produkcji, m.in. „Piszę do ciebie, kochanie” Magdaleny Szymków i „Laundry Card” Grega Zglińskiego. Przegląd SFC co roku przyciąga reżyserów, agentów, producentów oraz instytucje filmowe z całego świata.
W tym roku w Cannes w ramach targów filmowych Marché du Film obok tytułów prezentowanych w festiwalowych sekcjach zostanie pokazanych ponad 10 polskich filmów i koprodukcji, m.in. nagrodzona na MFF w Rotterdamie „Nina” Olgi Chajdas, nagrodzona w Gdyni „Cicha noc” Piotra Domalewskiego oraz nagrodzona na Berlinale koprodukcja „Dowłatow” w reżyserii Aleksieja Germana jr.
Kadr z filmu „Jeszcze dzień życia”, fot. Next Film
Z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej festiwal
Nowe Horyzonty już po raz drugi znalazł się wśród 9 festiwali z całego świata, które
zaprezentują wybrane przez siebie filmy na etapie produkcji w prestiżowym programie The Goes to Cannes podczas największych targów filmowych Marché du Film.
W programie New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes w dniu 13 maja, zaprezentowanych
zostanie 6 tytułów:
• „Fisheye” – debiut fabularny Michała Szcześniaka,
• „Hura, wciąż żyjemy!” – debiut fabularny Agnieszki Polskiej,
• „Mowa ptaków” w reż. Xawerego Żuławskiego (we współpracy z: Janem Komasą,
Jackiem Borcuchem, Piotrem Kielarem),
• „Ułaskawienie” w reż. Jana Jakuba Kolskiego,
• „Wilkołak” w reż. Adriana Panka,
• „Żabińscy. O zwierzętach i ludziach” – film dokumentalny, debiut Łukasza Czajki.
Anna Zoll z filmem „Heart Therapy” oraz Julia Ruszczyńska z filmem „7a+ ” znalazły się na shortliście 10 najlepszych filmów zgłoszonych do międzynarodowego konkursu Nespresso Talents. Tegoroczny temat konkursu brzmiał „The Difference She Makes”. Zwycięzca zostanie ogłoszony 11 maja podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes i otrzyma nagrodę główną w wysokości 5000 Euro.
Polsko-niemiecka koprodukcja pt. „Blizny” („Scars”) w reżyserii Agnieszki Zwiefki została wybrana przez organizatorów Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity do prezentacji „Work in Progress” w ramach międzynarodowej inicjatywy Doc Alliance. Prezentacja 7 wybranych projektów odbędzie się 12 maja.
Jak co roku, finalna sesja stacjonarna międzynarodowego programu scenariuszowego ScripTeast odbywa się w trakcie festiwalu filmowego w Cannes. Autorzy wszystkich projektów będą obecni w Cannes w dniach 10-16 maja. Spośród 11 projektów biorących udział w tegorocznej edycji, aż 4 projekty są polskie:
• Zima pod znakiem wrony (The Winter of the Crow) Sandra Buchta & Kasia Adamik
• Bezcenna (Priceless) Piotr Domalewski
• Gregorius (Gregorius, The Chosen One) Tomasz Mielnik
• We własnej osobie (In Person) Arkadiusz Biedrzycki & Bartłomiej Konarski
Zwieńczeniem sesji i całej edycji jest przyznanie Nagrody ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego, o którą ubiegają się autorzy wszystkich 11 scenariuszy, zakwalifikowanych do 12. edycji programu. Nagroda zostanie wręczona w trakcie ceremonii w Cannes w dniu 15 maja.
Pomysłodawcą ScripTeastu jest Dariusz Jabłoński, reżyser i producent, a rozwijał go we współpracy z najbliższymi współpracownikami, producentkami Violettą Kamińską i Izabelą Wójcik.
71. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes potrwa od 8 do 19 maja.