PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  17.04.2018
9 kwietnia rozpoczęła się pierwsza tegoroczna sesja DOC LAB POLAND – największego w Polsce programu dla dokumentalistów. Warsztaty potrwają do 19 kwietnia. Bierze w nich udział 20 projektów filmów dokumentalnych, reprezentowanych przez reżyserów i producentów.
W tym roku odbywa się już czwarta edycja programu DOC LAB POLAND. Zajęcia w ramach pierwszej sesji odbywają się w domu kultury Centrum Łowicka w Warszawie. W minionym tygodniu z tutorami i wykładowcami spotkali się uczestnicy komponentu START – czyli części warsztatów przeznaczonej dla projektów filmowych na etapie przygotowań i wczesnych prac. W tym tygodniu w zajęciach biorą udział uczestnicy komponentu GO – przeznaczonego dla projektów po zdjęciach i w fazie prac końcowych.

Warszawskie warsztaty obejmują: konsultacje reżyserskie, pracę nad trailerami i materiałami promocyjnymi, trening prezentacji projektów, spotkanie dotyczące strategii festiwalowej, konsultacje z szefami DOK Leipzig, HBO Europe i European Documentary Network, pracę nad budżetami i planami finansowymi oraz wykład dotyczący możliwości wsparcia w ramach programu Creative Europe.

Uczestnicy DOC LAB POLAND spotykają się w Warszawie z tutorami i ekspertami:

Leena Pasanen
– dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku (DOK Leipzig). Wcześniej była dyrektorem Finnagory – instytutu kultury przy Ambasdzie Finlandii w Budapeszcie. W fińskiej telewizji publiczne YLE była odpowiedzialna za redakcje dokumentu w YLE1 a następnie programowała dokumentalny i kulturalny kanał YLE Teema. W latach 2005 – 2008 Leena Pasanen była dyrektorem European Documentary Network. Jest cenionym ekspertem i wykładowcą.

Paul Pauwels – dyrektor European Documentary Network, wcześniej dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo bvba. Paul Pauwels ma bogate doświadczenie w koprodukcjach międzynarodowych zarówno jako redaktor zamawiający, jak i producent filmowy – pracował dla belgijskiej telewizji publicznej VRT, a przez blisko 30 lat pracował jako producent film realizowanych zarówno na lokalny, jak i międzynarodowy rynek. Był również dyrektorem zarządzającym szkoły filmowej ETMA. Jest bardzo cenionym wykładowcą i konsultantem, moderatorem konferencji i tutorem warsztatów filmowych, a także członkiem Eurovision Documentary Workgroup.

Paweł Łoziński – reżyser, scenarzysta, producent filmów dokumentalnych i fabularnych. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Autor wielu filmów dokumentalnych, m.in.: „Miejsce urodzenia” (1992), „Taka historia” (1999), „Siostry” (1999), „Między drzwiami” (2004), „Wygnańcy” (2005), „Kici, kici” (2008), „Chemia” (2009), „Ojciec i syn” (2013). Debiutem fabularnym zaś i jedynym jak dotychczas filmem fabularnym w dorobku reżysera, był zrealizowany w 1996 film „Kratka”. W ostatnich latach Paweł Łoziński także produkuje swoje filmy. Paweł Łoziński jest laureatem wielu nagród głównych na festiwalach filmowych, m.in. nagrody za debiut reżyserski za film „Kratka” na Festiwalu Filmów Polskich w Gdyni (1996), Złotego Lajkonika za filmy „Taka historia” i „Siostry” na festiwalu polskich filmów w Krakowie (1999) i głównej nagrody za
Lidia Duda – reżyserka, scenarzystka i reporterka. Była reporterką „Aktualności” TVP Katowice,  Ekspresu Reporterów, współpracowała z Redakcją Filmu Dokumentalnego i Reportażu Programu 2 TVP. W swoim imponującym dorobku ma kilkadziesiąt reportaży telewizyjnych. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in Złotego Lajkonika Krakowskiego Festiwalu Filmowego za „Uwikłanych” (2012) i „Herkulesa” (2004). Za pierwszy film otrzymała też nagrodę w Pradze, a za drugi w Moskwie. Do jej najlepszych filmów należą również: „Tu wódka jest Bogiem, a wiara nałogiem” (2001), „Nie zgadzam się na świat, w którym żyją moi bohaterowie” (2002) i „U nas w Pietraszach” (2002). Jest autorką seriali dokumentalnych: „Tylko tato” i „Młode rekiny”. W swoim ostatnim filmie udowadnia, że „Wszystko jest możliwe”, opowiadając historię kobiety, w która w wieku 65 lat zaczęła podróżować. Zwiedziła już Skandynawię, Amerykę Północną, Amerykę Południową, Azję i Afrykę.

Hanka Kastelicova – szefowa produkcji dokumentalnej HBO na Europę.

Anna Wydra – producentka, właścicielka firmy produkcyjnej Otter Films. W latach 2014-2017 członek Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Wyprodukowała między innymi filmy „Królik po berlińsku” (nominowany do Oscara w kategorii krótkometrażowy film dokumentalny), „Deep love” i „Komunia”.
Agnieszka Niburska – zastępca dyrektora Marketing-Public Relations w HBO Polska oraz dyrektor Content & Commercial PR w HBO Europe.

Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska - była częścią zespołu prowadzącego kampanię oscarową dla filmu „Joanna” Anety Kopacz, który zdobył Nominację w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny, brała też udział w kampanii dla filmu „Komunia” Anny Zameckiej, który zdobył Europejską Nagrodę Filmową dla Europejskiego Dokumentu 2017. Udziela profesjonalnego wsparcia w zakresie promocji festiwalowej i marketingowej dla niezależnych projektów.

Joanna Pawluśkiewicz – scenarzystka, producentka i pisarka, performerka z Klubu Komediowego.

Marta Iwaszkiewicz - aktorka i performerka z Klubu Komediowego.

Małgorzata Świderska – reżyser i scenarzystka dokumentów, specjalista zajmująca się trailerami filmów dokumentalnych.

Julia Płachecka – specjalista zajmująca się Komponentem Media w programie Kreatywna Europa.



O PROGRAMIE
DOC LAB POLAND to program rozwoju projektów dla filmowców-dokumentalistów mających już za sobą pierwsze zrealizowane produkcje. Pierwszym elementem są intensywne warsztaty reżyserskie, producenckie, poświęcone promocji, strategiom dystrybucyjnym i festiwalowym etc. Drugim ważnym elementem programu są prezentacje (pitchingi) dla międzynarodowego grona ekspertów oraz indywidulane spotkania z nimi, które odbywają się w ramach Industry Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Uczestnicy komponentu START spotykają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy komponentu GO – z selekcjonerami festiwalowymi i potencjalnymi kupcami i dystrybutorami filmu. Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody. W zeszłym roku pula nagród finansowych i rzeczowych przekroczyła 60 tysięcy złotych.

Filmy rozwijane i konsultowane w ramach trzech poprzednich edycji DOC LAB POLAND są prezentowane na ważnych światowych imprezach filmowych. Zeszłoroczny uczestnik DOC LAB POLAND, film „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (prod. Małgorzata Zacharko i Matthias Miegel) otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu dokumentalnego o kinie na 74. Festiwal Filmowym w Wenecji. „Miss Holocaust” w reżyserii Michaliny Musielak (produkcja: Karolina Galuba i Małgorzata Małysa z Furia Film) miał premierę na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Berlinale. W prezentacjach DOCS TO GO! wzięły też udział: nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej i wyróżniony Orłem 2018 „21 x Nowy Jork” Piotra Stasika oraz „Komunia” Anny Zamęckiej, która zdobyła EFA. W zeszłym roku aż pięć polskich filmów na najważniejszym europejskim festiwalu dokumentalnym IDFA to projekty po DOC LAB POLAND, a od trzech lat jedyne projekty na DOK Leipzig Market – to absolwenci programu.

Podczas tegorocznego Festiwalu Filmu Dokumentalnego w Salonikach, 6 marca, program rozwoju i wsparcia filmów dokumentalnych DOC LAB POLAND oraz jego twórcy Adam Ślesicki i Katarzyna Ślesicka zostali uhonorowani nagrodą EDN - European Documentary Network za szczególny wkład w rozwój europejskiej kultury i kinematografii. Po raz pierwszy nagrodą tą zostali wyróżnieni Polacy i polska inicjatywa.

MARKET KOPRODUKCYJNY
Kolejnym istotnym wydarzeniem podczas 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego będzie DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET – spotkania producentów, omawianie projektów i nawiązywanie współpracy. W markecie weźmie udział kolejnych 40 projektów z Polski i zagranicy. Trwają zgłoszenia na market, wszystkie szczegóły na stronie: www.doclab.pl.

Podstawowym celem DOC LAB POLAND jest wsparcie eksperckie i konsultacje merytoryczne, pomoc przy nawiązaniu koprodukcji oraz wsparcie dystrybucji i szans festiwalowych realizowanych filmów. Udział wzięli m.in. nominowani do Oscara: Tomasz Śliwiński i Magda Hueckel, Michał Bielawski, Jacob Dammas, Piotr Stasik, Marcin Sauter, Maciej Cuske, Paweł Dyllus, Marek Gajczak, Agnieszka Zwiefka, Aleksandra Maciuszek, oraz tacy producenci jak: Anna Wydra, Dawid Janicki, Aneta Zagórska, Witold Bereś, Maciej Kubicki, Krzysztof Szpetmański, Sasha Harari, Mikołaj Pokromski, Małgorzata Kozioł i inni.

Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a głównym partnerem i współorganizatorem sesji krakowskiej – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN - European Documentary Network, czeskim  Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym. Partnerami edycji 2018 są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Instytut Adama Mickiewicza i Culture.pl, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazovia Warsaw Film Commission i Mazowiecki Instytut Kultury, Centrum Łowicka, kancelaria MKZ Partnerzy oraz Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych.
Więcej na: www.doclab.pl

DOC LAB START przeznaczony jest dla twórców projektów w fazie rozwoju lub wczesnych zdjęć. W 2018 roku uczestniczą w nim projekty:

3 CUDA
reżyseria: Bartłomiej Żmuda, produkcja: Marta Pielasz, Paweł Jóźwiak Rodan; Projekcja Identyfikacja
Andrzej Rodan, najsłynniejszy polski ateista, postanawia udowodnić, że cuda nie istnieją. W podróży towarzyszy mu syn, który niedawno przeżył nawrócenie.

CÓRY WĘGLA
reżyseria: Aneta Nowicka, produkcja: INDEPENDIA
Film opowiada o rytuałach dnia codziennego Anny i innych pracownic w kopalniach, które porzuciły swoją kobiecość, by podołać ciężkiej, fizycznej pracy.

DAN
reżyseria: Jan Szewczyk, Katarzyna Hertz, produkcja: Jan Szewczyk
Dan, osiemnastoletni chłopak ze spektrum autyzmu, który od urodzenia żyje w sercu Białowieskiej Puszczy - ostatniego naturalnego lasu w Europie, uczy się opowiadać o swoim niezwykłym związku z naturą, poprzez język filmowego obrazu.

ID. TWARZE AGATY
reżyseria: Małgorzata Kozera, produkcja: Małgorzata Kozera; DocIT
Dla młodej dziewczyny śmiertelna choroba okazuje się wyzwoleniem i szansą na spełnienie marzeń. Film o walce, przetrwaniu i sztuce.

LEKCJA Z DEMOKRACJI
reżyseria: Michał Helwak, produkcja: Paweł Pluciński; Fundacja Przasnyska
Progresywna demokratka z polskimi korzeniami szuka wśród muzułmanów dominujących w niegdyś polskiej społeczności miasteczka w USA człowieka, którego namaści na swego następcę na fotelu burmistrza.

MARZENIA PAWŁA
reżyseria: Rafał Łysak, produkcja: Wonder Woman Production Natalia Bednarska
Paweł, nietypowy muzyk uliczny, szuka reinkarnacji swojej matki. Jakie są jego prawdziwe motywacje? Czy chce jej coś jeszcze powiedzieć, udowodnić czy upewnić się, że nie stracił jej na zawsze?

MIĘCHO
reżyseria: Marcin Koszałka, produkcja: Marta Szarzyńska; Szarobiuro
Świat dowiedział się o raku Anety Żukowskiej, gdy przedstawiające ją zdjęcie zdobyło nagrodę Grand Press Photo 2016 w kategorii Portret Sesyjny. Jest na nim półnaga i z papierosem. Potem ona – dziennikarka z zawodu – udzieliła dwóch wywiadów dla „Tygodnika Powszechnego” i „Newsweeka”. W pierwszym mówi wprost: Mam raka, nieuleczalnego, rzadkiego, bardzo zaawansowanego. Umieram.

MÓWILI O NIM „PTASZEK”
reżyseria: Aneta Ptak, produkcja: Małgorzata Staroń; STARON-FILM
Po nagłej śmierci Krzysztofa Ptaka, operatora filmowego, Jego córka szuka śladów Ojca w rozmowach z rodziną i filmowcami, z którymi przyjaźnił się przez lata.

SEKRET
reżyseria i produkcja: Tomek Wysokiński
W Afryce Południowej co godzinę znika dziecko. „Sekret" to historia Jerrego - rebelianta i bohatera walki z apartheidem, który wyrusza w samotną podróż, w poszukiwaniu małej dziewczynki skradzionej ze slumsów Kliptown w Soweto.

SKANDAL
reżyseria: Bartosz Paduch, produkcja: Maciek Ostatek, Kacper Jaroszyński; Fundacja Promocji Kultury W To Mi Graj
W 1998 roku kumple z podwórka nagrali płytę. Płyta stała się kultowa, a oni zostali ikonami polskiego rapu. Dziś działają samodzielnie. Czy ponownie uda im się zjednoczyć, aby zagrać koncert z okazji XX-lecia nagrania albumu?

UNtitled
reżyseria: Marta Kasztelan, produkcja: Marta Kasztelan; TURREN
Młodzi Kambodżanie pragną odnaleźć swoich biologicznych ojców. W trakcie poszukiwań odkrywają haniebną tajemnicę jednej z największych misji pokojowych w historii ONZ. Czy odnajdą nieobecnych rodziców i poczucie wewnętrznego spokoju?

ŻYDZI Z WYBORU
reżyseria: Tomer Slutzky, Justyna Gawełko, produkcja: Justyna Gawełko, Shlomo Slutzky; Slutzky Productions
Film opowiada o społeczności w czeskim Krnovie, która od ośmiu lat bezskutecznie usiłuje przejść na judaizm. Ta długa wędrówka niespodziewanie kończy się konwersją, nazywaną przez religijne autorytety "czarnym Sądem Rabinackim", co zagraża przyszłości grupy.

DOC LAB GO gromadzi twórców, których projekty są już w fazie montażu. W 2018 w tej grupie znalazły się następujące projekty:

AMBULANS POLSKA - SYRIA
reżyseria: Aleksander Zalewski, produkcja: Aksamit Sp. z o.o.
Urodzona w Polsce w polsko-syryjskiej rodzinie Aida, która przechodzi młodzieńczy bunt, w obliczu wojny domowej w Syrii, jedzie tam wraz z ojcem aby dostarczyć pomoc humanitarną. Czy wspólna podróż pomoże Aidzie zrozumieć kim jest?

DOBRA ZMIANA
reżyseria: Konrad Szołajski, produkcja: Małgorzata Prociak; ZK Studio Sp. z o. o.
Dwie kobiety z dwóch stron ideologicznego podziału. I jedno pytanie: czy ich ojczyzna, Polska, pozostanie demokratyczna, czy też przekształci się w populistyczną dyktaturę?

GLOBUS
reżyserii: Clara Kleininger, produkcja: Magda Borowiec; SQUARE film studio sp. z o.o.
W wyniku tragicznego wypadku trójka treserów zwierząt z rumuńskiego cyrku traci pracę. Podejmują walkę o przetrwanie w nowym świecie. Już nic nie będzie tak jak kiedyś...

IMPERIUM
reżyseria: Karol Starnawski, produkcja: Dariusz Sidor; Studio Filmowe „Kadr”
„Imperium” to filmowy tryptyk składający się z losów trzech wybranych bohaterów – Arcaha, Timura i Aleksieja. Każdy z nich mieszka w innym kraju dawnego ZSRR: Armenii (Górnym Karabachu), Gruzji, a także Ukrainie. Co zatem ich łączy? Wojna. Emigracja. Rosja. Podróż przez magiczne i tajemnicze dzikie tereny dawnego ZSRR. Naszymi przewodnikami po tych terenach są ludzie, których los już od pokoleń zależy od „imperialnych kaprysów”.

JAZDA OBOWIĄZKOWA
reżyseria: Ewa Kochańska, produkcja: Magda Borowiec; SQUARE film studio sp. z o.o.
Historia ukraińskiej rodziny Polniuków, którzy przyjeżdżają do Polski w poszukiwaniu lepszych perspektyw na przyszłość dla swoich dzieci. Poświęcają wszystko, aby umożliwić im dobry start w życie i dać szansę na zrobienie kariery. Gdzie sięgają granice takiego poświęcenia...?

LEKCJA MIŁOŚCI
reżyseria: Małgorzata Goliszewska, Kasia Mateja, produkcja: Anna Stylińska; Fundacja Widok.
Drogi mężu, poświęciłam Ci 40 lat życia, urodziłam i wychowałam szóstkę dzieci, Ciebie nigdy nie było. Teraz mówię: koniec, ta cząstka życia jest moja. Teraz ja bawię się, tańczę śpiewam i robię co chcę, a Ty się nie wtrącaj.

MISJA
reżyseria: Monika Krupa, produkcja: Dorota Mandziara; Trzyfilm Paweł Kwiatkowski
Polski egiptolog od 30 lat nieustannie szuka grobowca królewskiego w Egipcie. Mimo wielu porażek i trudności doszedł do ostatniego już miejsca gdzie może być pochowany faraon. Jeśli uda mi się go znaleźć, będzie to największe wydarzenie współczesnej archeologii.

SEKRETARZ
reżyseria: Joanna Janikowska, produkcja: Anna Gawlita, Karolina Błażejczak; KIJORA Film Sp. z o. o.
Simone ma 29 lat. Wierzy, że komunizm może naprawić Włochy i resztę świata. Czy to prawda?





AK
Doc Lab Poland
Ostatnia aktualizacja:  20.04.2018
Zobacz również
Zakończyły się zdjęcia do "Ułaskawienia" Jana Jakuba Kolskiego
MasterClass – Sztuka konwersacji: Roman Polański gościem specjalnym
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll