PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
O Krakowską Nagrodę Filmową – 100 000 USD – walczy w tym roku 10 tytułów. To pierwsze lub drugie filmy reżyserów z całego świata. Po raz pierwszy w historii 11.Netia OFF CAMERA w Konkursie Głównym „Wytyczanie Drogi” znalazły się aż dwa polskie obrazy – „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc i „Cicha noc” Piotra Domalewskiego. Filmy oceni międzynarodowe Jury. Laureata poznamy już 5 maja.
"Wieża. Jasny dzień" to jeden z najodważniejszego debiutów w polskim kinie ostatnich lat. Film Jagody Szelc jest zawieszony pomiędzy rodzinnym dramatem a metafizycznym horrorem. To dowód nieskrępowanej wyobraźni i własnego, oryginalnego głosu. Reżyserka zachowuje się niczym szeptucha, egzorcyzmując polską rodzinę i kamuflując protest songi między kadrami.

Pełnometrażowy debiut Edona Rizvanollego imponuje dojrzałością i delikatnością w podejmowaniu trudnych i wciąż bolesnych tematów związanych z wojną na Bałkanach. Reżyser buduje świat, w jakim praktycznie każdy z bohaterów skrywa mroczny sekret, a jednocześnie tęskni za spokojem wewnętrznym. Jego „Unwanted” uświadamia, że nie można zapomnieć o ciężkich doświadczeniach, a przebaczenie oraz pojednanie są niezwykle trudne do wypracowania i osiągnięcia, zwłaszcza dla ludzi naznaczonych traumą.

W „Lemonade” Ioan Uricaru bezlitośnie rozprawia się z mitem Stanów Zjednoczonych jako krainy sukcesu i wielkich możliwości. Choć rumuńska reżyserka skupia się na jednostkowej historii, obnaża przeszkody i problemy wynikające z niesprawiedliwego i krzywdzącego systemu imigracyjnego, nie tylko zresztą amerykańskiego. „Lemonade” to wyjątkowo dojrzale opowiedziana historia trudów i wyrzeczeń, jakie musi znieść główna bohaterka na drodze do „lepszego życia”, opowiedziana w sposób intymny i przejmujący.

Drugi pełnometrażowy film Iram Haq w subtelny sposób opowiada o różnicach kulturowych między zachodnim światem a Środkowym Wschodem. Wydają się nie do pokonania, ale reżyserka nikogo nie ocenia i nie potępia, a zamiast tego zabiera widzów w empatyczną podróż przez skrajnie odmienne cywilizacje. Jej filmowa opowieść nie daje łatwych diagnoz i gotowych odpowiedzi, pokazując, że ważniejszy niż sprzeczne ideologie jest szacunek dla różnych porządków obyczajowych i Innego, bez względu na to, jak go definiować.

“The Reports on Sarah and Saleem” w reżyserii Muayada Alayanto to historia zakazanej politycznie i kulturowo miłości Żydówki i Palestyńczyka. Sprawy komplikują się jeszcze bardziej, kiedy para zostaje zauważona w barze w Betlejem, a Saleem wchodzi w konflikt z miejscowym mężczyzną. Ten incydent uruchamia cała lawinę drastycznych zdarzeń. Kolejne oskarżenia, przesłuchania, upokorzenia i wychodzące na jaw sekrety dobitnie przypominają, że prywatne zawsze jest polityczne - zwłaszcza w tak skomplikowanym geograficznie i społecznie regionie. W reżyserii Muayada Alayanto.

Konkurs Główny „Wytyczanie drogi” to część projektu „Obraz świata / Świat w obrazach" realizowanego podczas 11. Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego NETIA OFF CAMERA, odbywającego się od 27 kwietnia do 6 maja 2018 roku. Więcej informacji można znaleźć na www.offcamera.pl.


AK
Netia OFF Camera
Ostatnia aktualizacja:  9.04.2018
Zobacz również
fot. Studio Munka-SFP
Nie żyje Edward Zajiček
Nie żyje Zorika Zarzycka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll