Założycielki kolektywu opowiedziały o
różnych formach promocji projektu. Prowadząca pierwszą część Alex
Leszczyńska przypomniała definicję pitchingu, który jest krótką i precyzyjną
prezentacją pomysłu filmowego przed osobami decyzyjnymi. Jego celem jest zainteresowanie
ideą lub sprzedanie filmu. W takim procesie biorą udział najczęściej reżyserzy
i scenarzyści przedstawiający pomysł producentom. Przed komisjami w instytucjach kultury lub decydentami z telewizji stają również producenci próbujący
zainteresować ekspertów, inwestorów, dystrybutorów czy festiwale filmowe. Pitching
może trwać od 60 sekund do 15 minut. Długość uzależniona jest od formuły spotkania. Aby
dobrze zaprezentować projekt należy odpowiednio przedstawić siebie (doświadczenie
zawodowe i sukcesy) i swój pomysł (opowiedzieć historię, scharakteryzować bohaterów
i pokazać zwiastun). Materiały wizualne powinny być atrakcyjne, angażować
emocjonalnie i zapadać w pamięć odbiorcy. Podczas prezentacji należy pamiętać o
informacji technicznej i producenckiej. Warto skorzystać również z możliwości
przygotowania ripomaticu, czyli zmontowanych fragmentów scen z filmów
odpowiadających atmosferą naszemu projektowi. Dodatkowo trzeba stworzyć one pager, który jest jednostronicowym dokumentem zwierającym najważniejsze informacje o
twórcy i projekcie. Ten materiał przekazywany jest po pitchingu osobom
decydującym o dalszym losie pomysłu. W
ich przekonaniu może pomóc również stworzenie mood boardu. To w uproszczeniu
kolaż składający się z obrazów, tekstu i innych materiałów służący do
prezentacji pewnej idei, czy uzasadnienia procesu projektowego. Tutaj warto zawrzeć
stylizację bohaterów, określić czas i miejsce akcji, uwzględnić lokacje i
scharakteryzować atmosferę zdjęć filmowych. Na każdym etapie kluczowy jest dokładny research
branżowy.
Alex Leszczyńska, fot. Warszawska Szkoła Filmowa
Drugą część warsztatów, poświęconą promocji projektu na etapie developmentu, poprowadziła Zosia Horszczaruk. Przypominała, że scenariusz zawsze powstaje z myślą o odbiorcy, którym na końcowym etapie realizacji filmu jest widz. Dlatego istotne jest ocenienie potencjału komercyjnego, dystrybucyjnego, festiwalowego i edukacyjnego filmu. Warto opracować model przyszłego widza oraz zastanowić się nad referencjami naszego projektu. Horszczaruk, używając nomenklatury architektonicznej, porównała producenta do dewelopera nieruchomości, a scenarzystę do architekta. Sprzedaż, odpowiednia autopromocja i projektowanie to podstawowe elementy przy prezentacji projektu filmowego. Dużą wagę należy przywiązać do konstrukcji loglinu, czyli jednego lub dwóch zdań streszczających film. Na przykładzie dobrych i złych opisów Horszczaruk omówiła podstawowe zasady pisania zapowiedzi projektu. W loglinie powinien zostać zawarty opis i cel bohatera, jego problem i rozwiązanie. Warto pamiętać również o synopsisie składającym się z dłuższego opisu (max. strony). Tutaj warto w klarowny sposób opisać projekt filmu. Przygotowane materiały powinny zachęcić producentów i dystrybutorów do przeczytania scenariusza. Na zakończenie, profesjonalnie przeprowadzonych warsztatów, zebrana publiczność została zapoznana z charakterystyką programów oraz wydarzeń branżowych zrzeszających scenarzystów oraz przedstawicieli branży filmowej.
Zosia Horszczaruk, fot. Warszawska Szkoła Filmowa
Uczestnicy warsztatów, fot. Warszawska Szkoła Filmowa
***
Aleksandra Leszczyńska pracuje w branży filmowej od ponad 10 lat, zdobywała doświadczenie w Hiszpanii, gdzie wyspecjalizowała się w developmencie i finansowaniu projektów filmowych: pełnych metraży, filmów dokumentalnych oraz animacji. Po powrocie do Polski pracowała w m.in. w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej oraz w Creative Europe Desku. Zarówno w PISF-ie jak i w Creative Europe pomagała producentom składać w wnioski, konsultowała aplikacje oraz doradzała w kwestii finansowania oraz strategii rozwoju projektów. Od kilku lat prowadzi spotkania oraz moderuje panele branżowe m.in. na festiwalach Nowe Horyzonty czy American Film Festiwal we Wrocławiu. Przygotowywała polskich filmowców do pitchingu w trakcie Polish Days.
Zosia Horszczaruk w branży filmowej od 2011 roku. Posiada kilkuletnie doświadczenie w zakresie sprzedaży filmów krótkometrażowych na terenie całego świata. W latach 2014-2016 pracowała na stanowisku specjalisty ds. zakupu i sprzedaży filmu w agencji New Europe Film Sales, firmy będącej międzynarodowym agentem sprzedaży. Aktualnie Zofia pracuje jako producent w NC+ gdzie zajmuje się koordynacją produkcyjną zarówno seriali jak i filmów pełnometrażowych. Ponadto rozwija swoją markę Zohofilms, w której sprzedaje polskie filmy krótkometrażowe. Członkini międzynarodowego jury filmów krótkometrażowych m.in. w Cork Film Festiwal czy Encouters Film Festival. Absolwentka Locarno Industry Academy. Uczestniczka Eave Marketing Workshop, a także współtwórczyni paneli, wykładów oraz warsztatów organizowanych wokół tematu sprzedaży i marketingu filmowego.
***
7 Script Fiesta odbyła się w dniach 19-21 marca 2018 roku w Warszawskiej Szkole Filmowej i kinie Elektronik w Warszawie.