Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Podczas gdy od kilku lat trwa debata, dlaczego nadal jest tak mało adaptacji filmowych literatury polskiej, z wykorzystaniem dorobku literackiego coraz lepiej radzą sobie twórcy i producenci filmów dla dzieci i młodzieży.
23 marca 2018 w Bar Studio w Warszawie odbyło się Śniadanie Wydawców i Branży Filmowej. Wydarzenie to było częścią organizowanego przez Warszawską Szkołę Filmową festiwalu SCRIPT FIESTA i odbywało się m.in. przy udziale programu developmentowego Kino Dzieci.Pro Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, którego celem jest wspieranie produkcji filmowej dla młodej widowni w wieku 4-12 lat. Swoim patronatem to spotkanie objęła Polska Sekcja IBBY – Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych.
Zebranych powitały inicjatorki wydarzenia: Dyrektor SCRIPT FIESTA Anna Bielak, Marta Sikorska z PISF, Katarzyna Janiak z Kino.Dzieciom PRO i Anna Maria Czernow z IBBY. - Zainspirowały nas podobne wydarzenia w Cannes i Berlinale. To spotkanie jest idealne, aby wspierać powstanie nowej fali polskiego kina. Możemy mówić wprost, że potrzebujemy nowych produkcji dla dzieci, a kto je ma robić, jak nie młodzi twórcy? - mówi Marta Sikorska.
Inicjatorki wydarzenia, Anna Bielak, Marta Sikorska, Katarzyna Janiak
„Wypogadza się nad kinem młodego widza” - pisał w 2017 roku w „Magazynie Filmowym SFP” Jerzy Armata. Oczywiście, nie ma w tym przypadku, fakt, że rodzime kino dla dzieci i młodzieży wróciło na małe i duże ekrany, jest wypadkową wielu działań wielu instytucji i organizacji: determinacji Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, podejmujących liczne mniej lub bardziej sformalizowane działania w tym kierunku (jak m.in. przeznaczanie osobnych środków finansowych czy zachęcanie debiutujących twórców i producentów do zajęcia się tym gatunkiem filmowym), wieloletnim staraniom i działalności Koła Realizatorów Filmów dla Dzieci i Młodzieży SFP czy wreszcie pomysłowości i wytrwałości organizatorów coraz liczniejszych imprez filmowych adresowanych do dzieci i młodzieży. Dość powiedzieć, że sekcje dziecięce festiwali filmowych cieszą się ogromnym zainteresowaniem widzów, także festiwale filmów młodego widza (m.in. MFFFMW Ale Kino!, Kino Dzieci czy Kino w Trampkach) mogą poszczycić się coraz liczniejszą widownią. Dość powiedzieć, że na pierwszą edycję toruńskiego festiwalu Młode Kino w 2017 roku zarezerwowano wszystkie bilety na tydzień przed wydarzeniem.
W ostatnich latach na ekrany polskich kin weszło kilka filmów fabularnych, a do kanałów tematycznych trafiły animowane seriale dla najmłodszych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wśród nich jest wiele adaptacji, w tym. m.in. fabuły: „Klub Włóczykijów” Tomasza Szafrańskiego (na podstawie „Klubu włóczykijów, czyli Trzynastu przygód stryja Dionizego” Edmunda Niziurskiego, ponad 130 tys. widzów w kinach w roku 2015), "Za niebieskimi drzwiami" Mariusza Paleja (adaptacja książki Marcina Szczygielskiego, 250 tys. widzów). Cały czas powstają udane animowane seriale: „Pamiętnik Florki” na podstawie książek Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, „Pan Toti”, adaptacja książek Joanny Sor-Gary, „Basia” według Zofii Staneckiej czy „Wiking Tappi” wedle Marcina Mortki. To tylko kilka przykładów.
Polski Instytut Sztuki Filmowej wydzielił w 2016 roku specjalną pulę przeznaczoną na dofinansowywanie projektów pełnometrażowych filmów fabularnych i animowanych dla młodego widza lub widowni familijnej. Jak podaje Instytut, w ciągu trzech sesji złożono 27 wniosków. PISF dofinansował produkcję czterech pełnometrażowych filmów fabularnych oraz przyznał środki na rozwój siedmiu projektów filmowych. - „Gdy pojawiły się pieniądze, okazało się, że tych projektów jest coraz więcej. Są producenci, którzy mają pomysły, świadomość wymogów rynku i realizują projekty na wysokim poziomie. Każda sesja obfituje w wiele propozycji” - mówi w rozmowie z Kubą Armatą producentka Ewelina Gordziejuk (Ego Film).
Wśród trzynastu wydawców i autorów, którzy prezentowali swoje tytuły na pitchingu, były zasłużone i duże wydawnictwa jak Nasza Księgarnia, początkujące malutkie firmy wydawnicze, jak i młodzi, zdolni pisarze, m.in. Magdalena Wleklik czy Robert Jarosz. Wydaje się, że czasy, kiedy film dla dzieci uważany był za gatunek „gorszego sortu” minęły na dobre. Jest więc spora szansa, że wśród zaprezentowanych projektów przynajmniej część ma szansę na drogę na małe i duże ekrany.
Zdjęcia: Katarzyna Średnicka / Script Fiesta. Dziękujemy!
Propozycje wydawców
Prezentujemy pełną listę proponowanych książek, dramatów i słuchowisk dla dzieci i młodzieży.
ZNAK „Kuba Niedźwiedź. Historie z gawry”
Reprezentacja: Ewa Bolińska-Gostkowska
Grupa Wydawnicza Foksal „Emi i tajny klub superdziewczyn”, „Jaga czekolada”
Reprezentacja: Agnieszka Mielech, Katarzyna Płońska
Wydawnictwo Literatura „Więcej, niż klub”
Reprezentacja: Aleksandra Różanek
Adamada „Jukato”
Reperentacja: Elżbieta Palasz
Bajdula „Butelkowy Słoń, jak powstają kolory”
Reprezentacja: Iwona Oleksiuk
Robert Jarosz „Szczurzysyn - jeden akt o nienawiści”
Magda Wleklik „Czarne nie są złe i Białe nawet lepsze”
Wysoki Zamek „Za duży na bajki”
Reprezentacja: Agnieszka Dąbrowska
Poławiacze Pereł „Nigdy, nigdy”
Reprezentacja: Dominika Żukowska
EZOP „Seria: Prawie się nie boję, Z głową pod dywanem, Afera nie z tej ziemi”
Reprezentacja: Alicja Hurko
Nasza Księgarnia „Tajemnice starego pałacu. Duch z Niewiadomic”, „Hej, Jędrek! Przepraszam, czy tu borują?”, „Zula i porwanie Kropka”, „Czerwona kartka dla Sprężyny”
Reprezentacja: Katarzyna Piętka
Wydawnictwo BIS „Gupikowo”
Reprezentacja: Monika Kowaleczko-Szumowska
Wydawnictwo Mamania "Dom na Wschodniej", książki laureata Paszportu "Polityki" Marcina Wichy - cykl o Klarze.
Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja: 20.04.2018
Animator: nabór na konferencję naukową
Młodzi o Młodych! Konkurs na videorecenzję filmu krótkometrażowego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024