PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Znakomita montażystka dźwięku, konsultantka i autorka opracowań muzycznych, która przez pół wieku pracy zawodowej uczestniczyła w realizacji ponad czterystu filmów oraz ogromnej, wręcz niepoliczalnej ilości wydań Polskiej Kroniki Filmowej, wieloletnia członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 27 lutego obchodzi swoje 80. urodziny.
Z urodzenia lwowianka, do podstawowej szkoły muzycznej uczęszczała w Legnicy, a później już na całe życie związała się z Warszawą, gdzie ukończyła średnią szkołę muzyczną w klasie fortepianu oraz specjalizację filmową na Wydziale Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (1963). Jeszcze podczas studiów związała się z warszawską Wytwórnią Filmów Dokumentalnych, gdzie asystowała Henrykowi Kuźniakowi, który praktycznie wprowadzał ją w tajniki filmowego dźwięku. Pracowała – jako konsultantka muzyczna, autorka opracowania dźwiękowego i montażystka dźwięku – zarówno przy realizacji filmów dokumentalnych, jak i różnorodnych tematów Polskiej Kroniki Filmowej.

Już w pierwszych latach swej pracy współpracowała przy powstawaniu wielu znaczących dokumentów, m.in.: „Byłem kapo” (1963) Tadeusza Jaworskiego, „Serce” (1964) Janusza Kidawy, „Korowód” (1967), „Michał” (1968) i „Egzamin” (1969) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, „Urodzeni w niedzielę” (1968) Krzysztofa Gradowskiego, „Salome” (1968) Andrzeja Brzozowskiego, „Gienek” (1969) Jana Łomnickiego. Ma na swym koncie współpracę z tak cenionymi dokumentalistami, jak m.in. Krystyna Gryczełowska, Maria Kwiatkowska, Irena Kamieńska, Tadeusz Makarczyński, Jerzy Ziarnik, Ludwik Perski, Tadeusz Pałka, Andrzej Piekutowski, Grzegorz Skurski, Andrzej Titkow, Paweł Kędzierski.

W filmie fabularnym debiutowała w 1970 roku jako konsultantka muzyczna przy „Pułapce” Andrzeja Jerzego Piotrowskiego. Spośród kilkudziesięciu fabuł, w których czołówkach widnieje jej nazwisko, znajdują się m.in.: „Zapis zbrodni” (1974) i „…Gdziekolwiek jesteś, Panie Prezydencie…” (1978) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, „Stan strachu” (1989) Janusza Kijowskiego, „Parę osób, mały czas” (2005) i „Braciszek” (2007) Andrzeja Barańskiego, „U Pana Boga za piecem” (1998), „Uwikłanie” (2011) i „Bilet na księżyc” (2013) Jacka Bromskiego, „Komornik” (2005) i „Joanna” (2010) Feliksa Falka, „Dzień świra” (2002), „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” (2006) i „Baby są jakieś inne” (2011) Marka Koterskiego, „Mój Nikifor” (2004) Krzysztofa Krauzego, „Vinci” (2004) Juliusza Machulskiego, „Mała Moskwa” (2008) Waldemara Krzystka, „Jeszcze nie wieczór” (2008) Jacka Bławuta oraz – nade wszystko – „Katyń” (2007) Andrzeja Wajdy, gdzie ścieżkę muzyczną skomponowała poprzez kompilację wybranych przez siebie utworów, które nie zostały skomponowane z myślą o filmie.

Filmy, przy których realizacji Broczkowska pracowała, zostały obsypane istną lawiną festiwalowych laurów, a ją samą wyróżniono podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie (1985) nagrodą za dźwięk do filmu „Droga do szkoły” Grzegorza Skurskiego. W 2012 roku ta wspaniała artystka dźwięku została uhonorowana nagrodą za całokształt osiągnięć artystycznych przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich, którego członkiem pozostaje od 1966 roku.

„Młodzieńczy entuzjazm, z jakim Marta Broczkowska traktuje każde zmierzenie się z nowym filmem, aby nadać mu pełnię życia, jest imponujące” – powiedział wtedy producent Piotr Śliwiński. „Zrobiłem wiele filmów z Martą Broczkowską i muszę powiedzieć, że gdyby nie wspaniały gust, właściwy wybór, rady i wielkie serce, jakie wkładała w pracę nad nimi, nie miałyby tej wspaniałej oprawy muzycznej, jaką powinien mieć każdy film” – dodał Feliks Falk. „Praca z Panią Martą to sama przyjemność. Przyjemność pracy z prawdziwym fachowcem. Ponadto Pani Marta ma świetne poczucie humoru; pracuje się z nią lekko i miło” – dorzucił Andrzej Barański. Te słowa nic nie straciły ze swojej aktualności. Można je podsumować tytułem niegdysiejszego szlagieru Stowarzyszenia Popierania Prawdziwej Twórczości „Chałturnik” – „Kto tak pięknie gra?”. Odpowiedź narzuca się sama: Marta Broczkowska!
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  26.02.2018
Zobacz również
fot. fot. Kuźnia Zdjęć/SFP
Dyplomaci obejrzeli "Pewnego razu w listopadzie..."
Prowincjonalia nagrodziły SFP
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll