PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Dziś, 7 lutego 2017 roku w samo południe zostały ogłoszone nominacje do Polskich Nagród Filmowych ORŁY 2018, dorocznych nagród Polskiej Akademii Filmowej, określanych przez media mianem „polskich Oscarów". Jednym z faworytów jest "Cicha Noc" Piotra Domalewskiego, wyprodukowana przez Studio Munka-SFP. Film zdobył aż 11 nominacji.
W tym roku Orły obchodzą okrągłą, dwudziestą rocznicę  powstania. Stworzone w 1999 roku przez Dariusza Jabłońskiego, reżysera, producenta filmowego i wieloletniego Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej, przez 20 lat swojej historii stały się jednymi z najbardziej prestiżowych i pożądanych nagród na polskim rynku filmowym, trafiając rokrocznie w ręce najlepszych polskich filmowców. - Orzeł, Nagroda Polskiej Akademii Filmowej jest cenna, bo przyznawana przez środowisko filmowe, które zna proces powstawania filmów „od kuchni” i umie docenić pracę wszystkich współtwórców zaangażowanych w produkcję – mówił o Orłach Allan Starski, wybitny polskich scenograf, laureat Oscara, autor wyjątkowej odznaki, symbolu przynależności do Polskiej Akademii Filmowej. Zdaniem Agnieszki Holland natomiast “Polskie Nagrody Filmowe Orły są emanacją, prawdziwym niezależnym wyrazem naszych gustów, naszych przekonań i naszych miłości”.

Tegoroczna jubileuszowa XX edycja konkursu rozpoczęła się 12 stycznia 2018 roku tradycyjnym wysłaniem kart przez wiodącą na rynku firmę doradczo-audytorską PwC do blisko 700 członków Polskiej Akademii Filmowej. Pierwsza tura głosowania zakończyła się o północy 3 lutego.

Do dziś - do momentu publicznego otwarcia kopert - wyniki głosowania członków Polskiej Akademii Filmowej znane były jedynie PwC.

Polskie Nagrody Filmowe są przyznawane za najwyższe osiągnięcia w 19 kategoriach. Do tegorocznych Polskich Nagród Filmowych kandydowało 61 filmów, w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny członkowie Akademii wybierali spośród 48 produkcji, a w kategorii Najlepszy Serial Fabularny spośród 10 tytułów.

Spotkanie z Nominowanymi i ogłoszenie Laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia odbędzie się 7 marca. Ceremonia Orłów została zaplanowana na 26 marca 2018 roku i będzie transmitowana przez CANAL+ .
 

Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Nominacje do Polskich Nagród Filmowych Orły 2018 otrzymali:
 
NAJLEPSZY FILM
 - „Cicha Noc", reż. Piotr Domalewski
 - „Pokot", reż. Agnieszka Holland i Kasia Adamik
 - „Twój Vincent", reż. Dorota Kobiela i Hugh Welchman

NAJLEPSZA REŻYSERIA
- Piotr Domalewski, „Cicha Noc"
- Anna Jadowska, „Dzikie róże"
- Agnieszka Holland i Kasia Adamik, „Pokot"

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
- „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie", reż. Perfetti Sconosciuti, Paolo Genovese, Włochy
- „The Square", reż. Ruben Ostlund, Szwecja/Niemcy/Francja/Dania
- „Toni Erdmann", reż. Maren Ade, Niemcy/Austria/Szwajcaria/Rumunia/Francja
 
NAJLEPSZY MONTAŻ
- Piotr Stasik, Dorota Wardęszkiewicz, Tomasz Wolski, „21 x Nowy Jork"
- Leszek Starzyński, „Cicha Noc"
- Jarosław Barzan, „Najlepszy"
- Grażyna Gradoń, „Powidoki"
- Dorota Kobiela, Justyna Wierszyńska, „Twój Vincent"
 
NAJLEPSZE KOSTIUMY
- Cristobal Pidre, Florence Scholtes, Małgorzata Zacharska, „Maria Skłodowska-Curie"
- Katarzyna Lewińska, „Powidoki"
- Ewa Gronowska, „Sztuka Kochania"
 
NAJLEPSZY DŹWIĘK
- Jerzy Murawski, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Cicha Noc"
- Radosław Ochnio, „Królewicz Olch"
- Tomasz Dukszta, „Najlepszy"
- Andrzej Lewandowski, Mattias Eklund, „Pokot"
- Maria Chilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Powidoki"
- Marek Wronko, „Volta"
 
ODKRYCIE ROKU
- Piotr Domalewski za najlepszą reżyserię filmu „Cicha Noc"
- Bronisława Zamachowska za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie „Powidoki"
- Dorota Kobiela i Hugh Welchman za najlepszą reżyserię filmu „Twój Vincent"
 
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
- „Belfer", sezon 2, reż. Krzysztof Łukaszewicz, Maciej Bochniak
- „Diagnoza", reż. Ksawery Żuławski, Łukasz Palkowski, Michał Otłowski
- „Wataha", sezon 2, reż. Kasia Adamik, Jan P. Matuszyński
 
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
- „21 x Nowy Jork", reż. Piotr Stasik
- „Beksińscy. Album wideofoniczny", reż. Marcin Borchardt
- „Młynarski. Piosenka finałowa", reż. Alicja Albrecht
 
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
- Karolina Gruszka, „Ach śpij kochanie"
- Agnieszka Suchora, „Cicha Noc"
- Bronisława Zamachowska, „Powidoki"
 
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
- Akadiusz Jakubik, „Cicha Noc"
- Tomasz Ziętek, „Cicha Noc"
- Arkadiusz Jakubik, „Najlepszy"
 
NAJLEPSZA MUZYKA
- Sandro di Stefano, „Człowiek z magicznym pudełkiem"
- Ishai Adar, „Droga Aszera"
- Łukasz Targosz, „Magiczna zima muminków"
- Bruno Coulais, „Maria Skłodowska-Curie"
- Radzimir Dębski, „Sztuka Kochania"
- Clint Mansell, „Twój Vincent"
 
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
- Wojciech Żogała, „Człowiek z magicznym pudełkiem"
- Marek Warszewski, „Powidoki"
- Wojciech Żogała, „Sztuka kochania"
- Matthew Button, Piotr Dominiak, „Twój Vincent"
 
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
- Karolina Gruszka, „Maria Skłodowska-Curie"
- Agnieszka Mandat, „Pokot"
- Magdalena Boczarska, „Sztuka Kochania"
 
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
- Dawid Ogrodnik, „Cicha Noc"
- Jakub Gierszał, „Najlepszy"
- Bogusław Linda, „Powidoki"
 
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
- Piotr Stasik, „21x Nowy Jork"
- Piotr Sobociński jr, „Cicha Noc"
- Michał Englert, „Maria Skłodowska - Curie"
- Jolanta Dylewska, Rafał Paradowski, „Pokot"
- Paweł Edelman, „Powidoki"
 
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
- Piotr Domalewski, „Cicha Noc"
- Olga Tokarczuk, Agnieszka Holland, „Pokot"
- Krzysztof Rak, „Sztuka kochania"

Nad przebiegiem głosowania i wiarygodnością wyników czuwa dwóch Partnerów PwC, Krzysztof Szułdrzyński i Piotr Wyszogrodzki, którzy osobiście odpowiadają za tajność i poprawność procesu głosowania.

Nazwiska nominowanych odczytywali laureaci i nominowani poprzednich edycji Orłów, członkowie Polskiej Akademii Filmowej: Maja Komorowska, Ewa Braun, Urszula Grabowska, Gabriela Muskała, Kinga Dębska, Agnieszka Smoczyńska, Grażyna Torbicka, Anna Zamecka, Michalina Łabacz, Zbigniew Zamachowski, Maciej Stuhr, Mirosław Haniszewski, Jan Hryniak, Paweł Dyllus, Krzysztof Jastrząb i Bartosz Pietras.

Polskie Nagrody Filmowe Orły są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową od 1999 roku. Orły przyznawane są głosami członków Polskiej Akademii Filmowej w 19 kategoriach. Głosowanie na nominowanych i laureatów Orłów jest dwuetapowe, korespondencyjne i tajne aż do ogłoszenia wyników. Partnerem Polskich Nagród Filmowych Orły od chwili ich powstania jest czołowa na świecie firma audytorsko-doradcza PwC, która nadzoruje także proces przyznawania Oscarów, nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej.

Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orłów dostępne są na stronie www.pnf.pl


Dotychczasowymi laureatami Orłów w kategorii Najlepszy Film były:

„Historia kina w Popielawach” (1999),
„Dług” (2000),
„Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” (2001),
„Cześć, Tereska” (2002),
„Pianista” (2003),
„Zmruż oczy” (2004),
„Wesele” (2005),
„Komornik” (2006),
„Plac Zbawiciela” (2007),
„Katyń” (2008),
„33 sceny z życia” (2009),
„Rewers” (2010),
„Essential Killing” (2011),
„Róża” (2012),
„Obława” (2013),
„Ida” (2014),
„Bogowie” (2015),
„Body/Ciało” (2016),
„Wołyń” (2017).
 
W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny w ubiegłych latach nagrodę otrzymały filmy: „Wirtualna wojna” w reżyserii Jacka Bławuta (2103), „Inny świat” w reżyserii Doroty Kędzierzawskiej (2014), „Powstanie Warszawskie” w reżyserii Jana Komasy (2015), „Aktorka” w reżyserii Kingi Dębskiej i Marii Konwickiej (2016) oraz „Komunia” Anny Zameckiej (2017).

Najlepszymi serialami poprzednich edycji Polskich Nagród Filmowych były produkcje: „Czas honoru - Powstanie” w reż. Jana Hryniaka (2015), „Prokurator” w reżyserii Jacka Filipiaka i Macieja Pieprzycy (2016) oraz „Belfer” w reżyserii Łukasza Palkowskiego (2017).


AK
Orły
Ostatnia aktualizacja:  7.02.2018
Zobacz również
fot. Studio Munka-SFP
Nowa publikacja dotycząca międzynarodowej sprzedaży i dystrybucji filmowej
Anna Zamecka i Marcin Sauter nagrodzeni w Budapeszcie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll