PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Temat wiodący nowego numeru „Magazynu Filmowego” (nr 2/2018) brzmi: Polskie filmy w dystrybucji zagranicznej. O pozafestiwalowej obecności rodzimej kinematografii na ekranach zagranicznych kin pisze Dagmara Romanowska. Oto fragment jej artykułu, który w całości będzie można przeczytać na łamach pisma już 12 lutego.

Nasza pozycja na festiwalach stabilnie się umacnia. Gościmy w konkursach w Berlinie, Locarno, Karlowych Warach, Clermont-Ferrand. O Cannes walczymy, ale za to odnosimy tu sukcesy związane z krótkim metrażem. Działania producentów i reżyserów oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej poszerzają nasze sieci kontaktów i przecierają nowe szlaki. Czy przekłada się to na obecność polskich filmów na świecie, poza obiegiem festiwalowym?


Pitbull. Niebezpieczne kobiety, reż. Patryk Vega, Fot. Anna Gostkowska/Ent One Investments/Kino Świat

 

Realia rynkowe są bezwzględne. Nie tylko polscy widzowie wybierają głównie kino amerykańskie (wedle różnych szacunków stanowi ono około 60 proc. repertuaru w Europie). Filmy te dominują nie tylko na wielkich ekranach, ale też w telewizjach (szczególnie komercyjnych) i serwisach VOD. Krajowy sukces produkcji lokalnej rzadko przekłada się na sukces międzynarodowy. O miejsce w repertuarze Europa Cinemas i dotacje dystrybucyjne Kreatywnej Europy walczy tłum. Liczby onieśmielają. Według danych European Audiovisual Observatory (EAO) w Europie w latach 2007-2016 zrealizowano ponad 18 tys. filmów (pełnometrażowych), przy czym każdego roku produkcja rośnie: w 2007 roku było to 1444 tytułów, a w 2016 – 2124 (przeważają fabuły, ale realizuje się też coraz więcej pełnometrażowych dokumentów). Ponad połowa europejskiej produkcji powstaje w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech.


Pitbull. Niebezpieczne kobiety, reż. Patryk Vega, Fot. Anna Gostkowska/Ent One Investments/Kino Świat


Analiza box office’u jeszcze dobitniej pokazuje trudność wyzwania. Dane za rok 2017 nie są jeszcze znane, ale w 2016 w Europie królowały amerykańskie animacje familijne. Na podium znalazło się „Sekretne życie zwierzaków domowych” (26,5 mln widzów), a tuż za nim „Gdzie jest Dory”(24,7 mln biletów). Poza rodzinnymi produkcjami pierwszą 20-tkę zdominowały produkcje franczyzowe (w tym „Gwiezdne wojny”). Najlepiej sprzedającym się filmem europejskim była komedia „Bridget Jones 3”(16,3 mln widzów), koprodukcja brytyjsko-amerykańsko-francuska. Jeżeli jakieś kontynentalne dzieła mogą mieć szansę w wyścigu o widza międzynarodowego, to właśnie koprodukcje, najlepiej w wariancie anglojęzycznym (w 2016 – „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć”, „Siedem minut po północy” i „Dziewczyna z portretu”). Jedynym narodowym obrazem, który trafił do czołówki europejskiego box office’u 2016 była włoska komedia „Quo Vado”? (9,5 mln widzów; dystrybucja w kilku krajach europejskich; w Polsce tylko festiwalowa). Żadnej innej lokalnej produkcji nie udało się przekroczyć 5 mln sprzedanych biletów – nawet gdy odnosiły sukces w kraju realizacji (np. „Pitbull. Niebezpieczne kobiety” Patryka Vegi przyciągnął niemal 3 mln widzów, 98 proc. z nich w Polsce, kilkadziesiąt tysięcy w Wlk. Brytanii).

Dagmara Romanowska
„Magazyn Filmowy” (nr 2/2018)
Ostatnia aktualizacja:  2.02.2018
Zobacz również
fot. Anna Gostkowska/Ent One Investments/Kino Świat
Unikatowy raport z badania festiwali już w sieci
Znamy datę 12. Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll