Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej KUL, Katedra Komunikacji Wizualnej oraz Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami oddział w Lublinie zapraszają na II Ogólnopolską Konferencję Naukową z cyklu "Przestrzenie komunikacji wizualnej – nowe odsłony" zatytułowaną "Film – między realizmem a fikcją" - Lublin, 15 maja 2018 roku.
Oto treść zaproszenia:
Aktualnie paradygmat wizualności określa sposób myślenia o otaczającej nas rzeczywistości, natomiast komunikacja wizualna stała się naczelną kategorią poznawczą. Czujemy więc potrzebę tworzenia płaszczyzny wymiany myśli teoretyków i badaczy komunikacji wizualnej. Film obok fotografii stanowi jedną z ważniejszych form w pejzażu mediów wizualnych i w znacznej mierze kształtuje oblicze współczesnej kultury. Nieprzypadkowo zatem druga konferencja z naszego cyklu jest zatytułowana: Film – między realizmem a fikcją.
Bronisław Matuszewski - pionier kinematografii - podkreślał rolę dokumentacyjną filmu jako zapisu rzeczywistości, bez retuszu. Jako pierwszy teoretyk widział w nim wartość naukową, historyczną i edukacyjną, pozostawiając na marginesie funkcję rozrywkową. Z perspektywy lat, zauważamy, że film fabularny jest nie tylko rozrywką, ale może doskonale obrazować rzeczywistość, zmusza do przemyśleń, działa profilaktycznie, wywołuje emocje i jest nośnikiem wartości, a zawarte w nim treści są obecne w przestrzeni komunikacji wizualnej tworząc kulturę medialną.
Na przestrzeni lat zmieniało się nie tylko podejście (esencjalistyczne, systemowe, fragmentaryczne), nie tylko narzędzia (estetyka neokantowska, teoria formalna, semiotyka strukturalna, marksizm strukturalny, teoria psychoanalityczna i – później – kognitywna), lecz także sam przedmiot (aparat jako wynalazek, jarmarczna forma rozrywki, narzędzie mechanicznej reprodukcji rzeczywistości, dzieło sztuki, system komunikacji znakowej czy jedno z mediów audiowizualnych). Dynamiczny postęp technologiczny przynosi ważne konsekwencje dla filmu, kształtują się liczne innowacje obrazowe, pojawiają nowe formy montażu i struktury narracyjne. Nowe media i technologie dostarczają narzędzi, które pozwalają lepiej realizować tradycyjne zadania filmowe, tworzą nowoczesne konwencje, przekształcają gatunki, naruszają tradycyjne relacje pomiędzy rzeczywistością a jej audiowizualnymi i wirtualnymi przedstawieniami.
Teoretycy filmu odwołują się do różnych metod, narzędzi i pojęć wypracowanych w ramach poszczególnych dyscyplin. Film ujmowany w kategoriach semiotycznych staje się wielokodowym procesem znakowym oraz systemem intertekstualnym. Stąd teoria filmu nabiera charakteru dyskursu interdyscyplinarnego, korzystającego z dorobku różnych dyscyplin. Zapraszamy do wspólnego dyskursu nad statusem filmu przedstawicieli filmoznawstwa, językoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii, antropologii, socjologii, kulturoznawstwa, etnologii oraz wszystkich zainteresowanych problematyką konferencji.
Proponujemy następujące pola problemowe:
• Teorie filmu
• Film w komunikacji społecznej – cechy, funkcje, znaczenie, sposoby wykorzystania
• Obraz rzeczywistości w filmie dokumentalnym i fabularnym – rejestracja czy kreacja?
• Film w przestrzeni medialnej – gatunki, funkcje, sposoby wykorzystania i ekspozycji
• Film w „nowych mediach”, nowe przestrzenie wizualne, nowe właściwości, nowe techniki kreacyjne, zabiegi i mechanizmy symulacyjne, praktyki rekompozycji, remiksu
• Zjawisko hybrydyzacji filmu w mediach (deskrypcja i cechy procesów integracji konwencji formalnych, technicznych, estetycznych, artystycznych w materiałach filmowych) oraz intermedialności i multimedialności filmu (deskrypcja i cechy relacji filmu z innymi mediami)
• Dialog filmu ze sztukami pięknymi – transgresyjność filmu, oddziaływanie sztuki na film, oddziaływanie filmu na sztukę
• Prawne aspekty wykorzystywania filmu w mediach i społeczeństwie
• Metody i techniki analiz filmu, paradygmaty interpretacji filmu
• Etyczne dylematy filmu
Propozycje tematów referatów wraz z krótkim abstraktem prosimy zgłaszać do dnia 15 marca 2018r. na adres: katedrakomunikacjiwizualnejkul@gmail.com. Lista zakwalifikowanych referatów zostanie ogłoszona do dnia 06.04.2018r.
Opłatę konferencyjną w wysokości 250 zł, 200zł członkowie ptbfm, 150 zł doktoranci prosimy przesłać do dnia 30.03.2018 r. na nr konta: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Bank PeKaO SA III O/Lublin 24 1240 5497 1111 0010 6772 5644 z dopiskiem: nazwa konferencji i jej termin, imię oraz nazwisko uczestnika konferencji. Opłata obejmuje: materiały konferencyjne, przerwy kawowe, obiad, publikację pokonferencyjną w formie monografii, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych. Referaty wyróżnione przez recenzentów zostaną opublikowane w Zeszytach Naukowych KUL (czasopismo punktowane na liście MNiSW - 10 pkt).
Zapraszamy serdecznie do Lublina i do udziału w konferencji.
Ważne daty:
Termin zgłaszania wystąpień: 15.03.2018r.
Termin rozesłania listy zakwalifikowanych referatów na konferencję: 06.04.2018r.
Termin dokonania wpłat: 15.04.2018r.
Termin rozesłania programu konferencji: 27.04.2018r.
Termin złożenia artykułów do publikacji: 15.06.2018r.
W imieniu komitetu organizacyjnego:
dr hab. Justyna Szulich-Kałuża, prof. KUL
dr hab. Grzegorz Tylec, prof. KUL
dr hab. Małgorzata Gruchoła
dr Małgorzata Sławek-Czochra – sekretarz konferencji
Aktualnie paradygmat wizualności określa sposób myślenia o otaczającej nas rzeczywistości, natomiast komunikacja wizualna stała się naczelną kategorią poznawczą. Czujemy więc potrzebę tworzenia płaszczyzny wymiany myśli teoretyków i badaczy komunikacji wizualnej. Film obok fotografii stanowi jedną z ważniejszych form w pejzażu mediów wizualnych i w znacznej mierze kształtuje oblicze współczesnej kultury. Nieprzypadkowo zatem druga konferencja z naszego cyklu jest zatytułowana: Film – między realizmem a fikcją.
Bronisław Matuszewski - pionier kinematografii - podkreślał rolę dokumentacyjną filmu jako zapisu rzeczywistości, bez retuszu. Jako pierwszy teoretyk widział w nim wartość naukową, historyczną i edukacyjną, pozostawiając na marginesie funkcję rozrywkową. Z perspektywy lat, zauważamy, że film fabularny jest nie tylko rozrywką, ale może doskonale obrazować rzeczywistość, zmusza do przemyśleń, działa profilaktycznie, wywołuje emocje i jest nośnikiem wartości, a zawarte w nim treści są obecne w przestrzeni komunikacji wizualnej tworząc kulturę medialną.
Na przestrzeni lat zmieniało się nie tylko podejście (esencjalistyczne, systemowe, fragmentaryczne), nie tylko narzędzia (estetyka neokantowska, teoria formalna, semiotyka strukturalna, marksizm strukturalny, teoria psychoanalityczna i – później – kognitywna), lecz także sam przedmiot (aparat jako wynalazek, jarmarczna forma rozrywki, narzędzie mechanicznej reprodukcji rzeczywistości, dzieło sztuki, system komunikacji znakowej czy jedno z mediów audiowizualnych). Dynamiczny postęp technologiczny przynosi ważne konsekwencje dla filmu, kształtują się liczne innowacje obrazowe, pojawiają nowe formy montażu i struktury narracyjne. Nowe media i technologie dostarczają narzędzi, które pozwalają lepiej realizować tradycyjne zadania filmowe, tworzą nowoczesne konwencje, przekształcają gatunki, naruszają tradycyjne relacje pomiędzy rzeczywistością a jej audiowizualnymi i wirtualnymi przedstawieniami.
Teoretycy filmu odwołują się do różnych metod, narzędzi i pojęć wypracowanych w ramach poszczególnych dyscyplin. Film ujmowany w kategoriach semiotycznych staje się wielokodowym procesem znakowym oraz systemem intertekstualnym. Stąd teoria filmu nabiera charakteru dyskursu interdyscyplinarnego, korzystającego z dorobku różnych dyscyplin. Zapraszamy do wspólnego dyskursu nad statusem filmu przedstawicieli filmoznawstwa, językoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii, antropologii, socjologii, kulturoznawstwa, etnologii oraz wszystkich zainteresowanych problematyką konferencji.
Proponujemy następujące pola problemowe:
• Teorie filmu
• Film w komunikacji społecznej – cechy, funkcje, znaczenie, sposoby wykorzystania
• Obraz rzeczywistości w filmie dokumentalnym i fabularnym – rejestracja czy kreacja?
• Film w przestrzeni medialnej – gatunki, funkcje, sposoby wykorzystania i ekspozycji
• Film w „nowych mediach”, nowe przestrzenie wizualne, nowe właściwości, nowe techniki kreacyjne, zabiegi i mechanizmy symulacyjne, praktyki rekompozycji, remiksu
• Zjawisko hybrydyzacji filmu w mediach (deskrypcja i cechy procesów integracji konwencji formalnych, technicznych, estetycznych, artystycznych w materiałach filmowych) oraz intermedialności i multimedialności filmu (deskrypcja i cechy relacji filmu z innymi mediami)
• Dialog filmu ze sztukami pięknymi – transgresyjność filmu, oddziaływanie sztuki na film, oddziaływanie filmu na sztukę
• Prawne aspekty wykorzystywania filmu w mediach i społeczeństwie
• Metody i techniki analiz filmu, paradygmaty interpretacji filmu
• Etyczne dylematy filmu
Propozycje tematów referatów wraz z krótkim abstraktem prosimy zgłaszać do dnia 15 marca 2018r. na adres: katedrakomunikacjiwizualnejkul@gmail.com. Lista zakwalifikowanych referatów zostanie ogłoszona do dnia 06.04.2018r.
Opłatę konferencyjną w wysokości 250 zł, 200zł członkowie ptbfm, 150 zł doktoranci prosimy przesłać do dnia 30.03.2018 r. na nr konta: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Bank PeKaO SA III O/Lublin 24 1240 5497 1111 0010 6772 5644 z dopiskiem: nazwa konferencji i jej termin, imię oraz nazwisko uczestnika konferencji. Opłata obejmuje: materiały konferencyjne, przerwy kawowe, obiad, publikację pokonferencyjną w formie monografii, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych. Referaty wyróżnione przez recenzentów zostaną opublikowane w Zeszytach Naukowych KUL (czasopismo punktowane na liście MNiSW - 10 pkt).
Zapraszamy serdecznie do Lublina i do udziału w konferencji.
Ważne daty:
Termin zgłaszania wystąpień: 15.03.2018r.
Termin rozesłania listy zakwalifikowanych referatów na konferencję: 06.04.2018r.
Termin dokonania wpłat: 15.04.2018r.
Termin rozesłania programu konferencji: 27.04.2018r.
Termin złożenia artykułów do publikacji: 15.06.2018r.
W imieniu komitetu organizacyjnego:
dr hab. Justyna Szulich-Kałuża, prof. KUL
dr hab. Grzegorz Tylec, prof. KUL
dr hab. Małgorzata Gruchoła
dr Małgorzata Sławek-Czochra – sekretarz konferencji
WRÓB
KUL
Ostatnia aktualizacja: 28.01.2018
EVVIVA L’ARTE: Agnieszka Smoczyńska i Jan Młynarski
Młodzi a tradycja
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024