PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej KUL, Katedra Komunikacji Wizualnej oraz Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami oddział w Lublinie zapraszają na II Ogólnopolską Konferencję Naukową z cyklu "Przestrzenie komunikacji wizualnej – nowe odsłony" zatytułowaną "Film – między realizmem a fikcją" - Lublin, 15 maja 2018 roku.
Oto treść zaproszenia:

Aktualnie paradygmat wizualności określa sposób myślenia o otaczającej nas rzeczywistości, natomiast komunikacja wizualna stała się naczelną kategorią poznawczą. Czujemy więc potrzebę tworzenia płaszczyzny wymiany myśli teoretyków i badaczy komunikacji wizualnej. Film obok fotografii stanowi jedną z ważniejszych form w pejzażu mediów wizualnych i w znacznej mierze kształtuje oblicze współczesnej kultury. Nieprzypadkowo zatem druga konferencja z naszego cyklu jest  zatytułowana: Film – między realizmem a fikcją.

Bronisław Matuszewski
- pionier kinematografii - podkreślał rolę dokumentacyjną filmu jako zapisu rzeczywistości, bez retuszu. Jako pierwszy teoretyk widział w nim wartość naukową, historyczną i edukacyjną, pozostawiając na marginesie funkcję rozrywkową. Z perspektywy lat, zauważamy, że film fabularny jest nie tylko rozrywką, ale może doskonale obrazować rzeczywistość, zmusza do przemyśleń, działa profilaktycznie, wywołuje emocje i jest nośnikiem wartości,  a zawarte w nim treści są obecne w przestrzeni komunikacji wizualnej tworząc kulturę medialną.

Na przestrzeni lat zmieniało się nie tylko podejście (esencjalistyczne, systemowe, fragmentaryczne), nie tylko narzędzia (estetyka neokantowska, teoria formalna, semiotyka strukturalna, marksizm strukturalny, teoria psychoanalityczna i – później – kognitywna), lecz także sam przedmiot (aparat jako wynalazek, jarmarczna forma rozrywki, narzędzie mechanicznej reprodukcji rzeczywistości, dzieło sztuki, system komunikacji znakowej czy jedno z mediów audiowizualnych). Dynamiczny postęp technologiczny przynosi ważne konsekwencje dla filmu, kształtują się liczne innowacje obrazowe, pojawiają nowe formy montażu i struktury narracyjne. Nowe media i technologie dostarczają narzędzi, które pozwalają lepiej realizować tradycyjne zadania filmowe, tworzą nowoczesne konwencje, przekształcają gatunki, naruszają tradycyjne relacje pomiędzy rzeczywistością a jej audiowizualnymi i wirtualnymi przedstawieniami.

Teoretycy filmu odwołują się do różnych metod, narzędzi i pojęć wypracowanych w ramach poszczególnych dyscyplin. Film ujmowany w kategoriach semiotycznych staje się wielokodowym procesem znakowym oraz systemem intertekstualnym. Stąd teoria filmu nabiera charakteru dyskursu interdyscyplinarnego, korzystającego  z dorobku różnych dyscyplin. Zapraszamy do wspólnego dyskursu nad statusem filmu przedstawicieli filmoznawstwa,  językoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii, antropologii, socjologii, kulturoznawstwa, etnologii oraz wszystkich zainteresowanych problematyką konferencji.

Proponujemy następujące pola problemowe:
    • Teorie filmu
    • Film w komunikacji społecznej – cechy, funkcje, znaczenie, sposoby wykorzystania
    • Obraz rzeczywistości w filmie dokumentalnym i fabularnym – rejestracja czy kreacja?
    • Film w przestrzeni medialnej – gatunki, funkcje, sposoby wykorzystania i ekspozycji
    • Film w „nowych mediach”, nowe przestrzenie wizualne, nowe właściwości, nowe techniki kreacyjne, zabiegi i mechanizmy symulacyjne, praktyki rekompozycji, remiksu
    • Zjawisko hybrydyzacji filmu w mediach (deskrypcja i cechy procesów integracji konwencji formalnych, technicznych, estetycznych, artystycznych w materiałach filmowych) oraz intermedialności i multimedialności filmu (deskrypcja i cechy relacji filmu z innymi mediami)
    • Dialog filmu ze sztukami pięknymi – transgresyjność filmu, oddziaływanie sztuki na film, oddziaływanie filmu na sztukę
    • Prawne aspekty wykorzystywania filmu w mediach i społeczeństwie
    • Metody i techniki analiz filmu, paradygmaty interpretacji filmu
    • Etyczne dylematy filmu

Propozycje tematów referatów wraz z krótkim abstraktem prosimy zgłaszać do dnia 15 marca 2018r. na adres: katedrakomunikacjiwizualnejkul@gmail.com. Lista zakwalifikowanych referatów zostanie ogłoszona do dnia 06.04.2018r.

Opłatę konferencyjną w wysokości 250 zł, 200zł członkowie ptbfm, 150 zł doktoranci prosimy przesłać do dnia 30.03.2018 r. na nr konta: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Bank PeKaO SA III O/Lublin 24 1240 5497 1111 0010 6772 5644 z dopiskiem: nazwa konferencji i jej termin, imię oraz nazwisko uczestnika konferencji. Opłata obejmuje: materiały konferencyjne, przerwy kawowe, obiad, publikację pokonferencyjną w formie monografii, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych. Referaty wyróżnione przez recenzentów zostaną opublikowane w Zeszytach Naukowych KUL  (czasopismo punktowane na liście MNiSW - 10 pkt).
Zapraszamy serdecznie do Lublina i do udziału w konferencji.

Ważne daty:
Termin zgłaszania wystąpień: 15.03.2018r.
Termin rozesłania listy zakwalifikowanych referatów na konferencję: 06.04.2018r.
Termin dokonania wpłat: 15.04.2018r.
Termin rozesłania programu konferencji: 27.04.2018r.
Termin złożenia artykułów do publikacji: 15.06.2018r.
W imieniu komitetu organizacyjnego:
dr hab. Justyna Szulich-Kałuża, prof. KUL
dr hab. Grzegorz Tylec, prof. KUL
dr hab. Małgorzata Gruchoła
dr Małgorzata Sławek-Czochra – sekretarz konferencji


 

WRÓB
KUL
Ostatnia aktualizacja:  28.01.2018
Zobacz również
EVVIVA L’ARTE: Agnieszka Smoczyńska i Jan Młynarski
Młodzi a tradycja
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll