PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Przełom roku przyniósł ważne zmiany na rynku kanałów tematycznych w Polsce. Polsat przejął część kanałów tematycznych Grupy ZPR, a Kino Polska TV - Zoom TV. To przejaw naturalnej konsolidacji rynku.
Grupa Polsat w wyniku umowy zawartej z Grupą ZPR Media nabyła 100 proc. udziałów w spółkach posiadających kanały Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV oraz 34 proc.  udziałów w spółce będącej właścicielem stacji Fokus TV i Nowa TV, a jednocześnie zawarła umowę przedwstępną zakupu kolejnych 15 proc.  udziałów w tej spółce w przyszłości. Łączna wartość transakcji , która zostanie sfinansowana ze środków własnych Grupy, to ok. 103 mln zł.

Jak czytamy we wspólnym oświadczeniu Grupy Polsat i Grupy ZPR, stacje Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV mają wzmocnić ofertę muzyczną Telewizji Polsat, a współpraca z kanałami Nowa TV i Fokus TV stanowić ma atrakcyjne uzupełnienie oferty programowej jej kanałów.  Grupy podają, że kanały te mają łącznie ok. 3proc. Udziału w grupie komercyjnej w okresie pierwszych dziesięciu miesięcy 2017  roku.

- Nabycie nowych kanałów oraz nawiązanie współpracy w zakresie rozwijania dwóch kolejnych stacji dostępnych w naziemnej telewizji cyfrowej doskonale wpisują się w strategię naszej Grupy, której celem jest utrzymanie silnej pozycji rynkowej, mierzonej wynikami oglądalności, na ciągle fragmentaryzującym się rynku – mówi Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.



 - Na rynku medialnym, zarówno polskim jak i światowym, nadeszły czasy konsolidacji. Główny konkurent kanału Fokus TV, którego udało nam się wyprzedzić pod względem oglądalności, czyli Discovery, na rynku globalnym zakupił Scripps Networks Interactive, a co za tym idzie w Polsce kupił TVN. Kupił także od Agory kanał Metro, rywalizujący z Nową TV na MUX 8. Nasze telewizje Eska TV, Polo TV, Fokus TV, Nowa TV i pozostałe stworzyliśmy od zera i jesteśmy z nich dumni. Jednocześnie chcemy, aby mogły się one nadal się rozwijać i mamy świadomość, że w obecnych czasach potrzebują wsparcia silnego gracza. Cieszymy się, że wspólnie z Grupą Polsat pozostajemy w tym biznesie i nadal na podstawie zawartej umowy będziemy zarządzać stworzonymi przez nas kanałami. Jako Grupa ZPR Media skupimy się także na produkcji kontentu telewizyjnego w oparciu o synergię z naszymi markami – mówi Zbigniew Benbenek, Przewodniczący Rady Nadzorczej spółek ZPR Media SA i Time SA.
 
- Nie bez znaczenia jest dla nas fakt, że nabywane kanały posiadają solidne finanse, w samym 2016 roku ich łącznie przychody osiągnęły ponad 70 mln zł. Ponadto w związku z transakcją spodziewamy się osiągnięcia licznych, wymiernych synergii sprzedażowych oraz kosztowych, które szacujemy na około 15 mln zł rocznie – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.

Formalnie operacja wygląda następująco:  umowa przewiduje, że  Grupa ZPR Media nabywa 100 proc. akcji spółki Eska TV S.A. (nadawca Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV), 100 proc.  udziałów spółki Lemon Records Sp. z o.o. (nadawca Polo TV i Vox Music TV) oraz mniejszościowy pakiet 34% udziałów w TV Spektrum Sp. z o.o. (nadawca Fokus TV i Nowa TV); zawarto także umowę  przedwstępną zakupu kolejnych 15 proc. udziałów w spółce TV Spektrum.


Natomiast 23 stycznia 2018 spółka Kino Polska TV kupi od Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej za 10 mln złotych 236 udziałów spółki Cable Television Networsk & Partner sp. z o.o. - nadawcy kanału naziemnego Zoom TV. Bogusław Kisielewski, prezes Kino Polska TV wyjaśnia, że ta transakcja to element strategii długofalowej Kino Polska. Na łamach Magazynu "TV Sat" prezes Kisielewski wyjaśnia, że wynika to z międzynarodowych planów spółki - Grupa planuje przekształcić Zoom TV w markę skierowaną do Polonii na świecie, jako uzupełnienie marki Filmbox i Kino Polska.

O ocenę tych decyzji zapytaliśmy znawcę rynku telewizyjnego w Polsce, Janusza Kołodzieja ("TelePro")

- Z punktu widzenia Polsatu to zręczny ruch – chodziło o to, żeby mieć wszystkie atuty po swojej stronie- nowe kanały i nowi widzowie, nowe możliwości i nowe zyski - bo w praktyce kupno pakietu ZPR oznacza również zwiększenie udziału, do prawie 20 proc., w całym rynku telewizyjnym oraz reklamowym. Do tej pory Polsat nie miał tego rodzaju kanałów - dokumentalnych i muzycznych, a miał środki i siły na utrzymanie i rozwój większej liczby kanałów tematycznych - mówi Kołodziej. - Dla Grupy ZPR moment na sprzedaż kanałów tez był bardzo dobry. Finansowo, organizacyjnie i wizerunkowo. Focus TV odniósł niewątpliwy sukces, pozostałe dają sobie radę nieźle, choć może bez szału. W rodzinie Polsatu kanały ZPR-u będą miały szansę na dalszy rozwój. Można będzie kupić nowy kontent i pomyśleć o własnych produkcjach.

Janusz Kołodziej wyjaśnia, że decyzja Grupy ZPR i Polsatu nie jest zaskoczeniem. - To nie jest sytuacja, w której trzeba ratować nierentowne inwestycje. Wręcz przeciwnie. Rynek się konsoliduje , duzi nadawcy skupują kanały tematyczne, by zwiększyć swe udziały w podziale telewizyjnego tortu. Konsolidacja musi się odbywać i tak się dzieje wszędzie. Polski rynek do tej pory był nietypowy, bardzo rozdrobiony, z dużą liczbą małych firm. Teraz sytuacja się zmienia. Zauważmy, że tej transakcji towarzyszą liczne inne. W tym samym czasie co kanały ZPR-u Polsat kupił udziały w Netii, co oznacza jego kolejną inwestycję w telekomy. A co za tym idzie – duże przychody, bo ludzie dzwonić będą zawsze. Na rynku medialnym powoli ale chyba nieuchronnie konstytuują się po stronie telewizji dwie główne siły: Polsat i Discovery, które kupiło w 2017 roku Scripps Networks (właściciela m.in. TVN). Z kolei inny gigant - UPC chce przejąć spółkę Multimedia, obecnie firmy czekają na decyzję UOiKK, które zapewne będzie ostatecznie pozytywna. Ta sama tendencja do konsolidacji rynku przejawia się w decyzji spółki Kino Polska, która stała się niedawno wyłącznym właścicielem kanału Zoom TV. Jako część dużej grupy SPI, z jej możliwościami inwestycyjnymi i światową dystrybucją może zacząć poważnie myśleć o nowym rozdziale w swym ekranowym bycie.



Warto także odnotować pojawienie się na rynku nowego kanału. Viasat World wprowadził do Polski Epic Drama - nowy kanał z serialami kostiumowymi w jakości HD. Kanał pojawił się w ofercie Cyfrowego Polsatu i platformy nc+ . Jak informuje portal Wirtualnemedia, Epic  Drama to nowa globalna marka Viasat World.  Stacja została wyodrębniona z pasma „Viasat Epic” na kanale Viasat History (w Polsce jako Polsat Viasat History). W ramach pasma na wszystkich rynkach w Europie emitowano seriale kostiumowe. Kanał uruchomiono z powodu wzmożonego zainteresowania tego typu produkcjami. Przedstawiciele stacji twierdzą, że w Polsce   jest już spora widownia zainteresowana serialami i programami kostiumowymi  i że będzie ona sukcesywnie rosła.
 

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / Wirtualnemedia.pl / TV SAT
Ostatnia aktualizacja:  21.01.2018
Zobacz również
fot. Kuba Kiljan / Kuźnia Zdjęć
Konkurs Mętraka - zgłoszenia do 18 marca
Kreatywna Europa: spotkanie ws. developmentu gier
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll