PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  19.01.2018
W tym roku mija 40 lat Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego na Uniwersytecie Śląskim. To uczelnia, jeśli chodzi o wykładowców i absolwentów, równie zasłużona jak Szkoła Filmowa w Łodzi. Pisze o niej, w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 2/2018), Anita Skwara. Oto fragment artykułu, który w całości będzie można przeczytać na łamach pisma już 12 lutego.

Kieślowski, Kutz, Żebrowski, Zanussi, Bajon, Dziworski, Stuhr, Dejczer, Fidyk, Wosiewicz, Pieprzyca, Rosa, Sikora…Jakimowski, Łazarkiewiczowie, Zmarz-Koczanowicz, Koszałka, Antoniak, Wrona, Smoczyńska, Bielawska, Czekaj, Matuszyński, Domalewski, Maślona… Rozdziały kolejnej książki o „Wczoraj i Dzisiaj” polskiego kina? Potencjalnie – tak. Ze wspólnym mianownikiem, jaki dla tej sekwencji świetnych nazwisk stanowi WRiTV im. Krzysztofa Kieślowskiego UŚ w Katowicach. B byli i są wykładowcami albo niegdysiejszymi studentami, albo jednym i drugim (jak Lang, Rosa, Koszałka, Pieprzyca, Matuszyński) katowickiej szkoły, która właśnie obchodzi jubileusz 40 lat działalności (o okolicznościach powstania i historii Wydziału pisałam obszerniej w „Magazynie Filmowym” 2016 nr 3). Jubileuszowy rok toczy się w szczególnym kontekście – szkoła właśnie przeprowadza się do nowej, spektakularnie zaprojektowanej i znakomicie wyposażonej siedziby w centrum Katowic. Jej uruchomienie jest zwieńczeniem ogromnego wysiłku organizacyjnego, finansowego i podziwu godnej determinacji wielu osób i instancji – z kierującą całym przedsięwzięciem dziekan WRiTV, prof. dr hab. Krystyną Doktorowicz na czele.


WRiTV, fot. Ryszard Czernow, wykładowca WRiTV


„Jesteśmy Wydziałem w tranzycie – mówi prof. Doktorowicz – fenomen tego miejsca i środowiska w chwili obecnej budowany jest przez kilka elementów: pierwszy z nich to nasi studenci. Aby dostać się na studia na Wydziale trzeba przejść trudny, wielostopniowy egzamin. Kolejny filar – to nasza polityka kadrowa. Od lat trzymam się z żelazną konsekwencją zasady zatrudniania na etatach dydaktycznych czynnych twórców – o imponującym dorobku i ogromnej praktyce. To ma swój wyraz m.in. w tym, że Wydział podczas ewaluacji otrzymał kategorię »A« i był brany pod uwagę przy ewaluacji na »A+ «, czyli najwyższą akademicką kategorię. Pamiętajmy, że znajdujemy się w strukturze uniwersyteckiej jako wydział o artystycznym profilu kształcenia, a tu efekty ewaluacji są niezwykle istotne – przekładają się także na tryb finansowania. UŚ jest naszym macierzystym środowiskiem i w tej chwili z dumą i satysfakcją lokujemy się w naszej nowej siedzibie, zwiększając potencjał zarówno Wydziału, jak i całej uczelni”.


Autorami projektu wyłonionego w zorganizowanym przez SARP konkursie jest warszawska Grupa 5 Architekci i studio BAAS z Barcelony. Przy realizacji współpracowało katowickie Biuro Projektowe Małeccy. Nowa siedziba to przestrzeń niejako „wyrzeźbiona” w materii, która jest ikonicznym zapisem Śląska w architekturze. Wszechobecny klinkier poprzerastany stuletnią cegłą dawnej fabryki żarówek, która została tu wchłonięta jako „budynek w budynku”, rozległe, wielofunkcyjne patio, wielki taras jako otwarte studio fotograficzne, sala kinowa, biała biblioteka i – czarny fortepian w holu wejściowym... Forma obiektu zachwyca nie tylko studentów, którzy oczywiście zainteresowani są przede wszystkim zapleczem technicznym… „Rzecz jasna, najważniejsza jest tu funkcjonalność, spełnianie wymogów dydaktyki audiowizualnej na najwyższym poziomie”mówi prof. Doktorowicz. –„Mamy zabezpieczone środki na 2018 na mocy umowy UŚ z ministerstwem, to fundusze przeznaczone na sprzęt”.

Anita Skwara
„Magazyn Filmowy” (nr 2/2018)
Ostatnia aktualizacja:  18.01.2018
Zobacz również
fot. Ryszard Czernow, wykładowca WRiTV
“Paradigme” nagrodzony w Los Angeles
Robert Wichrowski: Społeczna baśń
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll