PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
start
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
start
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
start
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
start
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
start
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
start
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Połącz
Logowanie
Rejestracja
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Jagoda Szelc - reżyserka filmu „Wieża. Jasny dzień”, Piotr Domalewski - reżyser „Cichej Nocy” i Paweł Maślona – reżyser „Ataku Paniki” mają szansę na otrzymanie Paszportu Polityki. Doroczne nagrody kulturalne tygodnika POLITYKA wręczone zostaną 9 stycznia już po raz 25.

Jagoda Szelc


Reżyserka i scenarzystka (ur. 1984 r.). Ukończyła grafikę na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a w tym roku Wydział Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. Jest autorką 10 krótkometrażowych etiud fabularnych i dokumentalnych, m.in. o imigrantkach, żałobie po stracie bliskiej osoby czy dorastaniu, w których dała się poznać jako dojrzała artystka potrafiąca zaskakiwać młodzieńczą bezczelnością. Lubi eksperymentować, ma też świadomość tego, co dzieje się we współczesnym kinie światowym.

 

Kręcona w Bystrzycy Kłodzkiej na Dolnym Śląsku "Wieża. Jasny dzień", jej pełnometrażowy debiut fabularny, wyrasta z kina gatunkowego. Podejmuje temat odbudowywania siostrzanych relacji, a później stopniowo zamienia się w rozsadzającą ramy metaforę filozoficzno-religijną o nawiedzeniu, mroku, zombie i tricksterze. 


Jagoda Szelc,fot. Leszek Zych/Polityka


Piotr Domalewski


Reżyser, scenarzysta, dramaturg, aktor (ur. 1983 r.). Pochodzi z Łomży. Ukończył z wyróżnieniem Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie. Zaczynał jako aktor Teatru Wybrzeże, grając m.in. w spektaklach Anny Augustynowicz. Gościnnie występował na deskach Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu oraz w warszawskim Teatrze Roma, gdzie dał się poznać jako utalentowany wykonawca piosenki aktorskiej. Jest laureatem nagród im. Jana Świderskiego za rok 2010 oraz im. Jacka Woszczerowicza za rolę Teda Bundy’ego w przedstawieniu „Versus” wg Rodrigo Garcii. Popularność zdobył m.in. dzięki rolom filmowym i serialowym w „Barwach szczęścia”, „Czasie honoru”, „Historii Roja”.

 

Niezależnie od kariery aktorskiej Domalewski rozwijał swoje umiejętności pisarskie i reżyserskie. Na planie „Demona” był asystentem Marcina Wrony. W trakcie studiów reżyserskich na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach samodzielnie nakręcił kilka nagradzanych na festiwalach etiud, m.in. „Obcego”, opowieść o tajemniczej podróży nocą i narastających lękach, inspirowaną „Człowiekiem bez właściwości” Roberta Musila. Zrealizowana we wsi Pęglity w województwie warmińsko-mazurskim zaskakująco dojrzała "Cicha Noc", pełnometrażowy debiut reżyserski Domalewskiego, została sensacyjnym zwycięzcą tegorocznego festiwalu w Gdyni. Oparty na wyrazistym dialogu, emocjach, wiarygodnej psychologii film wzbudził zachwyt krytyki. To sugestywny portret rodziny we wnętrzu z prowincjonalną, ludową, nieinteligencką Polską w tle.

 


Piotr Domalewski,fot. Leszek Zych/Polityka


Paweł Maślona


Reżyser i scenarzysta (ur. 1983 r.). Ukończył politologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Wcześniej dał się poznać jako aktywny uczestnik amatorskiego klubu filmowego Groteska w rodzinnym Kędzierzynie-Koźlu. Doświadczenie filmowe zdobywał na planie „Chrztu” Marcina Wrony, gdzie był asystentem reżysera. Później został także współscenarzystą „Demona”. Jego praca dyplomowa „Magma”, o sfrustrowanym sprzedawcy mebli, zdobyła główną nagrodę na Palm Springs ShortFest oraz główną nagrodę w Konkursie Młodego Kina podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Inna szkolna etiuda Maślony „Zaćmienie”, o trudnej relacji między młodym mężczyzną a niedołężnym ojcem, otrzymała wyróżnienie za reżyserię na Shanghai International Film Festival, a „Tylko dla Obłąkanych” wygrała The Young Talent Award at The International Festival of Film Schools in Munich.

 

Maślona kręci filmy, by – jak twierdzi – ci, co je oglądają, mogli poczuć się mniej samotni. "Atak paniki", brawurowa opowieść o ludziach niewytrzymujących ciśnienia rzeczywistości, to jego pełnometrażowy debiut reżyserski. Został uhonorowany m.in. za drugoplanową rolę kobiecą Magdaleny Popławskiej w Gdyni oraz nagrodą SFP za najlepszy debiut.

 

Paweł Maślona, fot. Leszek Zych/Polityka


 


Oni nominowali:

 

Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Bożena Janicka („KINO”), Tadeusz Lubelski (Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Onet, Szkoła Filmowa w Łodzi, Uniwersytet SWPS), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Małgorzata Sadowska (Festiwal Nowe Horyzonty, blog „Widzi mi się” w Canal+ ), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Jakub Socha (Dwutygodnik.com), Grażyna Torbicka (dziennikarka filmowa, niezależna).


Nagrody kulturalne tygodnika POLITYKA zostaną wręczone 9 stycznia 2018 roku.

 

MR
POLITYKA
Ostatnia aktualizacja:  6.12.2017
Zobacz również
fot. Leszek Zych
Zgłoś swój film na Prowincjonalia 2018
Historia miłości w czasach selfie. „Serce miłości” na Kinokozetce
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2017
Scroll