Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
W trakcie konferencji poruszymy wątek ponownego wykorzystania materiałów filmowych i audiowizualnych w działalności instytucji kultury. O swoich doświadczeniach opowiedzą artyści, reżyserzy, muzycy i kuratorzy zbiorów – m.in. reżyser Łukasz Ronduda („Serce miłości”), a także muzycy Michalina Furtak oraz Piotr „Hatti Vatti” Kaliński. Seminarium odbędzie się 8 grudnia w siedzibie Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA) przy ulicy Wałbrzyskiej 3/5.
Coraz
istotniejszym zadaniem wszystkich instytucji z obszaru GLAM (galleries,
libraries, archives, museums) jest digitalizacja i upowszechnianie w
Internecie, w sposób jak najbardziej otwarty, swoich zbiorów. Stratega ta
wpisuje się w trend intensywnego wychodzenia w stronę odbiorców – zarówno
wirtualnych, którzy poszukują dostępu do treści niezależnie od swojego miejsca
położenia oraz pory dnia i nocy, jak i realnych, do których nie docierały dotychczasowe
formy promocji. Upowszechnianie w sieci zbiorów wymaga przezwyciężenia
obostrzeń prawnych i technologicznych oraz wiąże się z wyborem tego co, w jaki
sposób i w jakim zakresie zamierza się udostępnić.
Podczas dyskusji przyjrzymy się cyfrowym repozytoriom materiałów audiowizualnych różnorodnych instytucji - archiwum, szkoły filmowej oraz muzeów. Porozmawiamy o różnorodnych strategiach udostępniania treści, jak również o tym, w jaki sposób, oprócz oglądania, można z nich korzystać.
Udział wezmą: Łukasz Ronduda (MSN), Jakub Zgierski (FINA), Katarzyna Mąka-Malatyńska (Łódzka Szkoła Filmowa), Joanna Kaliszewska (FINA) i dr Joanna Buchalska (ALK). Prowadzenie: Paulina Haratyk (FINA).
Reuse w muzyce
Bez odnoszenia się do metody samplingu nie sposób mówić o losach hip-hopu czy disco. Podczas panelu w FINA większy nacisk położony zostanie jednak nie na perspektywie historycznej czy krytycznomuzycznej, ale na praktycznej stronie artystycznego recyklingu. Będzie to możliwe dzięki obecności gości – muzyków, którzy w swoich pracach sięgali po tę metodę pracy. Misia Furtak opowie o „Swobodzie Użycia” – projekcie przygotowanym w raz z Centrum Cyfrowym; Mateusz Wasiucionek podzieli się swoimi doświadczeniami dotyczącymi recyclingu domeny publicznej, a Piotr „Hatti Vatti” Kaliński przybliży możliwości, jakie daje artyście współpraca z audiowizualnym archiwum. Moderatorem panelu będzie Jan Błaszczak (FINA).
Warsztaty filmowe
Na warsztatach wspólnie wykonamy film - klatka po klatce, bezpośrednio na taśmie filmowej. Będzie można spróbować swych sił w jednej z technik:
- animacja drapana – wydrapywanie obrazów rylcem na czarnej taśmie filmowej
- animacja non-camerowa – malowanie filmu bezpośrednio na czystej taśmie filmowej przy pomocy pisaków, pędzelków i stempli
- kolorowanie – ręczne kolorowanie czarno-białego filmu klatka po klatce tak, jak to się robiło ponad sto lat temu.
Warsztaty tworzenia muzyki filmowej
Na warsztatach muzycznych wspólnie stworzymy ścieżkę dźwiękową, eksperymentując z dźwiękiem jako materiałem twórczym oraz nośnikiem informacji, ucząc się uważnego słuchania, budowania relacji pomiędzy obrazem i dźwiękiem i improwizacji. Efektem obu warsztatów będzie pokaz zmontowanego i udźwiękowionego na żywo filmu na sali projekcyjnej.
Ponowne wykorzystanie archiwalnych materiałów filmowych – kreacja, opowiadanie jednostkowych historii wpisanych w historie zbiorowe
Podczas spotkania twórcy, którzy w swoich pracach wykorzystują archiwalne materiały filmowe i fotograficzne, opowiedzą o metodzie pracy twórczej ze znalezionymi materiałami i przybliżą sposoby korzystania ze współczesnych archiwów. Zadamy pytanie o to, w jaki sposób nowoczesne instytucje przechowujące archiwalne zbiory audiowizualne, mogłyby wyjść im naprzeciw i pomóc w pracy twórczej opierającej się na wykorzystaniu materiałów zarejestrowanych w przeszłości. Porozmawiamy także o charakterze archiwalnych materiałów filmowych – o tym, co ich ponowne wykorzystanie może powiedzieć nam o historii, jakie możliwości twórcze daje ich wykorzystanie i jakie niesie ograniczenia w pracy kreowania artystycznego przekazu.
W dyskusji wezmą udział: Marta Dzido (reżyserka i pisarka, autorka filmu "Solidarność według kobiet"), Zuzanna Janin (artystka sztuk wizualnych, autorka m.in. projektu "Majka z filmu"), Piotr Śliwowski (autor filmów dokumentalnych i reportaży, współreżyser filmu "Solidarność według kobiet"). Prowadzenie: Gabriela Sitek (doktorantka ISzA UJ, zajmująca się tematyką found footage).
Udział w seminarium
Aby wziąć udział w seminarium wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny.
Podczas dyskusji przyjrzymy się cyfrowym repozytoriom materiałów audiowizualnych różnorodnych instytucji - archiwum, szkoły filmowej oraz muzeów. Porozmawiamy o różnorodnych strategiach udostępniania treści, jak również o tym, w jaki sposób, oprócz oglądania, można z nich korzystać.
Udział wezmą: Łukasz Ronduda (MSN), Jakub Zgierski (FINA), Katarzyna Mąka-Malatyńska (Łódzka Szkoła Filmowa), Joanna Kaliszewska (FINA) i dr Joanna Buchalska (ALK). Prowadzenie: Paulina Haratyk (FINA).
Reuse w muzyce
Bez odnoszenia się do metody samplingu nie sposób mówić o losach hip-hopu czy disco. Podczas panelu w FINA większy nacisk położony zostanie jednak nie na perspektywie historycznej czy krytycznomuzycznej, ale na praktycznej stronie artystycznego recyklingu. Będzie to możliwe dzięki obecności gości – muzyków, którzy w swoich pracach sięgali po tę metodę pracy. Misia Furtak opowie o „Swobodzie Użycia” – projekcie przygotowanym w raz z Centrum Cyfrowym; Mateusz Wasiucionek podzieli się swoimi doświadczeniami dotyczącymi recyclingu domeny publicznej, a Piotr „Hatti Vatti” Kaliński przybliży możliwości, jakie daje artyście współpraca z audiowizualnym archiwum. Moderatorem panelu będzie Jan Błaszczak (FINA).
Warsztaty filmowe
Na warsztatach wspólnie wykonamy film - klatka po klatce, bezpośrednio na taśmie filmowej. Będzie można spróbować swych sił w jednej z technik:
- animacja drapana – wydrapywanie obrazów rylcem na czarnej taśmie filmowej
- animacja non-camerowa – malowanie filmu bezpośrednio na czystej taśmie filmowej przy pomocy pisaków, pędzelków i stempli
- kolorowanie – ręczne kolorowanie czarno-białego filmu klatka po klatce tak, jak to się robiło ponad sto lat temu.
Warsztaty tworzenia muzyki filmowej
Na warsztatach muzycznych wspólnie stworzymy ścieżkę dźwiękową, eksperymentując z dźwiękiem jako materiałem twórczym oraz nośnikiem informacji, ucząc się uważnego słuchania, budowania relacji pomiędzy obrazem i dźwiękiem i improwizacji. Efektem obu warsztatów będzie pokaz zmontowanego i udźwiękowionego na żywo filmu na sali projekcyjnej.
Ponowne wykorzystanie archiwalnych materiałów filmowych – kreacja, opowiadanie jednostkowych historii wpisanych w historie zbiorowe
Podczas spotkania twórcy, którzy w swoich pracach wykorzystują archiwalne materiały filmowe i fotograficzne, opowiedzą o metodzie pracy twórczej ze znalezionymi materiałami i przybliżą sposoby korzystania ze współczesnych archiwów. Zadamy pytanie o to, w jaki sposób nowoczesne instytucje przechowujące archiwalne zbiory audiowizualne, mogłyby wyjść im naprzeciw i pomóc w pracy twórczej opierającej się na wykorzystaniu materiałów zarejestrowanych w przeszłości. Porozmawiamy także o charakterze archiwalnych materiałów filmowych – o tym, co ich ponowne wykorzystanie może powiedzieć nam o historii, jakie możliwości twórcze daje ich wykorzystanie i jakie niesie ograniczenia w pracy kreowania artystycznego przekazu.
W dyskusji wezmą udział: Marta Dzido (reżyserka i pisarka, autorka filmu "Solidarność według kobiet"), Zuzanna Janin (artystka sztuk wizualnych, autorka m.in. projektu "Majka z filmu"), Piotr Śliwowski (autor filmów dokumentalnych i reportaży, współreżyser filmu "Solidarność według kobiet"). Prowadzenie: Gabriela Sitek (doktorantka ISzA UJ, zajmująca się tematyką found footage).
Udział w seminarium
Aby wziąć udział w seminarium wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny.
MR
FINA
Ostatnia aktualizacja: 30.11.2017
fot. materiały prasowe
Nie żyje Maciej Kijowski
„Diplodok”: pełnometrażowa animacja z Human Ark
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024