PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  29.11.2017
Podczas interdyscyplinarnej konferencji „Festiwal filmowy jako wydarzenie” zaprezentowano wyniki z badań pt.: „Wieloaspektowa diagnoza funkcjonowania festiwali filmowych w Polsce” przeprowadzonych przez Fundację Obserwatorium i Uniwersytet SWPS. Konferencja była zwieńczeniem projektu, w ramach którego przeanalizowano 12 festiwali filmowych w Polsce.

Pod lupę wzięto zarówno organizatorów i odbiorców festiwali, jak również sposoby finansowania wydarzeń oraz zarządzania, metody doboru repertuaru, formy promocji oraz wpływ festiwali na miejscowości. Konferencja była okazją do interdyscyplinarnej i wielowymiarowej dyskusji na temat polskich festiwali filmowych. Głos oddano zarówno współautorom raportu, którzy zaprezentowali wnioski badawcze, jak i prelegentom, którzy wygłosili referaty w siedmiu sekcjach tematycznych.


Dr Michał Rauszer i mgr Karol Wittels zaprezentowali wyniki badań, w ramach których wraz z grupą koleżanek i kolegów przeanalizowali dwanaście festiwali filmowych: 13. Millennium Docs Against Gravity Film Festival, 56. Krakowski Festiwal Filmowy, 45. Lubuskie Lato Filmowe, 16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty, 10. Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi, 17. Letnią Akademię Filmową w Zwierzyńcu, 7. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja, 41. Festiwal Filmowy w Gdyni, 24. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage 2016, 23. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima i 19. Przegląd Filmowy Kino na Granicy.


Uczestnicy i prelegenci podczas konferencji, fot. Fundacja Obserwatorium


Należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych wniosków badawczych. Organizatorami festiwali są najczęściej organizacje pozarządowe (stowarzyszenia, fundacje). Finansowanie większości festiwali filmowych opiera się przede wszystkim na środkach publicznych (PISF, MKiDN). W większości przypadków organizatorzy poszukują sponsorów prywatnych. Część festiwali obawia się łączenia marek w nazwie festiwalu i zatracenia własnej tożsamości poprzez wejście w stałą współpracę ze sponsorem. Festiwale w mniejszym lub większym stopniu wchodzą w interakcję z miejscowością, wpływając na jej charakter, przestrzeń, wizerunek i świadomość mieszkańców. W przypadku niektórych festiwali następuje migracja z miasta do miasta, ale większość zakorzenia się w jednym miejscu, co często znajduje odzwierciedlenie w nazwie. Większość festiwali odbywa się w kilku lokalizacjach w danej miejscowości. Organizatorzy współpracują z lokalnymi władzami, instytucjami, szkołami wyższymi i przedsiębiorcami. Praca przy festiwalu to działalność całoroczna, ale na ogół zespół jest niewielki. Na kilka tygodni bądź miesięcy (w zależności od wielkości festiwalu) ów stały skład poszerza się o tymczasowych pracowników i wolontariuszy. Niekiedy pojawiają się opowieści o przechodzeniu kolejnych etapów – od wolontariuszy do pracowników. Wśród organizatorów i pracowników ze stałego zespołu panują na ogół zażyłe, koleżeńskie relacje. Istnieje określona grupa filmów, które nie trafiają do regularnej, kinowej dystrybucji i funkcjonują wyłącznie w tzw. obiegu festiwalowym. Jednoznacznym kategoriom wymykają się kryteria doboru filmów. Jak się wydaje, podstawowe kryterium kina festiwalowego to jego opozycyjność wobec filmów, które są prezentowane w dużych sieciach kinowych. Tylko niektóre festiwale podejmują działania mające na celu zbadania swojej publiczności. Najczęściej impulsem są wymogi sponsora, a nie własna inicjatywa. Festiwale niemal wcale nie podejmują działań ewaluacyjnych swojej działalności, o ile nie wymaga tego grantodawca. Brak kompleksowej oceny festiwalu może być efektem przeświadczenia o jej bezsensowności, skoro wielu sponsorów koncentruje się na poprawnym rozliczeniu finansowym, nie wnikając w kwestie wyznaczników sukcesu bądź porażki imprezy.


Dr hav. Marcin Adamczak, dr Anna Wróblewska, Przemek Glazjner, dr hab. Elżbieta Durys, fot. Fundacja Obserwatorium


Niezwykle interesująca okazała się debata „Festiwal filmowy jako wydarzenie?” prowadzona przez dr hab. Marcina Adamczaka. Uczestnikami rozmowy byli: dr hab. Elżbieta Durys – współautorska raportu, dr Anna Wróblewska, Wydział Nauk Humanistycznych UKSW w Warszawie, rzecznik FPFF w Gdyni i Przemek Glajzner – dyrektor Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja. Perspektywa dwóch różnych festiwali filmowych – największego, prestiżowego, prezentującego polskie kino i sprofilowanego na krytyków, blogerów i  miłośników filmu pomogła wydobyć więcej niuansów nawiązujących do wyników raportu. Anna Wróblewska wyróżniła elementy charakterystyczne dla FPFF w Gdyni. Wśród nich  znalazły się: duży zasięg medialny, wrażliwość na kwestie programowe oraz wpływ partnerów i sponsorów na wydarzenie. FPFF w Gdyni wspierają duże spółki Skarbu Państwa, a Kamera Akcja opiera się na udanej współpracy barterowej, chociaż wciąż szuka sponsorów prywatnych. Oba festiwale otrzymują dotacje od PISF-u i MKiDN, ale również silnie związane są z miastem. Dla Gdyni festiwal filmowy jest jednym z filarów promocji, dzięki któremu wyremontowano Teatr Muzyczny, wybudowano Gdyńskie Centrum Filmowe oraz hotel Gdynia. Obecność dużej imprezy filmowej buduje tożsamość miasta opierającego się na gospodarce innowacyjnej. Przemek Glajzner przyznał, że Kamera Akcja idealnie wpisuje się w tendencje miasta filmowego, jakim określana jest Łódź (ostatnio znalazła się w Sieci Miast Kreatywnych UNESCO uzyskując tytuł Miasta Filmu). Kamera Akcja organizuje wycieczki po filmowej Łodzi czy test wiedzy o filmach kręconych w mieście. Wśród aspektyw wpływających na pozytywny wizerunek festiwalu największą wartość ma budowanie przywiązania i wychowywanie społeczności skupionej wokół wydarzenia.


Konferencja odbyła się w dniach 27–28 listopada 2017 roku w siedzibie Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Projekt „Wieloaspektowa diagnoza funkcjonowania festiwali filmowych w Polsce” został zrealizowany przez Fundację Obserwatorium oraz Uniwersytet SWPS, współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.


Marcin Radomski
Ostatnia aktualizacja:  29.11.2017
Zobacz również
fot. materiały prasowe/NCKF
Kandydaci wybrani do drugiego etapu konkursu na dyrektora PISF
Kinokozetka Konfrontacje: Spotkanie z prawdziwym bohaterem "Długu"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll