PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
O przenikaniu gatunków i granicach między dokumentem i fabułą opowiadały reżyserka Marta Minorowicz i producentka Anna Wydra, uczestniczki spotkania zorganizowanego podczas 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego w ramach 3. sesji programu DOC LAB POLAND 2017 oraz DOC LAB POLAND WARSAW DAYS.

Producentka Anna Wydra i reżyserka Marta Minorowicz na warsztat wzięły zrealizowany wspólnie film "Zud", który miał premierę na Berlinale 2016 w sekcji Generation Kplus. - Kiedy pierwszy raz pojechaliśmy do Mongolii mieliśmy założenia dokumentalne. Chcieliśmy obserwować tę rzeczywistość oczami dziecka. Szybko zaprzyjaźniliśmy się z bohaterami, którzy zaczęli nam opowiadać swoje, i nie tylko, historie. Wtedy pomyśleliśmy, że jedynym kluczem do opowiedzenia tego jest fabuła – mówiła Marta Minorowicz. Wkrótce pojawił się zarys historii, jak i określony klimat i energia. - Było mnóstwo zmiennych, a największą z nich była przyroda. Nigdy do końca nie było wiadomo, co się wydarzy – dodała reżyserka "Zud". Anna Wydra przyznała, że są dwie drogi dokumentalnego opowiadania. Pierwsza to poznanie bohatera i przedstawienie jego losów, drugą natomiast posiadanie interesującego tematu i szukanie możliwości jego zaprezentowania poprzez różne środki artystyczne. "Zud" to projekt opowiadający o prawdziwych nomadach żyjących na mongolskim stepie. W filmie znajdziemy sceny zarejestrowane podczas dokumentacji, zainscenizowane przez reżyserkę, jak również te, które powstały w wyniku improwizacji. Już wtedy pojawiło się pytanie, jak dalece dramatyzować film. Reżyserka i producentka zgodziły się, że w dokumencie potrzebny jest przewodnik wyznaczający kierunek działania, ale powinien on opierać się na zaobserwowanych scenach lub takich, które mogłyby wydarzyć się w danym środowisku. Naturalnym jest, że najczęściej są one później odegrane przez bohaterów dokumentu. W trakcie dyskusji Anna Wydra przywołała kluczową myśl zawierającą się w sformułowaniu: „odważne budowanie narracji”. Marta Minorowicz przyznała, że nie wierzy w obiektywny dokument. Reżyser zawsze stawia kamerę w miejscu, które sam wybrał i kieruje ją w danym momencie na swojego bohatera. Zdjęcie do filmu odbyły się podczas wiosny (głównie świty i zmierzchy) w Mongolii. W końcowym efekcie "Zud" był fabułą robioną środkami finansowymi bliskimi produkcjom dokumentalnym.


Anna Wydra, Marta Minorowicz, Katarzyna Ślesicka, fot. DOC LAB POLAND


Dyskusja po wykładzie objęła szerzej temat dotyczący granic między dokumentem i fabułą. Zgromadzeni w Kinotece uczestnicy spotkania zastanawiali się kiedy film przestaje być dokumentem, a zaczyna być fabułą? Czy to zależy od narzędzi i sposobu pracy reżysera czy od decyzji dystrybutora? I czy rozróżnienie na fabułę i dokument jest nam w ogóle do czegoś potrzebne? Najważniejsza dla prowadzących wykład okazała się uczciwość wobec widza, dlatego "Zud" zaczęły wysyłać na festiwale filmów fabularnych, dopiero w następnej kolejności prezentowały na imprezach dokumentalnych. Marta Minorowicz za wyznacznik uczciwości uznaje nienadużywanie zaufania bohatera, co najlepiej pokazała pozytywna reakcja protagonistów jej filmu podczas premiery na Berlinale.

 

Marta Minorowicz to reżyserka nagradzanych w Polsce i za granicą filmów "Zud", „Decrescendo” i "Kawałek lata". Anna Wydra, nominowana do Oscara producentka filmów, m.in.: "Komunia" Anny Zamęckiej, "Zud" Marty Minorowicz”, "Efekt domina" Piotra Rosołowskiego i Elwiry Niewiery, „Deep love” Jana P. Matuszyńskiego oraz "Królik po berlińsku" Bartka Konopki.


 


Spotkanie odbyło się w ramach w ramach 3. sesji programu DOC LAB POLAND 2017 oraz DOC LAB POLAND WARSAW DAYS, wspartego przez Urząd Miasta Warszawy.  DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla profesjonalnych dokumentalistów, łączący konsultacje merytoryczne projektów filmowych z prezentacjami dla potencjalnych partnerów: producentów, dystrybutorów, agentów sprzedaży. Dodatkowym, ważnym elementem programu jest market koprodukcyjny organizowany dla kolejnych ok. 40 uczestników z Polski i zagranicy. W ramach publicznych prezentacji oraz marketu koprodukcyjnego podczas tegorocznego Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbyło się ok. 700 indywidualnych spotkań. Uczestnicy programu otrzymali nagrody o łącznej wartości ponad 60 tys. zł.

Marcin Radomski
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  19.10.2017
Zobacz również
fot. Otter Films
"Botoks" wciąż na topie
Wkrótce trzecia edycja Warsaw Korean Film Festival
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll